voor de harddenkende Rotterdammer

Op een plein in de stad zou de 182 meter lange sculptuur van staalplaat, polyester en staalkabel van Auke de Vries gezien worden als een zwaar, indrukwekkend gevaarte. Echter niet aan de Noordelijke Maasoever, hangend tussen kade, Willemsbrug en een pijler van de ontmantelde spoorbrug in. Daar lijkt het zwart geverfde beeld eerder op een bescheiden stuk ijzerdraad dat boven de rivier gespannen is. Een aantal attributen ‘bungelen’ aan de draad, zoals een kogel, een blok en een stalen cirkel. Zij bewegen lichtjes in de wind. ‘De Waslijn’ heet het gevaarte in de volksmond.

Toch overstag

Begin jaren tachtig kreeg Auke de Vries (Bergum,1937) van Gemeentewerken Rotterdam de vraag of hij hen wilde adviseren over een eventueel kunstwerk bij de net geplaatste Willemsbrug. Het gesprek hierover duurde lang. Toch diende de Vries bij de uiteindelijke, open inschrijving geen voorstel in. Toen hij later werd gevraagd om dit wel te doen, en ook nog eens een jaar extra denktijd kreeg, ging hij overstag.

In 1983 werd ‘De Waslijn’ geplaatst. Kijkend naar het Noordereiland zie je haar rechts van de brug boven het water hangen. In eerste instantie was het tijdelijk. In 1988 kwam het beeld in opslag terecht vanwege de aanleg van de Spoortunnel en de sloop van de spoorbrug die over het water liep. In 1994 werd het beeld definitief teruggeplaatst. De noordelijke brugpijler van de spoorbrug is blijven staan en dient als het bevestigingspunt voor de staalkabel van ‘Het Maasbeeld’. Aan de achterzijde van de pijler is een groot contragewicht geplaatst.

Maasbeeld_Rosanne_Dubbeld2
Detail van het Maasbeeld van Auke de Vries. Beeld door: beeld: Rosanne Dubbeld

Vizier op de Hef

Aan de kade bij het beeld tref ik Coby (71) en Rob (68). Coby woonde op Zuid toen de huidige Willemsbrug werd gebouwd en in 1981 open ging. Het beeld zegt haar echter weinig: “Het maakt totaal geen indruk op mij.” Rob voegt toe: “Het was nogal in opspraak toen het werd geplaatst. Niemand begreep waarom dit zoveel geld moest kosten.” Een andere geboren en getogen Rotterdammer, Bert (50), heeft daarentegen wel interesse in het beeld. Hij is net foto’s ervan aan het maken: “Wat ik van ‘De Waslijn’ vind? Mooi! Vooral om foto’s te maken door die stalen cirkel. Volgens mij doet half Rotterdam dat. Je ziet precies De Hef er doorheen.”

Ernst (67) loopt bijna iedere dag langs het beeld: “Het is nu eenmaal markant voor deze plek. Het werd relatief kort na opening van de brug geplaatst, dus ik associeer die twee altijd samen. Echt mooi vind ik het niet, maar het is wel typisch iets voor Rotterdam.”

Door weer en wind

‘De Waslijn’ is stoer, maar toch ook subtiel. Eigenlijk net zoals Rotterdam. Het staal en polyester gedijt goed tussen kademuur, brugpijler en rivier. Door weer en wind neemt het beeld verschillende vormen aan. Bij hoog water is de kogel soms niet meer te zien. Het beeld heeft duidelijk ruige weersomstandigheden doorstaan. Toch maakt het een solide indruk temidden van al het watergeweld.

‘De Waslijn’ is een bijnaam die zo logisch is dat het bijna een betere titel is dan het origineel. Helemaal in het licht bezien dat Rotterdam feitelijk helemaal niet aan de Maas ligt. Hooguit aan de Nieuwe Maas, wat weer het laatste stuk van de Rijn is (Rijnmond), maar dit terzijde. De zware vormen aan de staaldraad trekken zich niets van zo’n discussie aan. Ze deinen inderdaad als luchtige, schone was in de wind. Precies zoals op één van de langsvarende vrachtschepen. Je kunt het beeld mooi vinden of niet, maar: leven en water verenigd – dat is typisch Rotterdam.

Maasbeeld_Rosanne_Dubbeld1
Beeld door: beeld: Rosanne Dubbeld

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Sara Wiersma

Sara Wiersma

Sara Wiersma (1984) maakte een paar jaar geleden de drastische beslissing om van Amsterdam naar Rotterdam te verhuizen. Nu wil ze er nooit meer weg. Sara is kunsthistorica en komt uit de galeriewereld van Amsterdam en Den Haag. Werkt freelance voor kunstenaars en organisaties die actief zijn in de kunst- en cultuursector.

Profiel-pagina
Rosanne Dubbeld

Rosanne Dubbeld

Rosanne Dubbeld (1987) is psycholoog en fotograaf, en combineert die twee identiteiten graag in haar werk en privéleven. Denk aan het fotograferen van ‘mens en gedrag’, of series als ‘hoe kijken verschillende mensen naar hetzelfde kunstwerk?’ Momenteel maakt ze buiten Vers Beton websites voor mensen met autisme. Verder kun je haar verblijden met spannende kunst en pure chocola.

Profiel-pagina
Lees één reactie