Stedelijke ontwikkeling & architectuur5 januari 2015

Rotterdam CS als visitekaartje van de stad?

Lees verderRotterdam CS als visitekaartje van de stad?

Een interessant opiniestuk van Wouter Jan Verheul in de nrc.next (€) van vandaag. Volgens de onderzoeker en docent aan de TU Delft zou een treinstation veel meer een visitekaartje van een stad moeten zijn. Dat is nu nog niet het geval, stelt hij, en neemt daarbij Rotterdam CS als voorbeeld. 

De sluiting van ov-chipkaartpoortjes, het verhuren van winkelruimte aan standaard ketens als Swirl, Starbucks en AH to go en het streven van de NS om ‘visuele eenduidigheid’ te creëren, zou het station en de stad opsplitsen. Verheul vindt dat het Centraal Station niet alleen een efficiënt knooppunt van verkeersstromen moet zijn, maar ook iets van de lokale identiteit van de stad moet uitdragen.

Afgelopen december sleepte Rotterdam CS nog de Rotterdam Architectuurprijs in de wacht. De vakjury prees het station toen juist om diens ‘stedenbouwkundige samenhang‘.

De sectie Stedelijke Ontwikkeling & Architectuur wordt mede mogelijk gemaakt door AIR, het Architectuur Instituut Rotterdam. (meer info)

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:centraal station, nrc.next, Rotterdam CS en stedelijke ontwikkeling

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • draag inhoudelijk bij aan de discussie (en ja, humor mag, graag zelfs!)
  • blijf on-topic
  • speel op de bal, niet op de man

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *