voor de harddenkende Rotterdammer

Iedere stad heeft zo zijn filmische iconen. Wat zijn die van Rotterdam? En scheppen ze een beeld van de stad dat overeenkomt met wat wij dagelijks zien?
Londen, New York, Parijs. Bij het horen van de namen van deze steden zal je direct een plaatje voor je zien. Picadilly Circus, Times Square, de Eiffeltoren. Niet dan? Al ben je nog nooit in deze steden geweest, en of je wilde of niet, je kent beelden van deze iconische plekken. De manier waarop we een stad in de media gerepresenteerd zien, bepaalt onze verwachtingen ervan. Tegelijkertijd staat het bestaande imago van een stad model voor de manier waarop deze in beeld wordt gebracht. Een complex spel van krachten dus, waarin niet direct duidelijk is hoe het één het ander beïnvloedt.
Tot een paar jaar geleden zal iemand die Rotterdam niet goed kende bij het horen van de naam van de stad gedacht hebben aan de Euromast, de Kuip, de Erasmusbrug of de haven. Het – gechargeerde – imago van de stad was dat van de geharde werkstad en de hoogbouw. En dat was ook te zien als Rotterdam het decor voor film of televisie vormde. Jackie Chan gleed er van een hoog gebouw af in Who am I, Linda de Mol en Monique van de Ven bevochten zware criminaliteit in Spangen, en in De Marathon zien we harde werkers ergens nog harder voor werken. Het bestaande imago bevestigd en herhaald. Maar de stad ontwikkelde zich ondertussen. Dat wisten de Rotterdammers zelf ook wel. Vorig jaar, met de opening van de het nieuwe Centraal Station en de Markthal leek de rest van de wereld daar, via de media, ook achter te komen.
In dit minicollege vertelt stadshistoricus en directeur van Museum Rotterdam Paul van de Laar over de filmische aspecten van Rotterdam. Hij noemt het “een stad gebouwd als filmscript”. Hoewel deze stad bij uitstek geschikt is om te filmen, herinnert hij ons aan het feit dat film altijd een vertekend beeld geeft van de werkelijkheid. Om de echte stad te ervaren zal je vooral een rondje moeten gaan joggen. Klinkt als een goed voornemen.
De volgende editie van Studio Erasmus is op dinsdag 10 februari, in de Rotterdamse Schouwburg. Dan gaat Erik Braun in op de vraag of Rotterdam niet ten onder zal gaan aan zijn eigen populariteit.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
Lees 4 reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton