Voor de harddenkende Rotterdammer

Londen, New York, Parijs. Bij het horen van de namen van deze steden zal je direct een plaatje voor je zien. Picadilly Circus, Times Square, de Eiffeltoren. Niet dan? Al ben je nog nooit in deze steden geweest, en of je wilde of niet, je kent beelden van deze iconische plekken. De manier waarop we een stad in de media gerepresenteerd zien, bepaalt onze verwachtingen ervan. Tegelijkertijd staat het bestaande imago van een stad model voor de manier waarop deze in beeld wordt gebracht. Een complex spel van krachten dus, waarin niet direct duidelijk is hoe het één het ander beïnvloedt.

Tot een paar jaar geleden zal iemand die Rotterdam niet goed kende bij het horen van de naam van de stad gedacht hebben aan de Euromast, de Kuip, de Erasmusbrug of de haven. Het – gechargeerde – imago van de stad was dat van de geharde werkstad en de hoogbouw. En dat was ook te zien als Rotterdam het decor voor film of televisie vormde. Jackie Chan gleed er van een hoog gebouw af in Who am I, Linda de Mol en Monique van de Ven bevochten zware criminaliteit in Spangen, en in De Marathon zien we harde werkers ergens nog harder voor werken. Het bestaande imago bevestigd en herhaald. Maar de stad ontwikkelde zich ondertussen. Dat wisten de Rotterdammers zelf ook wel. Vorig jaar, met de opening van de het nieuwe Centraal Station en de Markthal leek de rest van de wereld daar, via de media, ook achter te komen.

In dit minicollege vertelt stadshistoricus en directeur van Museum Rotterdam Paul van de Laar over de filmische aspecten van Rotterdam. Hij noemt het “een stad gebouwd als filmscript”. Hoewel deze stad bij uitstek geschikt is om te filmen, herinnert hij ons aan het feit dat film altijd een vertekend beeld geeft van de werkelijkheid. Om de echte stad te ervaren zal je vooral een rondje moeten gaan joggen. Klinkt als een goed voornemen.

Bron: beeld: vimeo.com

De volgende editie van Studio Erasmus is op dinsdag 10 februari, in de Rotterdamse Schouwburg. Dan gaat Erik Braun in op de vraag of Rotterdam niet ten onder zal gaan aan zijn eigen populariteit.

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
Lees 4 reacties
  1. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Dag Fay

    Ik denk dat Van de Laar zo’n college gewoon moet weigeren. Hij is historicus en dit is een opdracht voor een cineast, liefst één die de stad voor het eerst ziet.
    Nu Van de Laar zijn ijdelheid volgt (niets mis mee) had hij er ook voor kunnen kiezen de vraag volkomen abstract te behandelen, maar komt nu met Rocky en Charlie Chan.
    Vind ik een beetje droevig.

    1. Profielbeeld van Fay van der Wall
      Fay van der Wall

      Daar ben ik het niet met je eens meneer Sörensen. Paul van de Laar houdt zich binnen het historisch onderzoek al geruime tijd bezig met het thema van beeldvorming rond de stad. Cinema is daar een uitgelezen middel voor. Het minicollege dat hij tijdens de talkshow gaf was een afgeleide van een volledig college dat hij aan de EUR doceert. Daarnaast ga ik er van uit dat de heer Van der Laar oud en wijs genoeg is om zelf te beslissen waar hij zijn medewerking aan verleent. Vind ik niks droevigs aan.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.