voor de harddenkende Rotterdammer

Voor de bouw van kantoortoren First Rotterdam moest Henry Moore’s Wall Relief no. 1 wijken, maar sinds kort staat het kunstwerk weer op zijn oude plek aan het Weena. Architectuurhistoricus Wouter Vanstiphout vertelt het verhaal achter dit bijzondere reliëf.
Wist u bijvoorbeeld dat dit kunstwerk uit 1955 het enige bakstenen werk is van de Britse kunstenaar Henry Moore, die meestal in natuursteen of brons werkte? En dat de reden daarvoor is dat het kunstwerk betaald is door de Nederlandse baksteenindustrie?
Het beeld maakte onderdeel uit van het inmiddels deels gesloopte Bouwcentrum, het zenuwcentrum van de wederopbouw in Rotterdam. In het door ARTtube geproduceerde filmpje legt Vanstiphout de link met de Tweede Wereldoorlog in Londen: Moore’s schetsen van mensen in Londense schuilkelders vertonen een grote gelijkenis met de vormen van zijn Rotterdamse beeld. Vanstiphout: “Als dat zo is dan is het niet zomaar een decoratief, abstract kunstwerk dat alleen maar viert dat de wederopbouw zo geweldig is, maar dan vertelt het ook een droeviger verhaal, over de verhouding tussen mensen en architectuur.”
Verder zien we gave archiefbeelden van de bouw van het kunstwerk en gaat Vanstiphout in op toekomst van het kunstwerk, nu het opgenomen zal worden in een nieuw gebouw.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Sereh Mandias

Sereh Mandias

Na studies wijsbegeerte en bouwkunde laveert Sereh Mandias (1987) in haar werk tussen ontwerp en theorie, met een specifieke interesse voor de totstandkoming van de hedendaagse stad. Ze is werkzaam als docent en coördinator bij de leerstoel Interiors Buildings Cities (faculteit Bouwkunde, TU Delft) en redacteur van podium voor stadscultuur De Dépendance.

Profiel-pagina
Nog geen reacties