voor de harddenkende Rotterdammer

Halverwege 2016 moet het Cultuurplan 2017-2020 voltooid zijn. Maar wordt de subsidiepot voor kunst en cultuur wel goed verdeeld? Pauwke Berkers is kritisch: het Rotterdamse kunst&cultuurbeleid ziet nog behoorlijk wit.

2017 lijkt nog ver weg, maar er wordt al druk geschreven aan het Cultuurplan voor de periode 2017-2020. In februari publiceerde de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) haar sectoranalyse. Samen met de culturele sector en de gemeente stelt de raad het cultuurbeleid voor de komende periode vast. Cultuurbeleid voor álle Rotterdammers, het gaat immers om publiek geld.
Maar is het cultuurbeleid wel voor en van alle Rotterdammers? Vooruitkijkend op de nieuwe periode, maar ook kijkend naar de huidige situatie, stelden we in het laatste minicollege van dit seizoen de vraag: Is het Rotterdamse cultuurbeleid wel divers genoeg?
Pauwke Berkers, universitair docent Sociologie van Kunst en Cultuur aan de Erasmus Universiteit, dook voor Studio Erasmus de statistieken in. Zijn conclusie: of je nou kijkt naar het aanbod van cultuur, of naar het bereikte publiek: het kunst&cultuurbeleid is een behoorlijk wit feestje. Ja, we hebben het Zomercarnaval en Theater Zuidplein, maar die tellen in de kunstwereld eigenlijk niet helemaal mee. Is dat erg en kunnen we er wat aan doen? Bekijk het antwoord van Berkers op de video van het minicollege hierboven.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
Nog geen reacties