Advertentie

Pionect top banner_V2
Voor de harddenkende Rotterdammer


Rotterdam is populair. De stad prijkt hoog op allerlei internationale lijstjes en het nieuwe Centraal Station en de Markthal blijken echte publiekstrekkers. Als gevolg is het toerisme in Rotterdam in 2014 even hard gegroeid als in Amsterdam.

2014 was ook het jaar dat Wim Pijbes met een open brief in NRC Next aan de bel trok over een “vies, vuig en te vol” Amsterdam. Op 8 februari 2015 nog kopte Het Parool dat Amsterdam dreigt te ‘disneyficeren’ als de stad geen maatregelen treft om de stroom toeristen te beheersen.

Nu vallen de aantallen toeristen in Rotterdam nog in het niet vergeleken bij die in Amsterdam. Ook trekt de hoofdstad een ander soort toerist aan dan Rotterdam. Maar je kan er maar beter vroeg bij zijn.

Daarom vroegen we stadseconoom Erik Braun of we in Rotterdam bang moeten zijn voor Amsterdamse toestanden. In het minicollege hierboven legt Braun uit wat Amsterdamse toestanden precies zijn, hoe belangrijk lijstjes zijn, en bovenal waarom we in Rotterdam niks te vrezen hebben.

De volgende editie van Studio Erasmus is op dinsdag 17 maart, in de Rotterdamse Schouwburg.

Bron: beeld: vimeo.com

Voordat je verder leest...

Je kunt dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
Lees 7 reacties
  1. Profielbeeld van Raoul Grobbn
    Raoul Grobbn

    Ed, je hebt gelijk over de barometer. Vraag me af waarom die idd niet meer is bijgwerkt. En eigen parochie, tja het is mijn werk te preken voor die parochie, dus neem mij niet kwalijk! :)

  2. Profielbeeld van Ed Schelvis
    Ed Schelvis

    Waar staan die cijfers over 2014 ergens? In de toeristische barometer kan ik het nog niet terugzien, behalve het eerste halve jaar. Bij CS werd toen nog de beschermfolie van de ramen getrokken en de Markthal was één betonnen vlakte. Als er iets in de cijfers te merken zou zijn dan is dat vooral het 2e halve jaar in 2014. In Rotterdam steeg in het laatste jaar dat de cijfers wel in z’n geheel beschikbaar waren het toerisme met 16,3% en in Amsterdam met 6,6. Van “gelijke tred” is dus geen sprake. Maar je kan natuurlijk ook de vraag stellen: Hoe meet je toerisme van een stad?
    Je gaat trouwens pas ‘last’ van toerisme krijgen als je stedelijke infrastructuur er niet op is afgestemd. Gezien het aantal hotelbedden wat in Rotterdam voor de komende jaren wordt ingepland wordt nogal het e.e.a. verwacht.

    1. Profielbeeld van Raoul Grobben
      Raoul Grobben

      Tijdens de nieuwjaarsborrel van Rdam Partners werd er verteld dat de groei in aantal hotelkamernachten in 2014 meer dan 18% was. Dit vond ik een prachtig cijfer, dus een paar weken later toen ik een medewerker van Rdam Partners sprak, vroeg ik hiernaar en of er nog een persbericht kwam. Ik kreeg toen te horen dat die cijfers nog niet 100% bevestigd waren, en (als ik het goed herinner) tot eind oktober waren. Rdam partners wacht nog op de cbs cijfers, maar dit kan waarschijnlijk niet lang meer duren.

      Het zal in Rotterdam nog wel even duren voordat we last krijgen van die grote aantallen toeristen. Tot die tijd denk ik dat we alleen maar heel veel plezier zullen beleven aan meer toeristen:

      -Meer werkgelegenheid
      -Levendiger straatbeeld
      -Veiliger straatleven
      -Meer horeca
      -Nog een positiever imago
      -Dit laatste kan weer leiden tot meer investeringen, meer bedrijven, nog meer werkgelegenheid, meer kansen minder werkloosheid, meer mensen die zich hier willen vestigen. Met andere worden een opwaartse spiraal.

      1. Profielbeeld van Ed Schelvis
        Ed Schelvis

        Ik vind het een beetje sneu dat we een half jaar achterlopen. Bij A’dam is de toeristische barometer wel voor 2014 wel op orde. Het kan dus wel!? Blijft de vraag waar bij het minicollege dan aan werd gerefereerd. Bovendien, nogmaals, waren er tussen R’dam en A’dam in 2013 juist enorme verschillen, dus die uitspraak over “gelijke tred” was voor mij een verassing. Kortom, ik hoop dat bij die Nieuwjaars borrel gelijk is beloofd om de cijfers eens wat sneller en met wat meer flair te presenteren. Voor zover even het zure gedeelte.
        Dat het aantal overnachtingen steeg met 14% is uitermate opvallend. Niet op z’n minst belangrijk omdat toeristen die in de stad overnachten per dag ongeveer 7 maal zoveel uitgeven als een dagjestoerist. Ben benieuwd wat 2015 dan gaat brengen. Wel moet nu eens aandacht worden besteed aan de vraag of en hoe deze ontwikkeling moet worden gekanaliseerd. Overnachtingen van toeristen is slechts, met alle respect voor uw hotel, iets wat zich slechts afspeelt in het kielzog van een fors aantal ontwikkelingen in deze stad. Punt is dat we het hier die eventuele kanalisatie nog kunnen vormgeven, in Amsterdam is dat niet meer het geval, verre van zelfs.
        Ik had verwacht dat die vraag serieus aan de orde zou komen. R’dam is namelijk ook een stad die uitermate scherp is op burengerucht en geluidsoverlast. En ik zou dat zeker niet bagatelliseren.
        Hier nog een link naar artikel van iemand die een klein jaar geleden daar ook eens iets over schreef:
        http://uitgeweest.nl/2014/05/21/wat-doen-we-met-de-toerist/

      2. Profielbeeld van Raoul Grobben
        Raoul Grobben

        Denk niet dat we een half jaar achter lopen, immers de cijfers zijn pas bekend na 31 december toch? Natuurlijk is het goed om er over na te denken over dat toeristen geen problemen gaan geven, dus dit mag best op de politieke agenda.

        Dat je stelt dat overnachtingen plaatsvinden in het kielzog van de ontwikkelingen klopt enigzins. Anderzijds wil ik je er op wijzen dat het hoteliers zijn, samen met vergader- en congreslocaties en Rotterdam Partners die het verhaal van Rotterdam internationaal vertellen. De ‘lijstjes’ van de NY Times, Rough Guides, Travel+Leisure magazine helpen daar enorm bij. Evenals beelden van bijvoorbeeld de Markthal.

        Dit verhaal wordt verteld op beurzen en MICE (Meetings, invenctives, Confernces, Exhibitons) evenementen internationaal. Afgelopen zomer nog waren bij het M&I forum in Sitges, waar bijna 400 internationale MICE boekers waren nog vertegenwoorders van Bilderberg Parkhotel, Manhattan Hotel, Inntel Hotels, NH, De Doelen en Rotterdam Partners die allen het verhaal de positieve ontwikkeling van Rotterdam vertellen.

        Zij vertelden het verhaal aan de mensen die hun voelsprieten en uitstaan naar nieuwe destinaties. Zo krijgen die lijstjes van NY Times etc. dus een tweede leven. Braun stelt dus terecht dat we er alles aan moeten blijven doen om de succesverhalen te vertellen.

      3. Profielbeeld van Ed Schelvis
        Ed Schelvis

        Raoul, svp, eerst even naar die barometers kijken en dan concluderen….shit, we lopen wel degelijk een half jaar achter. En ik vind dat je iets veel te veel eer aan je eigen parochie toerekent.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500