voor de harddenkende Rotterdammer

Liever een mond vol mening dan een mond vol bitterbal tijdens de vrijmibo? Stuurman Paul Smits vindt dat de taxibranche maar moet wennen aan nieuwkomer Uber.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

Het gevecht van de taxibranche met de brutale sprinkhanen van Uber doet me denken aan een windsurfer die protesteert tegen eb en vloed: zinloos. Geen leuk vooruitzicht als broodrijder bij bijvoorbeeld de RTC. Maar wel realistisch.
Ik kom op dit onderwerp door mijn recente bezoek aan Zuid-Amerika, met veelvuldig gebruik van de taxi. Of ze er van Uber hadden gehoord, waag ik te betwijfelen. Wel weet ik dat het er wemelt van de snorders: niet gecertificeerd of met een vergunning en door het altijd erg voorzichtige Lonely Planet ongetwijfeld sterk afgeraden.
Ja, instappen bij zo’n beunhaas kan verkeerd aflopen. Dan word je bij het verkeerde station afgeleverd. Maar – oh troost – zoiets kan je tevens gebeuren met een ‘echte’ beroepsvervoerder, die erin slaagt om drie keer zo lang te doen over een rit, voor een drie keer zo hoge prijs, als zijn eveneens legale collega met wie je eerder meereed.
Mijn goede ervaringen met snorders en erkende chauffeurs waren ongeveer gelijk verdeeld. Dat brengt me bij de kern van de zaak: wat wil de klant? Twee wensen: kwaliteit en een schappelijke prijs.
Wat de kwaliteit betreft kan ik me niet voorstellen dat Uber-rijders zo veel slechter zijn dan de huidige lichting taxichauffeurs. Hoewel ik uitermate vriendelijke taxichauffeurs ken, van wie ik me kan voorstellen dat zij hun werk prima doen, zijn enkele ervaringen met hun Rotterdamse collega’s niet al te prettig. Een taxi die nodeloos omrijdt of een chauffeur die je onbeschoft behandelt.
En de prijs zou lager zijn bij de indringers van Uber. Pijnlijk voor de huidige taxichauffeurs, want die hebben geïnvesteerd in auto’s en moeten aan allerlei eisen voldoen. Toch kunnen ze op termijn moeilijk volhouden dat zij het alleenrecht op goed vervoer hebben. Net zoals veel andere sectoren zullen ze moeten wennen aan de nieuwe, digitale wereld waardoor allerlei gevestigde belangen op de schop gaan. Denk ook aan de media of het hotelwezen.
Compenseer gewoon de huidige lichting broodrijders en geef Uber een kans. En laat de protesten tegen de nieuwkomer op de taximarkt wat normaler verlopen. Ik heb nog nooit journalisten in dienst van oude media met het schuim op de mond populaire bloggers of twitteraars zien bedreigen.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Paul Smits

Paul Smits

Paul Smits houdt van Rotterdam en woont daar al zijn hele leven. Van huis uit politicoloog, werkt als journalist. Favoriete plekken: Kuip, Oude Noorden, Rotte. Voor Vers Beton eindredacteur.

Profiel-pagina
Lees 14 reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton