Kunst & Cultuur7 april 2015

Gerben Willers over zijn label voor hedendaagse kunst: All Together Now

Gerben Willers (33) is oprichter van All Together Now, een label voor hedendaagse kunst. Sinds december vertegenwoordigt en begeleidt hij kunstenaars vanuit zijn kantoor op de derde verdieping van cultuurpand Het Wilde Weten. Clint van der Hartt zocht hem daar op voor een interview.

Portret Gerben Willers
Portret Gerben Willers Beeld: Joke Schut

Jouw label All Together Now vertegenwoordigt en begeleidt hedendaagse kunstenaars. In principe doen galeries dat ook. Wat is het verschil?

Als label kan ik meer gebruik maken van alle verschillende platformen die bestaan voor beeldend kunstenaars. Ik vertegenwoordig een filmmaker, Wayne Horse, een verhalenverteller en performer, Abner Preis, een schilder, Frederique Jonker, en nog een performer, Fraser Stewart.

Om de diversiteit aan werk goed te kunnen tonen, zou ik een heel grote ruimte moeten hebben. Denk aan een bioscoop, een theaterzaal of een expositieruimte. Maar zo’n locatie is moeilijk te vinden, helemaal eentje die betaalbaar is. Dan moet je al gauw de provincie in, waar geen kunstpubliek zit. Dat publiek is er in Rotterdam wel. Hier zijn veel jonge mensen die geïnteresseerd zijn in kunst en die wil ik graag bereiken. Daarom heb ik ervoor gekozen om in Rotterdam-West een klein kantoor annex studio te huren, van waaruit ik opereer. Dan kan ik ook makkelijk festivals, evenementen en bijzondere locaties bezoeken.

Waarom noem je All Together Now een label?

Je kunt het zien als een platenlabel dat muzikanten begeleidt en vertegenwoordigt. Zij nemen hun platen op en ze worden begeleid vanuit een hoofdkantoor. Maar om op te treden, gaan ze naar festivals en poppodia. De kunstenaars die ik begeleid, hebben niet per se een traditionele tentoonstellingsruimte nodig, niet allemaal in ieder geval. Daarom kan ik ze beter op andere plekken laten zien. Daarmee draai ik het een beetje om. Wel organiseer ik af en toe kleine presentaties in mijn eigen studio, met werk van de kunstenaars die ik vertegenwoordig.

Is het niet zo dat galeries in klassieke zin, met een fysieke ruimte en vaste openingstijden, steeds minder actueel worden? Door de komst van internet kunnen potentiële kopers immers alvast door de kunstcollectie scrollen.

Internet maakt dat inderdaad makkelijker. Er zijn veel websites waarop galeries en andere aanbieders hun kunst online verkopen. Ik denk ook dat het goed is dat je kunst online kunt opzoeken en vinden. Maar tegelijkertijd is er tegenwoordig een beweging gaande waarbij het weer belangrijk wordt gevonden kunst in het echt te ervaren. Juist omdat alles zo ontastbaar is geworden door het internet en de digitale reproducties.

Waarom heb je All Together Now opgericht?

Ik wil kunstenaars graag voor een lange periode begeleiden. Hiervoor was ik als curator in dienst bij Showroom MAMA en werkte ik tijdens het maken van een tentoonstelling één tot anderhalf jaar samen met een kunstenaar. Maar ik had, en heb, heel erg de behoefte om langer met ze samen te werken. Zes, zeven jaar of misschien wel de rest van hun carrière. Er was dus maar één optie: stoppen bij MAMA en voor mezelf beginnen.

Wat maakt het voor een kunstenaar interessant om met jou in zee te gaan?

Ik heb vooral een heel groot netwerk, dankzij mijn jaren bij Showroom MAMA. Ik ken veel curatoren, tentoonstellingsplekken, fondsen, noem maar op. Die contacten zitten vooral in Nederland, maar ook in Duitsland en Amerika. Daar kunnen de kunstenaars natuurlijk van profiteren.

Daarnaast spreek ik uit dat ik iemand minimaal vier tot vijf jaar wil begeleiden. Dat maakt het voor de kunstenaar interessant, omdat diegene verzekerd is dat ik voor een lange periode achter zijn of haar werk sta.

Zo wil Wayne Horse binnen vijf jaar een volle speelfilm hebben gemaakt. Dan kijken we samen wat we moeten doen om dat te bereiken. Welke fondsen bestaan er? Welke filmfestivals kunnen we aanschrijven? Zijn er mensen die zijn werk goed vinden en eventueel willen kopen, zodat we dat geld weer opzij kunnen zetten? Op die manier ontstaat er een lang pad dat je samen gaat bewandelen.

Hoe bepaal jij eigenlijk welke kunstenaars je wilt begeleiden?

Ik kijk vooral naar wat ik goed vind en geloof er niet in om alleen maar te selecteren op kunstenaars waarmee ik op korte termijn veel geld kan verdienen. In de zeven jaren bij Showroom MAMA heb ik een oog ontwikkeld voor kwaliteit, waarmee ik kan zien wie potentie heeft.

Ik probeer kunstenaars vroeg op te pikken, maar heb geen voorkeur voor jong of oud. Op dit moment ben ik heel erg bezig met schilderkunst, performances en happenings. Kunst waar mensen echt naar toe moeten om het te kunnen beleven.

Hoe ziet de toekomst van All Together Now er idealiter uit?

Het liefst blijf ik in Rotterdam zitten en krijg ik een locatie die ik met gemak kan betalen, waar ik alle kunstvormen kan laten zien en waar mijn projecten kunnen plaatsvinden. En als ik een aantal mensen in dienst heb, zou ik wel veertig kunstenaars willen vertegenwoordigen.

Op de korte termijn zou ik graag workshops en lezingen willen organiseren. Met de achterliggende gedachte dat er dan mensen met verschillende achtergronden bij elkaar komen, waardoor nieuwe ideeën ontstaan. Ideeën die niet alleen interessant zijn voor het aanwezige publiek, maar die mij ook weer verder kunnen helpen. In mijn onderzoek naar presentatievormen bijvoorbeeld, of naar promotie van beeldende kunst.

De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) stelt dat het goed gaat met beeldende kunst in Rotterdam. Door de dynamiek en het zelfbewustzijn heeft de sector het in zich een nieuwe pijler van onze cultuurstad te worden. De zichtbaarheid mag volgens het RRKC wel wat beter. Hoe zou dat kunnen?

Ik denk dat het heel belangrijk is dat er nu al een aantal goede initiatieven bestaan. Dat de Museumnacht behouden is gebleven, ondanks het gedoe eromheen. Maar ook het Festival de Wereld van het Witte de Withkwartier en natuurlijk Art Rotterdam trekken heel veel mensen. Tussen die laatste twee evenementen zit echter een behoorlijk gat en is het lang wachten Dus ik denk dat voor die tussenperiode op het gebied van beeldende kunst nog een keer wat moet worden uitgevonden. Misschien zou Rotterdam een museum voor hedendaagse kunst moeten hebben, één grote plek waar hedendaagse kunst het hele jaar door actief wordt verzameld en gepromoot. Dat zou in deze stad goed zijn.

Op 10 april opent de groepstentoonstelling To Get There in de studio van All Together Now aan de Robert Fruinstraat 35.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Art Rotterdam, galerie, RRKC en Wereld van de Witte de Withkwartier

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Robert Fruinstraat 33, 3021 XB Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *