Rotterdamse Nieuwe16 april 2015

Deniz Terli: “Mijn schoenen hebben sexappeal”

In samenwerking met Rdamse Nieuwe portretteert Vers Beton jonge, Rotterdamse ondernemers. Wie zijn ze, wat doen ze? Dore van Duivenbode sprak met Deniz Terli, schoenontwerpster met succes tot in Hollywood.

Deniz Terli
Deniz Terli Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Deniz Terli timmert aardig aan de weg. De Rotterdamse toonde haar werk al in en voor The New York Times, Mercedes Benz Fashion Week, VOGUE Talent. Haar schoenen figureerden zelfs in The Hunger Games, een van ’s werelds meest succesvolle filmfranchises. Ze doet mee aan wedstrijden, komt in finales en wint vaak ook nog eens. Natuurlijk is er een keerzijde. Ze zegde onlangs haar atelier op. Kwestie van vaste lasten zo laag mogelijk houden. Bovenstaande namen zijn indrukwekkend, een villa betaal je er blijkbaar nog niet mee. De dag nadat haar werkruimte aan huis was geïnstalleerd, spraken wij met schoenontwerper Deniz Terli.

En, wordt het wennen om vanuit huis te werken?
“Ik ga mijzelf dwingen iedere ochtend te douchen en me aan te kleden. Anders heb ik om vijf uur ’s middags nog steeds een pyjama aan. Maar ik wil koste wat het kost al mijn geld in de collectie pompen, dus dan maar geen atelier.”

Lukt het om van de schoenen te leven?
“Nee, ik heb ook bijbaantjes. Van schoenenverkoper in Sasha tot horecabaantjes. Gelukkig is Rotterdam een goedkope stad en houd ik desondanks genoeg tijd over om aan mijn collectie werken. Het liefst zou ik naast mijn eigen werk ook freelance commerciële klussen doen. Ook omdat het leerzaam en interessant is om in andermans wereld te duiken. Alleen word ik daar weinig voor gevraagd. Ik denk dat mijn werk als te experimenteel wordt gezien.”

Zat de liefde voor schoenen er altijd in?
“Ik denk het wel. Toen ik een jaar of tien was, ging ik met mijn moeder naar C&A. Ik zag van die slingbacks met een hakje en mijn moeder was zo stoer om ze voor mij te kopen. Toen voelde ik al het effect van die hak. Look at me being a woman, een fantastisch gevoel om zo over straat te lopen! De kracht die een schoen kan geven, die valt voor mij met niets te vergelijken.”

Wat maakt jouw schoenen anders dan andere schoenen?
“Mijn handschrift is dat van de moderne, grootstedelijke, gepantserde vrouw. In mijn schoenen zit sexappeal. Ze staan voor kracht in plaats van onderwerping, wat hakken ook kunnen zijn. Je wankelt erop, wordt kwetsbaarder. Maar als je ze eenmaal beheerst, zijn ze juist een wapen. De schoen zet je aan het denken: moet de vrouw voor jou oppassen of jij voor de vrouw? Die dualiteit vind ik spannend.”

Wanneer had je door wat jouw handschrift was?
“Na mijn afstuderen aan ARTEZ – Hogeschool voor de Kunsten in 2012 had ik tijd nodig om, zonder de kritieken van docenten, uit te vinden wie ik was en wat ik wilde vertellen. Dat was een intuïtief proces waarin het aanvragen – en binnenhalen – van subsidies mij erg geholpen heeft. Daardoor werd ik gedwongen goed na te denken. Hierdoor heb ik in de afgelopen jaren veel betere tools gekregen. Eigenlijk heb ik ook nu pas het gevoel dat ik ondernemer ben.”

Wat was in die beginfase een cruciaal moment?
“Vanuit meer dan honderd aanvragers kreeg ik, met twintig anderen, de Deelbijdrage Talent Ontwikkeling, een nationale subsidie. Hierdoor werd ik in staat gesteld eigen werk te maken, waarna ik naam kon maken door aan wedstrijden mee te doen en mijn werk online te verspreiden. Zo werd ik internationaal opgepikt. Dat gebeurde voor mijn gevoel heel plots. Ineens kreeg ik een mail met de vraag of ik schoenen voor de film ‘The Hunger Games’ wilde maken.”

Deniz Terli
Deniz Terli Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Ben jij echt heel goed of schuilt er ook een portie geluk in?
“Ik ben redelijk onbescheiden als het om mijn schoenen gaat. Door alle wedstrijden waaraan ik heb meegedaan en door het krijgen van die subsidie, zag ik dat het niet alleen in mijn hoofd zat, maar dat anderen het ook zagen. Er deden dertig deelnemers mee en iedereen had steengoede concepten. Ik viel op doordat mijn werk tussen mode en design inzit. Mijn schoenen zijn apart, maar still fashion. Mensen vinden ze ook gewoon mooi.”

Wat zijn jouw doelen?
“Een eigen label. Met niet ieder seizoen, maar eens per jaar een nieuwe collectie. Mijn label moet verkoopbare producten hebben met een artistieke meerwaarde.”

Wanneer heeft iets een artistieke meerwaarde?
“Wanneer ik kan verantwoorden waar mijn keuzes op zijn gebaseerd. Ook moet het product onderscheidend zijn. H&M is dat dus niet.”

En je droomklus?
Als schoenontwerper mee met de tour van Rihanna! Zij is mijn type vrouw.”

Gaat dat lukken?
“Dat denk ik wel. Waarom niet? Door internet is zoiets niet onmogelijk meer. Het enige wat moet gebeuren is dat haar team mijn werk krijgt te zien. Daarvoor is het belangrijk dat ik bezig blijf. Dat wil ik ook iedere starter op het hart drukken: zit niet stil! Ook al heb je nog niet het idee dat er iets concreets uitkomt: zet lijntjes uit, maak nieuwe producten, zet die online. Niet wachten, gáán.”

Pas je eigenlijk wel bij Rotterdam?
“Het stadse, rauwe randje dat Rotterdam heeft, hebben mijn ontwerpen ook. Ze zijn minimalistisch en functioneel. Maar daarbuiten hebben mijn schoenen geen directe link met de stad. Sowieso merk ik dat mijn werk meer buiten Nederland aanslaat. Op Instagram heb ik veel volgers uit Amerika en Italië, ook Japan zie ik als potentiële markt. Nederland is te calvinistisch. Wat dat betreft ben ik een beetje on-Hollands: ik droom groot. Mijn ouders zijn vanuit Turkije naar Rotterdam geëmigreerd. Zij hebben hun ambities nooit kunnen verwezenlijken. Dat nooit, dacht ik toen ik klaar was met mijn studie. Ik ben het aan hun en mijzelf verplicht om mijn dromen te volgen. Bovendien, I wanna make awesome shoes, haha!”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdient?Mail dan naar: thijs@rdamsenieuwe.nl
Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:deniz terli, fashion, rdamse nieuwe en schoenen

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Blaak 10, 3011 TA Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *