Kunst & Cultuur4 maart 2015

Poppodium: “De gemeente heeft het zelf verknald”

Er komt voorlopig geen nieuw poppodium in Rotterdam. De RRKC heeft de elf initiatieven die in de race waren voor subsidie ontoereikend verklaard. Een onverwacht nieuw hoofdstuk in een voortdurende soap. Cultuurexpert Paul van Oort is hard in zijn oordeel: “beschamend”.

Poppodia
Poppodia Beeld: Eva Wijers

Paul van Oort is zelfstandig cultuuradviseur en als lid van D66 actief in de werkgroep cultuur van de Rotterdamse tak van de Democraten. Hij heeft zijn partijgenoot Adriaan Visser niet kunnen behoeden voor een grote fout. Volgens Van Oort, expert in het ontwikkelen van culturele panden, heeft de Gemeente Rotterdam het van A tot Z aan zichzelf te wijten dat er nu weer een blamage te noteren valt. Vers Beton sprak met Van Oort.

Paul, jij had dit al zien aankomen: wat is je eerste reactie op het nieuws?
Paul van Oort:”Tja. Mijn primaire reactie is eigenlijk: dit had je kunnen weten, ik heb nog zo gewaarschuwd. Mijn tweede reactie is dat het ongelooflijk jammer is dat er weer een kans gemist is op een mooi poppodium voor de stad. Ze moeten weer terug naar af nu, allemaal tijdverlies. En richting de sector is dit fnuikend. Zo kun je niet met de popsector omspringen, echt niet.”

Is dit dan wanbeleid?
“Nou, dat gaat me net wat te ver hoor, om het wanbeleid te noemen. Maar het is wel een naïef en blind vertrouwen in de markt. Dat zij wel even alle problemen zouden kunnen gaan oplossen en de gemeente met wat tonnetjes exploitatiegeld goedkoop uit zou zijn. Zo kan dat helemaal niet, althans niet in Nederland. Cultuurpanden moet je zelf als gemeente ontwikkelen, eigenaar willen zijn. Dan pas ga je verhuren en laat je een andere partij exploiteren. Dat is nu verkeerd om gedaan. Maar dat is nog niet eens de eerste reden waarom het fout is gelopen en waarom je dit had kunnen zien aankomen.”

Want volgens jou is die reden…
“…dat de vraagstelling vanaf het eerste moment onduidelijk was. Veel te onduidelijk! Je noemt dat de ‘uitvraag’ in vaktermen. Daarin stel je normaal helder wat je verwacht van partijen, waar ze op kunnen intekenen, wat zijn de gewenste tegenprestaties, etc. Daar ontbrak het nu totaal aan. Dan sla je dus de meest essentiële stap gewoon over! En dus kon iedereen een beetje volgens zijn eigen standaard wat inleveren. Grootste bottleneck: dat de uitvraag niet vanuit één pand is gesteld! Dan is het helemaal appels en peren vergelijken. Ik heb de wethouder hier persoonlijk voor gewaarschuwd. Hij heeft niet willen luisteren. De RRKC kon nu niet anders dan deze conclusie trekken. Zo maak je geen beleid. De gemeente heeft het helemaal zelf verknald.”

Paul van Oort
Paul van Oort is zelfstandig cultuuradviseur. Hij is momenteel interim-directeur van theater Speelhuis en de Cacaofabriek in Helmond. Ook is hij interim-hoofd Cultuur bij de gemeente Wageningen. Paul van Oort is lid van D66 en actief in de werkgroep cultuur.

Je leest nu her en der ook kritiek op de RRKC. Terecht?
“Nee. Ik zie niet in wat die anders hadden moeten doen. Een andere fout die gemaakt is door de Coolsingel is dat de RRKC er ook niet vanaf moment één bij betrokken is. Zo is het voor hen ook lastig oordelen, want die criteria zijn dan ook onduidelijk. Nu moesten zij pas in tweede instantie een mening vormen.

Maar het meest problematische vind ik hoe er met de sector is omgesprongen. Zie de kandidaten: Paard, 013, Doelen…die hebben nu veel tijd verkwanseld, en hadden met duidelijk gestelde criteria veel beter voor de dag kunnen komen. Ik vind dat beschamend.”

Hoe nu verder?
“Het enige goede is dat je nu weer de regie kunt pakken als gemeente, zoals ik in mijn stuk op Vers Beton in oktober al bepleitte. Nodig de sector uit en maak samen met hen rotsvaste criteria voor een nieuw podium. Dan scout je een pand en dat ga je zelf verbouwen en gereed maken. Een cultuurpand in Nederland kost altijd geld. Stop dat er in en vraag niet van wat enthousiaste partijen: kopen jullie maar een pand, steek je nek uit en dan zien wij wel of we ook nog wat centjes hebben. Dat kan echt niet. Je moet nu de regie pakken en die uit handen geven zodra er geexploiteerd kan worden. Dat is de opdracht die Visser nu heeft.”

Reageer of deel op Social Media

Tags:Adriaan Visser, paul van oort, poppodium en RRKC

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: coolsingel 40, rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • draag inhoudelijk bij aan de discussie (en ja, humor mag, graag zelfs!)
  • blijf on-topic
  • speel op de bal, niet op de man

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *