Dossier CoolsingelStedelijke ontwikkeling & architectuur20 mei 2015

De nieuwe McDonald’s maakt de Coolsingel af

Nu kunnen we eindelijk groots en meeslepend leven: een Big Mac bestellen als iedereen slaapt

Met de vernieuwde McDonald’s lijkt de Coolsingel een echte grootstedelijke boulevard geworden. Maar wat zegt de mogelijkheid om 24 uur per dag in een hel verlichte omgeving in een prefab burger te kunnen happen eigenlijk over de stad?

De Coolsingel is af, nu er eind maart een nieuwe McDonald’s is geopend. En dat zonder dat er een steen uit de grond is gehaald voor de lang verwachte opknapbeurt van de straat. Bij de grootse opening van het herbouwde paviljoen op de kruising met de Meent werd feestelijk beloofd dat deze vestiging ‘nooit meer dicht zal gaan’, aangezien die 24 uur per dag geopend zal zijn. Daarmee is er dus eindelijk dag en nacht leven op de Coolsingel en de straat ineens verworden tot de echte grootstedelijke boulevard die we altijd al wilden hebben.

Beeld van Frank Hanswijk

Robert Winkel van Mei architecten, stond op 18 mei zélf achter de counter en in de keuken van zijn laatste gerealiseerde ontwerp op de Coolsingel.

Het nieuwe filiaal is gevestigd in een prachtig vrolijk gebouwtje. Een parel voor de straat, uitgevoerd onder architectuur van Mei Architecten. Transparant, veel glas, om het zicht van de straat op het achterliggende postkantoor te behouden. Het resterende deel van de gevel is van goud, nee, bekleed met messing dat is gestanst met een complex raster van hartjes die samen een mensenmassa laten zien. Binnen niet de kitsch rond het onuitroeibare thema van die verschrikkelijke clown die we van de keten gewend zijn, maar eenvoudig. Bijvoorbeeld bij de stijlvolle witte wenteltrap naar het kleine zitgedeelte op de verdieping. Ook het ballenbad ontbreekt, waardoor we dus in meerdere opzichten kunnen spreken van een McDonald‘s voor volwassenen.

Waarom op deze plek?

En nogmaals hoera omdat er voortaan altijd iets te doen zal zijn op de belangrijkste straat van de stad. Goed nieuws voor iedereen, want meer leven op de door kantoren en winkels omzoomde Coolsingel, dat wil eigenlijk iedereen wel. De gemeente vanwege haar ambities voor de straat als stadsboulevard, Mc Donald‘s vanwege de portemonnee en voor ons, de eh… burger in veel gevallen ook. Want wij kunnen eindelijk gaan dromen van groots en meeslepend leven. Een Big Mac bestellen als iedereen slaapt, bijvoorbeeld, of genieten van een euroknaller terwijl de zon opkomt boven de Après Skihut. Vers gebakken volgens authentiek recept, alleen voor jou, met gratis vriendelijke knipoog van dat stralende crewlid.

Maar wacht even, mensen, is dit echt wel zulk fantastisch nieuws? Niets ten nadele van McDonald’s, na veertig jaar behoort de Mac al bijna tot ons collectief erfgoed. Maar alweer een filiaal van de firma die al veertig jaar innoveert door in zoveel mogelijk landen variaties op het thema opgepiept broodje met pulpvlees te presenteren vind ik toch moeilijk als aanwinst voor onze Coolsingel te beschouwen. En bovendien: het centrum is bezaaid met filialen van de Mac. Waarom dan juist hier, op die onhandige plek voor het postkantoor? En waarom is dit gebouwtje herbouwd aan de vooravond van de vernieuwing van de straat? Laten we ons hier niet gewoon enorm beetnemen door een slimme hamburgerboer?

Beeld: Frank Hanswijk

Morsig loket

Het antwoord daarop is ingewikkeld. De stad zat al jaren omhoog met het toch wat morsige loket dat hier voorheen stond. Het stond precies in de weg voor de vernieuwing van het postkantoor en de Coolsingel, maar voor McDonald’s is dit één van de best lopende filialen van Nederland. Niet alleen vanwege de plek, maar vooral omdat het de grond waarop het stond zo ongeveer tot in het einde der tijden in erfpacht heeft. Zo’n stek laat je niet zomaar schieten. Kennelijk was afbreken en opnieuw opbouwen op dezelfde plek met wat meer uitstraling het maximaal haalbare op deze plek. Terwijl ze aan de overkant de paviljoens laat slopen, heeft de gemeente dan maar moeten accepteren dat er hier, midden op straat, voorlopig nog wel een glanzend hamburgerloket zal staan.

Lees ookDossier CoolsingelStedelijke ontwikkeling & architectuurCoolsingel: een ontembare avenue

We zullen het er dus mee moeten doen. In ruil biedt de keten ons in de tussentijd de mogelijkheid om dag en nacht hamburgers te bestellen. Ook kun je hier 24/7 voor de gevel komen vergapen aan de medemensen die dat al doet. Scholieren, skaters, joggingpakken, uitgaanskleren, dikke en dunne buiken, soms iemand in pak. Voorovergebogen aan een tafeltje, de kin naar voren, de burger met twee handen vast, je mond wagenwijd open, hap. Een kenmerkende pose van de vroege eenentwintigste eeuw en inmiddels een klassiek beeld van het wereldwijde fastfoodtijdperk.

De belangrijkste straat van een stad bij nacht is de spiegel van haar ziel, zou een mooi spreekwoord kunnen luiden. In dat geval kan de gemeente dromen wat ze wil, maar in Rotterdam beklijft dan toch echt het beeld van de medemens, hel verlicht in een strak ontworpen glazen paviljoen, happend in een prefab burger uit een kartonnen doosje.

De sectie Stedelijke Ontwikkeling & Architectuur wordt mede mogelijk gemaakt door AIR, het Architectuur Instituut Rotterdam. (meer info)

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Coolsingel, McDonalds, Mei architects en Robert Winkel

Secties: Dossier Coolsingel en Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Coolsingel 44, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *