voor de harddenkende Rotterdammer

Na 75 jaar wederopbouw is niet alleen de lege vlakte die de binnenstad ooit was opgevuld met een nieuw stadscentrum, ook het gezegde ‘Je kunt een kanon afschieten op de Coolsingel ’ is verleden tijd. Dat tweede heeft er mee te maken dat het niet alleen een stenen wederopbouw geweest is, maar ook een sociaal-cultureel herstel. Die herrijzenis heeft nu een niveau bereikt waardoor Rotterdam als een volwassen stad mee telt. De stad ziet er niet alleen goed uit, maar wordt ook goed gebruikt.

 

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui Beeld door: beeld: Nina Fernande

De iconen van die wederopbouw zijn plekken die een sociale, culturele en vaak ook commerciële waarde hebben. Het zijn ankerpunten in de stad die wellicht zijn veranderd en ontwikkeld, maar hun herkenbaarheid hebben behouden. De Doelen, de Bijenkorf, de Schouwburg, de Centrale Bibliotheek – om er maar een paar te noemen. Zulke plekken zorgen voor een gevoel van thuishoren. Met een vaste route van A naar B die langs deze plaatsen leidt. Het zijn ook collectieve referentiepunten om een plek aan te geven: ‘In dat straatje naast de bieb’, bijvoorbeeld.

Wederopbouw staat stil

Maar het lijkt alsof de wederopbouw wat dat betreft stil staat. Het merendeel van de nieuwe initiatieven die worden opgestart en ontwikkeld, bestaan namelijk bij de gratie van hun tijdelijkheid. Voorbeelden zijn het Schieblock, Leeszaal West, Roodkapje, maar ook de volledige ontwikkeling van het Zomerhofkwartier. Allen hebben (of hadden) een locatie die tijdelijk is. Ruimtes waarvan de sociale of innovatieve functie zal vervallen zodra er zich een marktconforme bieder aandient.

Alles lijkt ‘pop-up’ te zijn. Natuurlijk heeft dit te maken met het economische klimaat, maar ik bespeur ook een vorm van postmoderne bindingsangst. Zodra iets geen rendement garandeert, is het nu normaal dat ook de randvoorwaarden geen enkele garantie voor voortbestaan bieden. Een pop-upconcept biedt kansen voor startende ondernemers en spannende initiatieven. Maar de onzekerheid die het omringt en de inherente tijdelijkheid ervan zorgen ook voor vrijblijvendheid en een ontbrekende lange termijn.

Hetzelfde virus verspreidt zich trouwens ook naar de meest basale maatschappelijke voorzieningen: het eerste pop-uppolitiebureau is al gesignaleerd in Rotterdam-West. Ik ben officieel pop-upmoe.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
05_Nina Fernande_integratie

Nina Fernande

Nina Fernande (1987) is een illustrator. Ze woont en werkt in Rotterdam. Als ze niet aan Franstalige chansons werkt, kleurt, faxt en streept ze simpele maar krachtige platen. Ze typeert haar werk als cartoonesk zonder het grafische element te verliezen.

Profiel-pagina
Lees 4 reacties