Rotterdamse Nieuwe5 maart 2015

Studio Spass: “Gun jezelf de ruimte in je kop”

Voor de serie die we samen met Rotterdamse Nieuwe maken interviewde Vincent Cardinaal de jonge Rotterdamse vormgevers van Studio Spass. Wie zijn ze, waar komen ze vandaan en wat doen ze?

Jaron Korvinus (l) en Daan Mens
Jaron Korvinus (l) en Daan Mens Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Nabij de Witte de Withstraat zit een bijzonder pand. Tot niet zo kort geleden behoorde het toe aan een theatergroep. Tegenwoordig zitten er een aantal vormgevers, waaronder het duo Jaron Korvinus en Daan Mens. Zij vormen sinds 2008 het succesvolle Studio Spass.

In de grote lichte ruimte van het pand, wat vroeger het vlakke vloertheater was, liggen 15 A0-posters op de grond. Trots lopen de jongens eromheen. “Dit is de nieuwe campagne voor de Willem de Kooningacademie”, legt Jaron uit. “Een samenwerking met From Form, die ook in jullie serie zaten.” Daan glimlacht en wijst op de grote vellen papier die de basis van het ontwerp vormen. “Allemaal écht gemaakt voor de shoots, niets digitaals aan gedaan. Dat soort ambacht vinden wij te gek”. Daan en Jaron zijn het soort jongens waarbij de gezamenlijke kracht in één oogopslag duidelijk is. Jaron voert het woord. Je merkt dat hij over alles nadenkt, niets zomaar zegt. Daan is een goedlachse jongen die overduidelijk heel goed weet wat hij wel en niet wil ontwerpen. Een duo dat werkt.

We beginnen bij het begin. Spass betekent natuurlijk ‘schik’, vrij vertaald. Dat is nogal belangrijk voor jullie, niet?
Jaron: “Zeker. Op onze website staat ook dat het grootste compliment dat een opdrachtgever ons geven kan is zeggen de ze Spass bij ons zien. Wat wij daarmee bedoelen is dat iedere opdracht anders is. En dat je dus ook bij iedere opdracht samen met die opdrachtgever en alle andere partijen de kern moet zien te vinden. Dat is de lol van het proces, dat is die Spass.
Daan: “Wij gaan heel ambachtelijk te werk en vragen daarom wel wat van een opdrachtgever. We gaan echt ín een opdracht zitten. Dat is ook een vorm van toeval toelaten in het proces.
Jaron: “Exact! Bij iedere opdrachtgever hoort een andere aanpak. Die moet je samen vaststellen.”

Hoe zijn jullie Studio Spass geworden?
Daan: “We hebben elkaar echt op de academie leren kennen, maar we kenden elkaar al eerder van gezicht.”
Jaron: “Ja, ik had Daan al eens gezien, toen we in Haarlem als tieners bij een skatepark hingen.”

Het lijkt wel een datingprogramma zo.
Jaron:”Ehm, ja, haha! Hoe dan ook, we zijn allebei uiteindelijk op de Willem de Kooning terechtgekomen, Illustratie. Daar liepen we elkaar weer tegen het lijf en is er een vriendschap ontstaan. Zo zijn we er langzaam achtergekomen dat we allebei dezelfde ideeën hebben over vormgeving en illustratie.”
Daan: “Toen werkten we ook al wel eens samen, kleine projecten enzo.”

Maar dat is nog geen bedrijf.
Daan: “Ik ben twee jaar eerder dan Jaron afgestudeerd. Pas toen hij van school kwam is het tot dit gekomen.”
Jaron:”Dat was in 2008…”
Daan:”…ik werkte in Amsterdam bij een bureau…”
Jaron:”…en toen heb ik Daan voorgesteld om samen iets op te starten. Eigenlijk vanuit het niets. Zonder ondernemingsplan. Maar wel heel eigenwijs. We hadden een duidelijk idee hoe we wilden ontwerpen. Daan heeft toen direct ontslag genomen, terwijl we pas één opdracht hadden, een flyertje.”
Daan:”Maar die was wel belangrijk. Want zo werken wij. Je moet alles belangrijk maken, altijd bezig zijn met jezelf profileren. Voor een flyer ving je destijds misschien vijf tientjes, maar wij maakten er echt een kunststukje van. En dat zien de mensen. Sterker – organisaties gaan dan zélf ook beter nadenken over wat ze doen. Dat is voor mij wat Spass probeert te doen. De Studio Spass-saus, licht pittig, haha!”

Studio Spass
Studio Spass Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Jullie hebben een eigenzinnige ondernemersopvatting.
Jaron:”Wat Daan al zei: je moet constant aan je portfolio werken. En nooit hetzelfde trucje herhalen. Altijd in ontwikkeling blijven. Zorg dat de mensen je zien, zo genereer je interesse. En opdrachten.”

Over opdrachten hebben jullie volgens mij niet te klagen.
Jaron:”Dat denk ik ook niet. Onze ervaring is dat werk tot meer werk leidt. We hebben best een luxepositie. We worden vaak gevraagd. Maar we eisen ook best veel. We proberen altijd invloed uit te oefenen op het proces.”
Daan:”We doen ook niet mee aan pitches, of nu ja, heel soms. Nooit meer dan eens in het jaar.”
Jaron:”Dat is natuurlijk best een statement. Maar wij vinden pitches niet okay. Enerzijds omdat je er geen geld voor krijgt, maar vooral omdat de relatie met de opdrachtgever scheef is. Die moet kiezen uit een aantal plannen, en wordt dan enthousiast van een idee waarop hij of zij zelf nog geen invloed heeft gehad. En de ervaring is dat mensen dan ook heel erg vastklampen aan dat idee. Terwijl: wij willen juist samen tot een idee komen.”

Hoe gaan jullie eigenlijk te werk?
Jaron:”Ik voer de eerste gesprekken, doe de presentaties. Als dat geweest is, dan zweren we bij bureaubezoek en komt Daan mee. Dan pas gaan we ontwerpen.”

Hoe Rotterdams is Studio Spass?
Daan:”We zijn allebei geen Rotterdammer van geboorte. Ik kom uit Haarlem, hij uit Utrecht. Maar we zijn hier blijven hangen.”
Jaron:”Rotterdam is een perfecte ondernemersplek. Heel erg open, lage prijzen, dus veel ruimte om je gang te gaan. Onze ervaring is dat veel deuren hier openstaan waar ze in andere steden gesloten blijven. Toen we nog maar net begonnen waren kregen we bijvoorbeeld bezoek van TENT. Zomaar, ze hadden iets gezien van ons en waren benieuwd. Dankzij die openheid hebben we de stad echt leren waarderen. We organiseerden bijvoorbeeld mede de Tosti Treffer en zaten lang in de Singer Sweatshop, waar we ook tentoonstellingen organiseerden.”
Daan:”Het was niet altijd even logisch hoor, om hier als ontwerper te blijven hangen. Ik weet nog wel dat ik rond 2000 naar Rotterdam kwam. Jezus, wat is dit voor plek, dacht ik, haha! Ik heb toen zelfs nog even in Delft gewoond.”

Je blijven ontwikkelen, is overduidelijk jullie ondernemerstip. Hebben jullie ook advies over wat minder handig is?
Jaron:”Nou, onze eerste werkplek was wel echt heel erg klein. Op een paar vierkante meter zaten we urenlang naast elkaar…”
Daan:”…bijna op elkaar…”
Jaron”…keihard te bikkelen. Dan leer je elkaar wel kennen, haha. Maar toch: ook daar heb ik geen spijt van. Het leverde iets op, het was investeren. Maar het heeft ook geleerd dat ruimte essentieel is. Fysieke ruimte en de ruimte in je kop. Dat moet je jezelf gunnen.”

Tot besluit – de toekomst. Is het denkbaar dat Studio Spass ooit meer is dan Daan & Jaron?
Daan:”We werken al samen met veel partijen. Niet altijd dezelfde, maar als iets bevalt, komen we zeker bij je terug. Dus dat is al groter dan alleen wij twee.”
Jaron:”Wij vinden het wel fijn, zo met zijn tweeën. Ook dat is misschien weer een luxepositie, maar anderzijds – wie personeel heeft, gaat vaak op zoek naar werk om die mensen bezig te houden. Wij doen echt alleen projecten die we zélf kiezen, die we willen. Dus meer partners of werknemers…ik weet het niet. Maar de toekomst zullen we altijd groot blijven zien. Zeker.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.

RN_logo_basic.jpg

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: thijs@rdamsenieuwe.nl.

Reageer of deel op Social Media

Tags:Jaron Korvinus en Daan Mens, Rotterdamse Nieuwe en Studio Spass

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Eendrachtsstraat 79 Rotterdam

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • draag inhoudelijk bij aan de discussie (en ja, humor mag, graag zelfs!)
  • blijf on-topic
  • speel op de bal, niet op de man

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *