Kunst & Cultuur10 februari 2015

Nieuw poppodium is geen bedreiging maar een kans

Deze maand wordt bekend welke van de elf initiatieven voor een nieuw poppodium tot de beste drie behoren. Dave Geensen, initiatiefnemer van Popkantoor, verbaast zich over de gevestigde popsector, die op de nieuwe plannen reageert met een gevoel van bedreiging. Waarom Rotterdam juist wel dat nieuwe poppodium nodig heeft.

illustratie
illustratie

Rotterdam verdient een poppodium. Sterker: een jonge stad als Rotterdam heeft een poppodium keihard nodig. Om talent de mogelijkheid te bieden van de bredere, kleine zalen via een middenzaal door te stoten naar (inter)nationaal niveau. Omdat een podium zorgt voor reuring en levendigheid. Omdat een middenzaal grote acts een vaste plek biedt om op te treden. Geen gaten vullen in de agenda’s van locaties die zich eigenlijk op klassieke muziek of theater richten, maar een prachtige en sprekende locatie aan de oevers van de Maas. Waar op alle fronten live muziek op de eerste plaats staat. En boven alles: we hebben het niet over Meppel maar over Rotterdam!

On-Rotterdams gebrek aan ambitie

‘Kapers op de kust,’ zo besloot Anneke Kortleve onlangs haar sneer richting poppodium 013 op Vers Beton. Het Tilburgse podium is één van de elf indieners van een plan om Rotterdam weer te voorzien van een poppodium. 013 ziet de potentie, heeft de ervaring en komt maar wat graag naar Rotterdam en wil, niet wars van ambitie, op Champions League-niveau gaan acteren. Wat is er mis met die ambitie?

Het gegeven dat 013 en ook het Haagse Paard van Troje een plan indienden, zegt vooral veel over de huidige situatie in Rotterdam. De culturele hartewens van veel Rotterdammers komt in vrijwel ieder onderzoek (zie pagina 8) luid en duidelijk naar voren. Het mantra dat je het niet moet willen, dat het niet kan, of dat het niet nodig is, komt vooral uit de hoek van partijen die nu al belangen hebben in de Rotterdamse podiumsector. Kopstukken die zelf recent nog aan het roer stonden van bijvoorbeeld WATT, waar wel degelijk imponerende namen uit binnen- en buitenland voor uitverkochte zalen optraden. Maar ‘omdat het in het verleden is misgegaan met een podium moet je het niet meer willen’. Hoe on-Rotterdams is dat? Natuurlijk is het tegen de berg opfietsen, maar is dat niet precies waarmee deze stad is groot geworden?

Wellicht heeft de nasleep van de treurige faillissementen van WATT, Exit en Waterfront niet alleen muziekliefhebbers maar ook de professionals uit de sector opgescheept met een stevig trauma, waardoor men niet vooruit kan of wil kijken, maar op pauze heeft gedrukt om het tijdsbeeld te bevriezen. Alles moet blijven zoals het nu is. En áls er dan al nieuwe toetreders het speelveld betreden, dan mogen ze meespelen maar gelden er voor hen wel weer andere regels. Zo mag de ontwikkeling van Popkantoor volgens Minke Weeda (Rotown en woordvoerder ‘PopUp’) alleen met private middelen (vanaf 7m25s) tot stand komen. Wees niet bevreesd: de gemeentelijke middelen die beschikbaar worden gesteld voor het realiseren van een podium gaan niet ten koste van de programmasubsidie van de bestaande podia. Omgekeerd heeft de besparing (geen zaalhuur, geen hoge productiekosten om locaties steeds weer geschikt te maken) die een vaste locatie oplevert een prettige uitwerking op het subsidiesaldo dat gebruikt wordt om te programmeren.

Bedreiging of kans

De Rotterdamse ‘verenigde stichting PopUp’ (bestaande uit Baroeg, BIRD, Grounds, Metropolis Festival, Motel Mozaique, Popunie, Rotown en WORM) wil met het ‘stadsprogrammeur-concept’ vooral vasthouden aan wat er is en stelt zich terughoudend op ten opzichte van nieuwe toetreders en verandering. Directieleden, programmeurs en bestuurders van bovengenoemde podia en festivals hebben eerder meegedacht en Popkantoor aangemoedigd om een middelgroot podium te realiseren. Ten tijde van het Stadsinitiatief (een ander subsidiepotje) ontvingen wij veel steun uit de culturele sector. Nu er een traject is gestart vanuit de Wethouder Cultuur lijkt er plotsklaps het gevoel van bedreiging te ontstaan en roept men in koor: moet je niet willen! Een ongekende draai.

Een nieuw middelgroot podium kun je zien als bedreiging, maar met een beetje zelfvertrouwen ook als kans om de keten van kleine podia tot en met het grote Ahoy weer te completeren. Een keten die ook voor de levenscyclus van bands enorm belangrijk is. Op een gegeven moment zijn bands een kleiner podium ontgroeid en is het tijd om de stap te maken van een concert voor 300 mensen naar 900. De middenzaal is de missende schakel, die de muziekscene nog meer kan laten bruisen. Iets waar ook de partijen die nu strijden tegen een nieuw poppodium van zullen profiteren.

Een nieuwe culturele hotspot

Op dit moment vormt de leegstand van Tropicana al een voedingsbodem voor partijen als Kromkommer, Aloha Bar en Rotterzwam. Stuk voor stuk vertegenwoordigers van de nieuwe economie. Ondernemers die van afval, leegstand of afgeschreven groenten iets waardevols maken. Popkantoor zorgt bij Tropicana niet alleen voor een spannende programmering, maar we willen er samen met deze partijen een nieuwe culturele hotspot laten ontstaan.

Samen met architectenbureau Kraaijvanger hebben wij met team Popkantoor een demontabele ‘doos-in-doos’-zaal ontworpen met een capaciteit van 1.100 bezoekers waar live muziek de eerste viool speelt. Door een afsluitbaar balkon en een uitschuifbare tribune is het eenvoudig om een meer kleinschalige intiemere setting te creëren. Popkantoor trapt af met 100 optredens per jaar. En na minimaal vijf jaar kan de zaal worden ingepakt en als we het zouden willen of moeten, opgebouwd worden op een andere plek. Vijf jaar waarin we het Rotterdamse publiek zullen verrassen, vermaken en verblijden vanaf onze locatie. In die jaren dragen we ook bij aan de ontwikkeling van de locatie. En daarna strijken we elders in de stad neer of blijven we er en breiden we uit.

Met elf plannenmakers is er in aantal in ieder geval voldoende ambitie. Wellicht ontstaan er in de volgende fase van dit traject combinaties van plannenmakers en/of samenwerkingen tussen de verschillende indieners. Hoe dan ook: het woord is nu aan de jury van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur die de plannen heeft doorgelicht op haalbaarheid, realisme en hopelijk ook op creativiteit, visie en Rotterdamse durf.

[bewerkt op 11-2-2015]

Reageer of deel op Social Media

Tags:popkantoor en poppodium

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: tropicana, rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • draag inhoudelijk bij aan de discussie (en ja, humor mag, graag zelfs!)
  • blijf on-topic
  • speel op de bal, niet op de man

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *