Voor de harddenkende Rotterdammer

Allochtoon, het woord lijkt uit een vuilcontainer gevist. Het zullen de debatten zijn geweest, de beeldvorming, maar ook de lompe klank die het teweegbrengt. Het komt letterlijk log uit de mond, alsof er gerocheld wordt.

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui Beeld door: beeld: Nina Fernande

Ik heb een Nederlandse vader en een Poolse moeder, wat mij een allochtoon maakt. Ondanks die weeïge lucht die het woord met zich meebrengt, ben ik trots op mijn achtergrond en mijn familie, die mij met een andere cultuur laat kennismaken. Ik ben blank, heb op wat seksistische opmerkingen na, weinig te klagen. Geen bange blikken als ik ’s avonds door steegjes loop, geen afwijzingen naar aanleiding van mijn naam, ben tot op heden niet voor aspergesteker uitgemaakt.

“Ze zuipen wel veel,” zei iemand laatst. Ik was niet ‘ze’. Ik hoorde bij hem, de man die klaagde over zijn buren die uit Polen waren geëmigreerd. Ik voel mij dan ook geen allochtoon. Maar wie tegenwoordig nog wel?

Drie jaar geleden pleitte de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling ervoor het woord te schrappen. Een jaar later bande de gemeente Amsterdam het uit zijn vocabulaire. Sinds begin 2015 willen Tweede Kamerleden Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk zowel ‘integratie’ als ‘allochtoon’ afschaffen. Het begrip leeft. Terwijl niets zo dood is. Het hoort bij een tijd die niet meer de onze is. In de huidige maatschappij heeft het zijn relevantie verloren. De allochtoon bestaat niet meer.

Stilte in Rotterdam

Dit jaar viert Rotterdam 75 jaar wederopbouw. In de afgelopen driekwart eeuw heeft het oudhollands grachtentafereel plaatsgemaakt voor glimmende hoogbouw en grootstedelijke allure. In een stad als Rotterdam is het xenofoob om nog over allochtonen, nieuwkomers of nieuwe Nederlanders te spreken. Juist in Rotterdam is er een nieuwe status quo. Maar waar Amsterdam zich in 2013 liet horen, bleef Rotterdam stil.

Het in 2011 door de voormalige wethouder Korrie Louwes voorgestelde ‘biculturaliteit’ vond weinig weerklank. Ook in die term resoneert opdringerigheid. Volgens de gemeente Rotterdam is er geen aanleiding een officieel standpunt over het begrip ‘allochtoon’ in te nemen of zijn gebruik hieromtrent aan te passen. Een gemiste kans voor een stad die de wij-samenleving propagandeert. Want om iedereen te betrekken, moeten wij blijven nadenken over onze terminologie, haar veranderende betekenis en hedendaags nut. Zodat iedereen de kans krijgt trots te zijn op zijn achtergrond. Of niet.

Nu onze metropool bijna is afgebouwd, wordt het tijd aan een bijpassende grootstedelijke houding te werken. Hierin hoort de keuze bij het individu te liggen om te bepalen wie hij is.

In het kader van 75 jaar wederopbouw willen Dore van Duivenbode en regisseur Tim van den Hoff portretten maken van Rotterdammers die sinds 1940 naar Rotterdam zijn gemigreerd.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Dore van Duivenbode

Dore van Duivenbode

Dore van Duivenbode (1985) is freelance journalist voor print media, online en voor televisie.
Zij maakt portretten, reportages en documentaires voor onder meer NRC, Vrij Nederland, VPRO, IFFR en RTV Rijnmond.

Profiel-pagina
05_Nina Fernande_integratie

Nina Fernande

Illustrator

Nina Fernande (1987) is een illustrator. Ze woont en werkt in Rotterdam. Als ze niet aan Franstalige chansons werkt, kleurt, faxt en streept ze simpele maar krachtige platen. Ze typeert haar werk als cartoonesk zonder het grafische element te verliezen.

Profiel-pagina
Lees 9 reacties
  1. Profielbeeld van JohnVol
    JohnVol

    vervangen door “ANDERSDENKENDEN” lijk me wel gepast.
    Soms vraag ik me weleens af….

  2. Profielbeeld van Joop Westerink
    Joop Westerink

    Je kan er ook een geuzennaam van maken. Zie het al voor me in een vol voetbalstadion in plaats van ‘boeren’.

  3. Profielbeeld van Bernard Baas
    Bernard Baas

    Grappig dat er mensen zijn die denken dat je woorden kunt afschaffen. Wellicht zou het kunnen in een dictatuur, maar in een ‘vrij’ land laat taal zich niet dwingen, gelukkig. Bovendien, als je ieder woord dat negatief zou kunnen worden gebruikt afschaft, blijft er niet veel over.

  4. Profielbeeld van hans rood
    hans rood

    Kunnen we ook afschaffen ‘boer’, ‘viswijf’, ‘Surinamer’, ongeschoolden, Belg, kleurlingen, zwarte piet, enz.,enz. Kijk eens in een goed woordenboek naar de omschrijving van ‘allochtoon’.

    1. Profielbeeld van Bernard Baas
      Bernard Baas

      Wat te denken van: varken, kruidenier of tweedehandsautoverkoper?

    2. Profielbeeld van Eeva Liukku
      Eeva Liukku

      Het woord “kleurling” zou ik ook niet meer gebruiken, Hans. “Viswijf” is ook geen aardig woord, als de overheid dat zou hanteren in beleid en communicatie zouden we dat ook willen afschaffen.

      1. Profielbeeld van R.Sörensen
        R.Sörensen

        Toen ik jong was werden de volkomen geïntegreerde Nederlands Indiërs “blauwen “genoemd. The Blue Diamants gebruikten blue dus bewust. Zoals 020 supporters hun bijnaam scanderen net als PSV’ers.
        Dat moeten we nu afschaffen. Dus als we het over zwart, rood, bruin, wit, beige of blauw hebben dan altijd even vermelden dat het de kleur (tint) betreft. Ook landen of nationaliteiten liever niet noemen. Dus niet Grieken uit Griekenland, maar burgers uit een land in het uiterste Zuid-Oosten van Europa. Griek is n.l. in de buurlanden van Griekenland een scheldwoord.

        Hetzelfde geldt vind ik voor buitenland en buitenlander. Even omschrijven wat je precies bedoeld. Dat geldt ook voor religies. Pas op want RADAR het Nederlandse equivalent van de Iraanse zedenpolitie ligt op de loer.

        Oh nog iets. Is Nederlander een scheldwoord? Ik ben n.l. een paar keer voor Nederlander uitgemaakt. Wel altijd met een k. woord ervoor.

      2. Profielbeeld van John Vol
        John Vol

        Ook hier zou ik enige nuance willen aanbrengen. Naar mijn bescheiden mening was “blauwen” een Indonesische kwalificatie voor de eigen halfbloeden. Dat zij volkomen ge”integreerd zijn is onder meer terug te voeren op het feit dat, en ik zeg met respect Indonesische Nederlanders, een m.i. Intelligenter ras is dan u en ik samen. Maar ook hier geldt: ik hoefde o.a. in Overschie geen liason na een dansavondje met een meisje aan te gaan, want ik werd buiten opgewacht. Ook werden ze niet gedrongen in Rotterdamse wijken bijna getto’s maar verspreid over het land werden ze gehuisvest.
        En men vergeet weleens positieve of negatieve kwalificaties leidt niet tot poliarisatie van…eerder tot een dialoog..anders kunnen we het Nederlandse cabaret afschrijven.
        Ik vind overigens ANDERSDENKENDEN een duidelijke hint. Wij voor hen, maar zij voor ons ook.

  5. Profielbeeld van Melissa
    Melissa

    n het kader van 75 jaar wederopbouw willen Dore van Duivenbode en regisseur Tim van den Hoff portretten maken van Rotterdammers die sinds 1940 naar Rotterdam zijn gemigreerd

    Wat een goed idee; in het kader van wederopbouwviering, mooi.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.