Voor de harddenkende Rotterdammer

Tien jaar geleden stapten er 40.000 Rotterdammers per dag op de fiets. Mede door het hogere aantal inwoners in de binnenstad zijn dat er nu 70.000 per dag. Rotterdam wil dat aantal laten groeien en heeft de ambitie in 2018 een ‘fietsstad’ (pdf) te zijn. Arminius, AIR en deBuren (BE) organiseren daarom deze dinsdag een Stadsgesprek, om te zoeken naar een antwoord op een vraag die nog niet vastomlijnd blijkt te zijn. Martin Guit, senior adviseur mobiliteit van de gemeente Rotterdam: “Wat een fietsstad eigenlijk is? Goede vraag. Rotterdam is het in ieder geval nog niet en wil het wel worden. De fiets wint terrein en wij willen daarop inspelen met een fietsplan.”

 

Fiets
Fiets in Rotterdam Beeld door: beeld: Rosanne Dubbeld

Geen auto

Volgens Stefan Bendiks, auteur van het boek Fietsinfrastructuur en het pleidooi ‘Fietsland’, is het voor zo’n Rotterdams fietsplan van belang om in het karakter van de fietser te duiken. “Fietsers zijn geen automobilisten. Dat wordt in Rotterdam over het hoofd gezien.”

De fietser laat zich volgens Bendiks veel beter vergelijken met een voetganger. “Niemand haalt het in zijn hoofd om een verkeersregelaar neer te zetten op een plein met alleen maar voetgangers. Dat regelt zichzelf wel. Fietsers hebben dat in zekere zin ook. Zij zijn in staat om zelf uit te zoeken wie er voorrang heeft. Een autobestuurder zit in een cocon en heeft vaste regels nodig. Een fietser screent alles om zich heen, maakt oogcontact met de andere fietsers. Hij is in staat te anticiperen op de omgeving. Dat aspect wordt nu vergeten.”

Een voorbeeld van zo’n autoregel voor fietsen is volgens Bendiks het goedbedoelde Altijd Groen Voor Fietsers-systeem. Dit zijn fietslichten in Rotterdam die meteen op groen gaan zodra je bij de stopstreep staat of op de knop drukt. “Zo krijg je als fietser voorrang op de auto’s. Dat lijkt een perfecte oplossing en inderdaad, voor auto’s zou dit goed werken. Zij kunnen moeiteloos remmen en gas geven. Maar een fietser accelereert op spierkracht, het kost hem fysieke inspanning. Het is de wetenschap dat het licht meteen op groen gaat, maar de fietser wel moet remmen, die het juist irritant maakt. En in de spitsuren werkt het systeem juist niet. Het zorgt voor frustraties en er wordt daardoor alsnog door rood gereden.”

Het Groningse lef

In Groningen heeft het stadsbestuur het autonome karakter van de fietser in ogenschouw genomen, door de invoering van het ARG-principe: Alle Richtingen Groen (ook wel genoemd: AFTG, Alle Fietsers Tegelijk Groen). Hierbij krijgt al het fietsverkeer op een groot kruispunt tegelijk groen licht, zodat ze het kruispunt ook in een keer schuin kunnen oversteken.

Fietsers moeten in dit systeem wel goed op elkaar letten, omdat ze te maken kunnen krijgen met tegenliggende fietsers die hun pad kruisen. De reden om ARG toch door te voeren is omdat dit zware ongelukken voorkomt, onder meer omdat fietsers op hun pad rechtdoor niet tegelijk groen krijgen met rechts-afslaande vrachtwagens. Ook ligt de acceptatie van een rood stoplicht stukken hoger. Fietsers die linksaf willen slaan, hoeven immers niet twee keer een rood licht af te wachten.

Bendiks: “Met ARG geef je de zelfregulering terug aan de fietser. Een probleem hierbij is wel dat het juridisch niet 100% waterdicht is. Wanneer een fietser een ongeluk krijgt en hierop de gemeente aanklaagt, dan is er een kans dat die inderdaad aansprakelijk is voor de schade. De gemeente Groningen neemt dit risico, omdat het zwaardere ongelukken voorkomt. Ik heb daar bewondering voor.”

Fiets1
Onduidelijke verkeerssituatie

Ultragoede symboliek

Fervent fietser en uitgever van fietsblad Soigneur Vincent Luyendijk pleit daarnaast voor meer groene golven. “Zoals op de Westblaak, daar sta je verschrikkelijk lang te wachten op het groene licht. Dat is echt een vervelende straat voor fietsers.” Vervolgens wil hij die voorkeursbehandeling zichtbaar maken. “Zo heeft de Deense hoofdstad Kopenhagen led-lampjes in het wegdek, die groen of rood zijn. Dan zie je of je onderdeel uitmaakt van een groene golf. Het is ultragoede symboliek.”

Ook krijgt de Kopenhaagse fietser op sommige plekken vier seconden eerder groen dan de auto’s naast hem. Bendiks: “Voordeel is dat het veiliger is; de fietser is vaak al vertrokken voor rechtsafslaand verkeer. Maar wat ook interessant is, is dat de automobilist zíet dat de fietser een voorkeursbehandeling krijgt. Dat stimuleert hem de volgende keer ook de fiets te pakken.”

Fietsstraten met auto’s

Bijna iedere fietser is soms automobilist en iedere automobilist is soms fietser. Volgens Bendiks kennen ze daarom elkaars gedrag. Althans, meestal. De fietser op Zuid is vaker in gevaar, omdat minder mensen daar fietsen. Bendiks: “Zo heb je in Rotterdam fietsstraten, waar ook auto’s op mogen. Op de Teilingerstraat in Noord werkt dit goed, de auto blijft achter de fiets. Op de Brielselaan op Zuid werkt het echter weer voor geen meter, daar haalt de auto de fietser in, wat het systeem juist levensgevaarlijk maakt voor de tegenliggende fietsers.”

Het is vooral de verhouding tussen automobilist en fietser die daar debet aan is. Bendiks: “De automobilist fietst daar minder, kan zich minder goed inleven in het verkeer op twee wielen. Daarnaast hangt de veiligheid van fietsers sterk af van hoe je het pad vormgeeft. De neiging bestaat om alles te vormen volgens een bepaald standaardpakket maatregelen. Dat is fout. Het is belangrijk om de omgeving en de gebruiker leidend te laten zijn in de vormgeving.”

Een paal op de Erasmusbrug

In onder andere Lissabon en Parijs wordt inmiddels geïnvesteerd in aantrekkelijke fietsroutes. Deze steden willen fietsen leuk maken, om spelenderwijs te laten zien dat fietsen een functionele manier is om van A naar B te komen. In Rotterdam zouden we dit volgens Bendiks ook moeten doen, om werkelijk íedereen aan te zetten tot fietsen en om het sociale karakter te benadrukken van fietsen. Bendiks: “Op Zuid is het bijvoorbeeld nog altijd niet mogelijk om langs de Maas te fietsen. Maak van die rivier een aantrekkelijke route. Een plek waar de buurt bij elkaar komt op de fiets.”

Luyendijk vult hierop aan dat de Rotterdamse fietser meer mag worden bewonderd. “Heel de wereld doet alsof het kakelvers is, maar wij doen het al jaren. We nemen het fietsen maar voor lief eigenlijk, terwijl het zo’n fantastisch potentieel heeft. De auto is een prima alternatief voor de fiets, bijvoorbeeld als je met vrienden vijftig kilometer weg gaat. Maar veel vaker is de fiets het meest voor de hand liggende vervoersmiddel. Zo moeten we weer gaan denken.”
De fietser moet zich daarom meer onderdeel voelen van een beweging. In Portland (Amerika) en Kopenhagen doen ze dat door kleine grappige trucjes toe te passen. Luyendijk: “Zo staat er soms op straat een teller, waar je langsfietst en waar dan op staat dat je de zeshonderdduizendste fietser bent. Dan voel je je onderdeel van een beweging. In Rotterdam kunnen we die data ook zichtbaar maken. Zet eens zo’n paal op de Erasmusbrug.”

Fiets3
Onduidelijke verkeerssituatie Beeld door: beeld: Rosanne Dubbeld

Goede keuze

Andere voorbeelden uit Kopenhagen zijn voetensteuntjes bij het stoplicht en naar voren hellende prullenbakken, zodat de fietser gemakkelijk iets weg kan gooien. Voor de bakfietser is een knalroze stalling gemaakt, waarin de bak schoon en droog blijft. Allemaal om de fietser het gevoel te geven dat hij onderdeel is van een gemeenschap en wordt gewaardeerd om de keuze van zijn vervoersmiddel.

Ook zijn de taxichauffeurs in de Deense hoofdstad verplicht om een fietsenrek achterop hun taxi te hebben (Christenunie/SGP pleit in Rotterdam ook voor deze ‘oplossing naar Deense standaard’). Bendiks: “Die verplichte fietsenrekken, die kosten niets. Maar deze maatregel heeft er wel voor gezorgd dat de fietser een interessante doelgroep is geworden voor de taxi. De fietser kan namelijk nu overstappen op de taxi, wanneer het bijvoorbeeld regent of zijn band lek is. Hierdoor is uiteindelijk de taxichauffeur beter rekening gaan houden met de fietser, want die is interessanter voor hem als potentiele klant. Veel meer eigenlijk dan de auto’s naast hem. De maatregel was niet zo bedoeld, maar dat was een interessant effect. Dit zou in Rotterdam-Zuid ook heel goed kunnen uitpakken.”

Dochter op de e-bike

Met de komst van lig-, bak-, race- en e-fietsen lijkt de definitie van de fiets de laatste jaren steeds meer te worden opgerekt. Luyendijk roept op daar in het fietsenplan rekening mee te houden: “Ik heb een dochter van drie en ik ben er heilig van overtuigd dat zij later op de e-bike naar school gaat. We kunnen staks langere afstanden afleggen per fiets en gaan harder. Daar moeten we de infrastructuur op een gegeven moment op aanpassen.”

Volgens Bendiks is het waarschijnlijk de beste oplossing om de fietspaden breder te maken, de fietser lost het zelf wel op verder. En wat speelse oplossingen hier en daar. “Zo heb je (laatste keer, red.) in Kopenhagen op sommige plekken twee soorten fietspaden: een fast lane en een conversation lane. Door het niet slow lane te noemen, maar door het sociale effect te benadrukken, worden mensen gestimuleerd het juiste pad te kiezen.”

Led-lampjes in het wegdek, alle stoplichten op groen en een fietsroute langs de Maas: het fietsplan 2.0 lijkt vorm te krijgen via zachte hand en grappige trucjes. En rond hier en daar een oogje dichtknijpen. Volgens Bendiks moeten we het anarchistische karakter van de fietser niet negeren, maar juist omarmen: “Die fietser, die kun je begeleiden en stimuleren door een kader te geven. Maar ben niet te hermetisch, met te veel boetes en verkeersborden. Daarmee ondermijn je de zelfredzaamheid van fietsers.”

De Buren, Air en Arminius organiseren 24 maart een Stadsgesprek in Arminius. Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door AIR, het architectuurcentrum Rotterdam (wat betekent dit?)

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Screenshot 2017-08-11 16.13.53

Anneke Kortleve

Anneke Kortleve (1985) houdt van verschillende opties, groente, het geluid van een stem door een megafoon en voetbal. En Rotterdam natuurlijk. Ze studeerde rechten en journalistiek. Ze is een weekje gasthoofdredacteur tijdens de Vers Beton fictieweek. Schrijven is haar leven, liefst samen met Sam. Haar bedrijf heet Terra Cacti.

Profiel-pagina
Rosanne Dubbeld

Rosanne Dubbeld

Rosanne Dubbeld (1987) is psycholoog en fotograaf, en combineert die twee identiteiten graag in haar werk en privéleven. Denk aan het fotograferen van ‘mens en gedrag’, of series als ‘hoe kijken verschillende mensen naar hetzelfde kunstwerk?’ Momenteel maakt ze buiten Vers Beton websites voor mensen met autisme. Verder kun je haar verblijden met spannende kunst en pure chocola.

Profiel-pagina
Lees 28 reacties
  1. Profielbeeld van Saskia
    Saskia

    Best een leuk stuk maar gaat totaal voorbij aan het gevaar van spookfietsen en racefietsers die niet snappen dat ook zij rekening moeten houden (zeg maar de Audi-rijders onder de fietsers). Sta bijna dagelijks angsten uit

  2. Profielbeeld van Marcel
    Marcel

    Misschien ben ik een beetje in een cynische bui, maar was het niet in 2009 of 2010 dat Rotterdam in het kader van ‘De Tour de France start bij ons!!1!’ ook al riep dat we een ‘fietsstad’ gingen worden?
    5 jaar later is er dan een ambtenaar voor aangesteld. Who-ho.
    Ik lees in het hele stuk twee zaken die in Rotterdam gebeuren voor fietsers (altijd-groen en speciale fietsstraten waar tóch auto’s op mogen) en verder is het een brainstorm over Denemarken.

    Het stuk wordt m.i. interessant op het punt waar Bendiks zichzelf tegenspreekt. Automobilist en fietser wisselen regelmatig van rol, en kennen daardoor elkaars gedrag, en kunnen daarop anticiperen, en dat is veilig. Behalve op Zuid, daar ‘fietst men minder’. Het is makkelijk om Zuid weer de uitzondering te laten zijn, is dat zo, of is Zuid de regel en zijn die beleefde automobilisten uit Noord misschien de uitzondering?

    Misschien dat Bendiks met zijn dochter van drie kan proberen de Nieuwe Binnenweg uit te fietsen. Een groot deel van die veelbelovende straat is vers gerenoveerd de afgelopen jaren, en ’t was een beetje dringen met alle modaliteiten, maar je kan er fietsen. Maar ik ken eigenlijk geen ouders die dat durven.

    1. Profielbeeld van Nicky
      Nicky

      Zo is ook de Oostzeedijk nog niet zo lang geleden compleet verbouwd, maar wat blijkt: fietsen is nog altijd een ramp. Dat terwijl het met de Oudedijk de belangrijkste aanfietsroute naar de universiteit is. Schande!!

      1. Profielbeeld van Nicky
        Nicky

        Overigens is ook de Oudedijk verbouwd, en ook daar is fietsen niet veiliger geworden. Er is tegenwoordig een afgesloten fietspad, maar doordat de geparkeerde auto’s tussen de rijbaan en het fietspad in staan, kunnen automobilisten fietsers nauwelijks zien. Afslaand verkeer is daardoor altijd uitkijken als fietser. Gemiste kans!

  3. Profielbeeld van Crispijn
    Crispijn

    Als niet rotterdammer rijd ik zelf vaak tot hartje centrum alwaar je de auto onder het nieuwe cs kan stallen. Vele miljoenen kost zon garage vele miljoenen levert het waarschijnlijk ook weer op. De automobilist betaald en bouwt zo zijn eigen paradijs. Ik geloof wel in het alternatieve automobilistenvervoer, heb zelf een vouwfiets, maar erken ook de beperkingen van de ijzeren paarden in de lage landen. De tramsporen, gebrek aan actieradius voor interstedelijk vervoer. Toen ik in moskou woonde werkte mijn vouwfiets hand in hand met de metro. Ik kwam op die manier overal. In dat opzicht zouden fietstunnels of betere metrosystemen het combinatievervoer aantrekkelijker kunnen maken, ahhhh en nog een tip! In moskou rijden alle treinen met -40C gewoon door waardoor je binnen 1uur overal in de metropool kan zijn. Die betrouwbaarheid en snelheid van het systeem maakt het ov in combinatie met de (vouw)fiets een goed alternatief voor filerijdende auto’s

  4. Profielbeeld van Bernard Baas
    Bernard Baas

    Fietsers op de stoep, tegen het verkeer in, door rood licht, zonder verlichting. Toe maar, jongens. Maar 53 km. per uur met de auto of je vuilniszak verkeerd aanbieden levert meteen een fikse boete op. Waarom is anarchie slechts voorbehouden aan fietsers?

  5. Profielbeeld van Friedhelm
    Friedhelm

    En omdat R’dam zo’n beetje de vieste lucht heeft van Europa, weg met die vieze tweetact-brommertjes. Alle brommers en scooters verplicht elektrisch graag. Desnoods een opkoopregeling en subsidie op elektrische brommers, maar ze moeten weg.

    1. Profielbeeld van Ed Schelvis
      Ed Schelvis

      Nee Friedhelm,
      Rotterdam heeft helemaal niet de vieste lucht van Europa. Kletskoekverhaaltjes van luchtklagers. Leer je feiten kennen. Volg deze link maar eens en dan kan je pas echt huiveren: http://aqicn.org/map/europe/#@g/52.1744/4.4489/9z
      Amsterdam: stinkstad nr. 1 van Nederland en dan zwijg ik nog over de superfijnstof.
      Is al jaren zo. Op de Zuidas betaal je het meest en leef je het kortst.

    2. Profielbeeld van Jeroen
      Jeroen

      Vergeet niet dat een scooter veelal een alternatief voor de auto is op middellange afstanden, en niet zozeer een alternatief voor de fiets.

      2takt is al uit het straatbeeld aan het verdwijnen, en een 4takt met een verbruik van 1:45 of zuiniger is een prima alternatief voor een auto.

      Goede electrische scooters zijn duur, hebben nog altijd een beperkte actieradius en de (milieu onvriendelijke) accu’s gaan beperkt mee. Elektrisch is juist bij zwaardere voertuigen een mooi alternatief.

      1. Profielbeeld van Ed Schelvis
        Ed Schelvis

        Stinkstad Amsterdam?: http://aqicn.org/map/europe/#@g/52.1744/4.4489/9z Kreeg een grappig mailtje van iemand die zich afvroeg of die link die ik mailde wel echt was. Jazeker, het zijn live(!!) RIVM-meetpunten die voldoen aan een internationale standaard zodat je over de hele wereld luchtkwaliteit kan vergelijken. Als je uitzoomd of een ander continent pakt kan je dat mooi zien. Om de 10 minuten wordt de meting ververst.

      2. Profielbeeld van Daan
        Daan

        Ik zie op die link dat ze zo slim waren om geen meetpunt te plaatsen aan de ’s Gravendijkwal en wel een aan het verkeerloze Schiedamsevest en verkeersluwe Noordsingel?

      3. Profielbeeld van Daan
        Daan

        En ik die hier op het Landelijke Meetnet dat Amsterdam dankzij de GGD Amsterdam erg veel meetpunten heeft itt Rdam en dat daar dus veel intensiever wordt gemeten. Klopt het dus eigenlijk wel wat je stelt Ed, dat het allemaal “live(!!) RIVM-meetpunten” zijn?

      4. Profielbeeld van Ed Schelvis
        Ed Schelvis

        Hoi Daan,
        Nou dat is niet helemaal waar want er staat er een aan het Bentinckplein en een aan de Pleinweg. De ’s-Gravendijkwal is slechts een stukje van die doorgaande route en is vooral in het nieuws gekomen vanwege het plan om die helemaal te ondertunnelen en is zo een soort symbool van de luchtvervuiling geworden. Had lekker wel als voordeel dat ze nu al het vrachtverkeer over die route hebben verboden. Niet alleen een verbodsbord maar ook een signaleringssysteem. Boete € 160 per overtreding naar ik heb begrepen. En verdomd, het helpt!
        Jazeker het zijn allemaal live meetpunten op die kaart! Ik zou zeggen, ga het eens gebruiken en bestudeer eens een apart meetpunt. Natuurlijk zijn er veel meer meetpunten maar die zijn niet allemaal aangesloten op dat internationale net. Dat net is geijkt en de waarde die wordt afgegeven is een combinatie van diverse waarden. De frequentie van meten is ook een eis die werd gesteld aan opname in het net.
        Amsterdam is een drukke stad en de effecten van verkeer worden daar goed gemonitord en juist de GGD zit er daar fel op omdat er inderdaad heel wat mis met de luchtkwaliteit in Amsterdam. De metingen aan de Zuidas geven veel hogere vervuilingswaarden dan een vergelijkbaar gebied als Overschie. Werken en wonen aan de Zuidas is tot 3-maal ongezonder dan werken en wonen in Overschie. Dat komt ook omdat de overvolle A10 en het spoor niet ondergronds zijn gegaan zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Iedereen die wel eens op NS-station A’dam-Zuid heeft gestaan weet dat. Gewoon goor.
        De overheersende windrichting in Nederland is ZW. Rotterdam krijgt dus heerlijke schone frisse lucht uit Zeeland en van de Noordzee. Amsterdam krijgt uit die richting als extra de ultra-fijnstof van Schiphol over zich heen. Dat stof is zo fijn dat het zich gedraagt als een gas maar kost tot ongeveer 1,5 jaar van je leven. Hier een kaartje van die uitstoot als de wind geen effect heeft op de verplaatsing. Op een rustige winterdag met een inversie op 150 meter kan je dan zo’n mooie pannenkoek van vervuilde lucht over Amsterdam waarnemen. Als ik wel eens over de A4 naar het Noorden rijdt is die permanente gifwolk met het blote oog zichtbaar.
        Amsterdam is een stad met permanent zeer vervuilde lucht maar het daar nog lang niet zo erg als bv Parijs.

      5. Profielbeeld van Ed Schelvis
        Ed Schelvis

        Schokkend, althans voor de onwetenden onder u!!: “Hoewel de luchtvervuiling in Europa langzaam afneemt, zijn in 2011 nog altijd zo’n 400.000 mensen voortijdig gestorven door vooral fijnstof en ozon. Dat blijkt uit een gepresenteerd rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA). Uit cijfers die het EEA woensdag bekendmaakte, blijkt ook dat Nederland het in vergelijking met Europa lang niet slecht doet als het aankomt op luchtvervuiling. In geen enkele Nederlandse stad werd bijvoorbeeld in 2012 de norm overschreden voor de hoeveelheid fijnstof, ozon of benzopyraan. Wel werden op enkele meetpunten in Amsterdam een te hoge concentratie stikstofdioxide gemeten.”

  6. Profielbeeld van Femke
    Femke

    https://vimeo.com/76207227

    Deze film over Groningen als fietsstad is zeker een aanrader; in Groningen zijn niet ‘aanpassingen’ gedaan om het voor fietser ‘comfortabeler en veiliger’ te maken, maar er is al decenia actief fietsbeleid. Zo zijn (auto-)wegen aangepast en om het centrum gelegd, zijn grote stukken in het centrum autovrij en verplaats je op de fiets altijd sneller dan in de auto. Auto(-en brommer!) rijden onaantrekkelijk en langzaam maken in Rotterdam!

  7. Profielbeeld van Bart W
    Bart W

    Rotterdam als fietsstad vind ik een kansloze ambitie, een wassen neus. Rotterdam formule1-stad lijkt me realistischer. Fietsen is de laatste jaren alleen maar beroerder geworden. Gemeentelijk beleid richt zich vooral op veiligheid, vandaar dat je steeds meer van die onmogelijke vrijliggende fietspaadjes overhoudt waar je amper iemand kunt inhalen, zoals op de Bergweg bij de Schiekade en bij de tramhaltes op de Binnenweg. Ik vind verplicht achter hordes schoolkinderen of scootmobielen aanhobbelen nu niet echt een aanmoediging voor de fietsers onder ons.
    Een ander voorbeeld: zelfs in vriendelijke stadjes als Zutphen en Heemstede zie ik overal stoplichten waar je op ziet hoe lang je moet wachten op groen, terwijl de stad met de breedste kruispunten van Nederland daar volgens mij uberhaupt nog nooit van heeft gehoord. Terwijl je hier boven ook wel tussen de regels kunt lezen dat fietscomfort ook betekent dat je reistijd betrouwbaarder wordt.
    Het eerste wat de gemeente (in de persoon van Meneer Guit wellicht) dan ook zou moeten doen is de geciteerde heren uitnodigen om zich eens te laten bijpraten over fietscomfort in 2015.

    1. Profielbeeld van Anneke Kortleve
      Anneke Kortleve

      Hoi Bart,
      Vanavond is er een stadsgesprek in Arminius, waarbij alledrie geciteerden aanwezig zijn.

    2. Profielbeeld van Hugo Jaspers
      Hugo Jaspers

      Bart, ik snap dat je niet elk kruispunt in onze stad kent, maar er hangen zeker wel wachttijdvoorspellers (aftellers) in de stad. Ga maar eens kijken op de Coolsingel/Meent.

      Vind je dat niet weggegooid geld door de overheid? Want hoezo maken die tellers de fietsrit comfortabel? Het is heel fijn om te weten dat je nog 40 seconden moet wachten ;-(

  8. Profielbeeld van George van Gent
    George van Gent

    Ergenis: fietsers tegen het verkeer in, als je als voetganger oversteekt. Onverlichte fietsers, zelfs zonder reflector, als je automobilist bent in het donker en/of in de regen. Weesfietsen: fietsen zonder eigenaar en ‘geweeste’ fietsen; de wrakken die overal ruimte in beslag nemen en de hoofdoorzaak zijn van te weinig fietsparkeerruimte bij de NS stations, ondanks een fantastische kelder bij Centraal: er worden te weinig fietsen weggeknipt.

    In dit artikel staan wel een paar leuke ideeën: fietsers een paar seconden eerder groen geven bijv.

  9. Profielbeeld van George van Gent
    George van Gent

    Die Ed Schelvis: ‘permanente gifwolk’richting Amsterdam. Ultra fijnstof, dat 1,5 jaar van je leven kost’. Er wordt wel een hoop onzin verkondigt in de milieuwereld. Maar Nederland doet het op luchtvervuilingsgebied nog zo slecht niet in Europees gebied, dat schrijft hij gelukkig ook. Dat is weer een hele ‘verademing’ bij de stelling van anderen dat Rotterdam de vieste plek van Europa is. Het gaat gelukkig de goede kant op, al jaren. Dankzij betere motoren gaat het ook de komende jaren beter, ook zonder milieuzone’s en overbodige geldsmijterij met subsidies voor een oude auto.

    1. Profielbeeld van Ed Schelvis
      Ed Schelvis

      Ja, lachen hè, met die link(s)e milieubewegingen. Ik was er net weer, daar op de Zuid-As, even iemand ophalen omdat er geen treinen meer rijden. Je stapt even uit je auto en dan gelijk weer die stank.
      Ik vind het wel opvallend dat zodra Amsterdam sinds 2 jaar vervuilender blijkt dan Rotterdam ineens het allemaal wel meevalt op het gebied van luchtvervuiling in Nederland. Zelfs @Daan hoor je niet meer. Maar onze VVD-makelaar neemt snel z’n plek in.
      Natuurlijk is Schiphol een grote bron van vervuiling. Het is pas onzin om te beweren dat dit niet het geval is. Dacht je soms dat ze op water vliegen. Hoe schadelijk het precies is dat wordt nu netjes uitgezocht maar niet iets wegbagatelliseren.
      Vergeleken met bv China is heel Nederland een park op een frisse lente-ochtend. Maar daar zijn ze al veel verder met de vooruitgang, hè George;-)

  10. Profielbeeld van George van Gent
    George van Gent

    De geur/stank en het lawaai van Schiphol, naast het enorme, extensieve, ruimtegebruik, is inderdaad aanzienlijk. Desondanks of dankzij is de Zuid As wel de beste kantorenplek van Nederland, hoewel ik er niet zou willen zitten.
    China heeft moet nog wel heel veel vooruitgang maken en nog wel wat landen, zoals Rusland waar ze bij voorkeur alles maar lieten verrommelen in heden en verleden.
    Maar goed, het ging over de fiets …

    1. Profielbeeld van Ed Schelvis
      Ed Schelvis

      Jazeker, de fietser….., die moet al die lucht, onder inspanning, dus inademen. Maar sportief/correct dat je je eigen antwoord gelukkig weer wat nuanceert. De Zuid As de beste kantorenplek van Nederland, tja, waarom dan? Zeer hoge huurprijzen per m2, lawaaiig, luchtverontreiniging van de A10 en Schiphol. De Zuid As wordt ook wel als mislukt beschouwd terwijl ik vandaag zag dat ze daar volop aan het bouwen zijn. Maar goed ook want zoals iedereen weet is er een enorm gebrek aan m2 kantoorruimte.
      Sorry, ik vind het Amsterdamse lulkoek. En die lulkoek heeft daar vier functies: het suggereert daadkracht, projecteert succes, genereert draagvlak en verdoezelt de coalities van particuliere belangen die zich erachter hebben geschaard. De bouw-vastgoed-financiële coalitie bij de Zuidas, de bouw-transport-infrastructuur coalitie bij de Noord-Zuidlijn, de NWO-KNAW-VSNU coalitie bij de kenniseconomie en de corporatie-welzijn coalitie bij sociale cohesie.

  11. Profielbeeld van Mike
    Mike

    Ja, het gaat best goed met fietsen in Rotterdam, een mooie stationsfietsenstalling, file bij de opritten/afritten van de Zwaan, een mooi Havenspoorpad, de Rijnhavenbrug waar je ook over mag fietsen.

    Helemaal eens met het pleidooi om de fietser het zelf uit te laten zoeken. Vergeet dan niet aan te geven wat je gaat doen, hand uitsteken / voorsorteren / omkijken, zoniet kan dan niet gek op dat je van je sokken wordt gereden.

    Zijn racefietsers echt een probleem in de stad? Met al die stoplichten is het niet echt lekker doortrappen en ik zie er ook nauwelijks.

    Spookfietsers zijn een probleem maar scooters vind ik irritanter. Het spookfietsen is grotendeels op te lossen door bredere fietspaden en minder lange wachttijden.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.