Voor de harddenkende Rotterdammer

De afgelopen tijd kreeg Rotterdam veel aandacht van de media. Maar wat levert dit op? Clipit media monitoring, een onderzoeksbureau op het gebied van social media, analyseerde de media-aandacht rondom de grote steden en zette het Rotterdamse succes in perspectief met het, nog steeds, grote verschil met Amsterdam. 

Met meer dan een miljoen berichten en een PR-waarde van ruim 300 miljoen blijft de hoofdstad  de meest besproken stad van Nederland. Maar de hete adem van Rotterdam is voelbaar: Rotterdam werd tussen 29 januari en 29 maart 624.254 keer vermeld op internet, in de krant, op de radio en tv.  De daadwerkelijke waarde van deze berichtgeving steeg voor Amsterdam met 20% ten opzichte van eenzelfde onderzoek uit 2013, terwijl Rotterdam (en Utrecht) hun PR-waarde verdubbelden. Het Rotterdamse succes wordt toegeschreven aan, inderdaad, de toonaangevende bouwprojecten waarmee Rotterdam zich wist te nestelen op de must-visitlijstjes van internationale media – een positie waar de meeste citymarketeers alleen maar van kunnen dromen.
 

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Jenny de Nobel

Jenny de Nobel

Jenny de Nobel (1989) studeerde Liberal Arts and Sciences in Utrecht en economische geschiedenis in Leiden maar woont het liefst in Rotterdam. De Rotterdamse economie leeft en dat leven wil ze als sectieredacteur economie vastleggen.

Profiel-pagina
Lees 7 reacties
  1. Profielbeeld van Mike
    Mike

    Zo’n onderzoek zegt natuurlijk helemaal niets. Het is vooral een momentopname, waarin het aantal keer dat je genoemd wordt in de media in geld wordt uitgedrukt. Rotterdam is in het nieuws geweest door de oplevering van een paar aardige gebouwen, Utrecht is veel in het nieuws geweest vanwege de komende start van de Tour de France. Waar het uiteindelijk om gaat is hoevaak je structureel in de media verschijnt. In dat opzicht baart het mij zorgen dat we zelfs in zo’n succesjaar niet eens in de buurt komen van Amsterdam, terwijl er in het Amsterdamse weinig spectaculairs is gebeurd het afgelopen jaar.

    Ik voorzie dan ook een sterke daling van de “marktwaarde” van Rotterdam het komende jaar, terwijl Amsterdam Sail 2015 voor de boeg heeft dit jaar. Deze uitschieter is lang niet genoeg om op korte- en lange termijn ook maar in de buurt te komen van Amsterdam.

    1. Profielbeeld van Ed Schelvis
      Ed Schelvis

      Hmmm Mike, klopt op zich wel wat je zegt maar het WK(!)-beachvolleybal komt dit jaar naar Rotterdam. Het centrum zit op en naast de SS-Rotterdam.

      1. Profielbeeld van Mike
        Mike

        Laat nou toevallig Den Haag de hoofdlocatie zijn van het WK beachvolleybal. En ook Amsterdam is met de Dam een belangrijke locatie. Dus hemelsbreed schieten we daar geen zak mee op.

      2. Profielbeeld van Ed Schelvis
        Ed Schelvis

        Ehhh, Mike, het gaat hier toch om Media-aandacht? Perscentrum zit op de SS-Rotterdam, de hele staf van scheidsrechters zit daar, alle deelnemers overnachten er. Er liggen 2 wedstrijdvelden en 2 extra trainingsvelden op de Kaap. In Den Haag is de opening en de afsluiting. In Apeldoorn worden net zo veel wedstrijden gespeeld als in Amsterdam. Interviews, met op de achtergrond Rotterdam, gaan straks de hele wereld over. Je zal het wel zien straks ;-)).

  2. Profielbeeld van Erwin
    Erwin

    Het zegt juist heel veel. Rotterdam verandert constant. Amsterdam is totaal cliche en blijft hetzelfde, teren op oude glorie. Die glorie in de 17e eeuw is zo groot geweest dat het altijd hoger zal aanslaan, nog meer omdat het de hoofdstad is. Wees blij dat de aandacht groeit voor Rotterdam en Utrecht en in het geval van Rotterdam zal dit alleen maar meer en meer worden omdat de stad pas over 30 jaar af zal zijn. Amsterdam is allang af en Utrecht op het centraal station na ook. Vergelijken met Amsterdam heeft totaal geen zin, vergelijken met andere second cities, Hamburg, Porto whatever heeft meer zin.

  3. Profielbeeld van Mike
    Mike

    Over cliché’s gesproken. Ik lees zelden zoveel cliché’s in zo’n kort stukje. Ik durf te beweren dat in Amsterdam meer gebeurt dan in Rotterdam.
    Afgelopen jaar was publicitair een topjaar voor Rotterdam, uiteraard ben ik daar blij mee. Het is dus extra zuur dat we zelfs in zo’n jaar niet eens in de buurt van Amsterdam komen.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.