voor de harddenkende Rotterdammer

Het artikel is een bundeling van conclusies van het programma Streetwise van de Rotterdamse academie van Bouwkunst, waarin de straat als sociale ruimte onderzocht wordt.

Initiatiefnemer Veldhuis is enthousiast over de ontwikkeling die de Binnenweg doorgemaakt heeft: ‘de Nieuwe Binnenweg is vakkundig opgeknapt, zowel het vastgoed als de openbare ruimte. Kleine details, die een stadstraat leesbaar en aantrekkelijk maken, zijn gerealiseerd’. Maar, zo stelt hij, de stadstraat is een kwetsbaar ecosysteem. ‘En een straat kan net zo makkelijk te succesvol worden, waardoor de grote internationale investeerders de lokale ondernemers wegdrukken.’

Om de Nieuwe Binnenweg een glorieuze toekomst te geven zou de gemeente analoog aan de Londense high streets volgens Veldhuis niet alleen op Arts, Boutiques & Cafe’s moeten inzetten, maar juist het economisch potentieel van de straat aan moeten spreken. Als voorbeeld dient Watt Nou, een verlichtingswinkel die gekoppeld is aan een aantal webshops, met achter de schermen tien werknemers die werken aan productie en distributie. Veldhuis: ‘Het is essentieel dat de gemeente haar verantwoordelijkheid voor de publieke zaak neemt en verkent hoe deze nieuwe economie zich kan nestelen op de Nieuwe Binnenweg en voldoende bewegingsruimte houdt voor toekomstige groei.’

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Sereh Mandias

Sereh Mandias

Na studies wijsbegeerte en bouwkunde laveert Sereh Mandias (1987) in haar werk tussen ontwerp en theorie, met een specifieke interesse voor de totstandkoming van de hedendaagse stad. Ze is werkzaam als docent en coördinator bij de leerstoel Interiors Buildings Cities (faculteit Bouwkunde, TU Delft) en redacteur van podium voor stadscultuur De Dépendance.

Profiel-pagina
Nog geen reacties