Rotterdamse Nieuwe25 juni 2015

Afdeling Buitengewone Zaken: “Eindhoven heeft in ons geïnvesteerd, Rotterdam plukt nu de vruchten”

Een interview in de Rotterdamse Nieuwe-reeks met een buitengewoon ontwerpbureau

In de Voorhaven huist ontwerpbureau Afdeling Buitengewone Zaken in een voormalige jeneverfabriek. Hun uitzicht behelst Historisch Delfshaven, de buren zijn onder meer lingeriebedrijf Marlies Dekkers en theatermakers Hotel Modern. Het ontwerpbureau telt twee gigantische etages. Links in de ruimte staan alle bouwmaterialen en werktafels. Rechts staat een grote tafel met zes bureaus. Aan het ene bureau wordt ontworpen, aan het andere wordt onderzoek gedaan. Aan de grote tafel zitten zes jongens met één doel: ontdekken wat de mens nodig heeft. Dore van Duivenbode sprak met Gordon Tiemstra en Jeffrey Braun.

In Eindhoven waren jullie erg geliefd. Wat vindt de stad van jullie vertrek?

Jeffrey: “Ze vinden het fantastisch dat wij zo zijn gegroeid.”
Gordon: “Maar we werkten daar ook samen met de stadspromotor. Die belt niet meer.”
Jeffrey: “Die vindt ons vertrek natuurlijk jammer. Begrijpelijk, Eindhoven heeft in ons geïnvesteerd en Rotterdam plukt nu de vruchten.”

Wat betekende deze overstap voor jullie?

Gordon: “In Eindhoven kenden wij iedereen maar voelden we een plafond. In de afgelopen tijd zijn we van studenten die een bedrijf hadden, professionals geworden. We hadden adem nodig om te groeien.”
Jeffrey: “Kijk alleen al naar deze locatie en ruimte. Iedere keer als ik aan kom fietsen, heb ik zin aan de slag te gaan.”
Gordon: “Dat werkt in onze hele houding door. Ook naar klanten toe.”

Wat doen jullie?

Gordon: “We zijn een ontwerpbureau. Met een team dat van origine uit industrieel ontwerpers bestaat. Hierdoor kunnen wij ideeën van klanten snel concretiseren en binnen een week een ‘proof of concept’ afleveren. Inclusief prototypes en rollenspellen waarin wij het product of de dienst testen.”
Jeffrey: “Ook geven wij workshops aan bedrijven die als start-up willen leren denken of bijvoorbeeld aan studenten van de Willem de Kooning Academie. Binnen een dag moeten zij iets bedenken, uitwerken en op straat testen.”
Gordon: “Daarom is deze plek voor ons ook zo interessant. Aan de ene kant heb je oud-Hollands blank, aan de andere kant veel verschillende culturen. Als een product of dienst bij beiden werkt, is het goed.”

Aan de ene kant heb je oud-Hollands blank, aan de andere kant veel verschillende culturen. Als een product of dienst bij beiden werkt, is het goed.

Wat voor soort producten of diensten?

Jeffrey: “In Eindhoven werden wij bijvoorbeeld door de gemeente ingezet om een plein aan te pakken waar altijd ruzie was. Gaandeweg kwamen wij erachter dat dit door de gehorigheid kwam. Vervolgens hebben we bedacht hoe de structuur en onderlinge relaties veranderd moeten worden om het plein leefbaarder te maken .”
Gordon: “Voor het Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) hebben we afgelopen editie een publieke installatie gemaakt die bezoekers bij hun filmkeuze hielp.”
Jeffrey: “In alles wat wij bedenken staat de mens centraal. Wat heeft hij nodig en wat voor ervaring kunnen wij creëren? Met die vragen zijn wij continu bezig.”

Wat heeft de mens nodig?

Jeffrey: “Dat weet niemand, het verandert oneindig. Daarom stellen wij eindeloos veel vragen. Sommigen opdrachtgevers noemen ons naïef en misschien zijn we dat ook wel, maar alleen door steeds door te vragen, kom je achter de essentie.”
Gordon: “Misschien is dat wel iets dat wij de afgelopen jaren hebben geleerd: je moet nergens vanuit gaan. Als een klant ons benadert om een app te maken of iets te doen met ‘the internet of things’, kunnen wij er tijdens het doorvragen achter komen dat hij eigenlijk iets heel anders wil maar daarop slechts het label ‘app’ of ‘internet of things’ heeft geplakt. Wij staan boven dat soort hypes. Anders houd je het niet vol als bedrijf.”

Jullie werken voor gemeenten, banken, het IFFR. Hebben jullie een wishlist aan opdrachtgevers?

Jeffrey: “Het IFFR stond er op, dus het is super dat we daar nu mee samenwerken.”
Gordon: “Ik ben een groot Nike-fan. Dus die graag. En de NS, een bedrijf waar iedereen op zeikt, maar dat zo’n ontzettend complexe organisatie heeft.”
Jeffrey: “De Gemeente Rotterdam staat er ook op. We hebben veel ideeën voor de stad. Eindhoven kent een ambtenaar design. Hierdoor worden bedrijven zoals wij ingeschakeld om problemen op te lossen. In Rotterdam is veel open discussie zoals in Het Nieuwe Instituut. Het gevaar is dat het daar blijft hangen.”
Gordon: “In Eindhoven is design meer geïntegreerd in de samenleving.”

Team Afdeling Buitengewone Zaken Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Fouten gemaakt de afgelopen jaren?

Gordon: “Eén van onze eerste projecten was een interactieve installatie voor kinderen, geïnspireerd op de vaardigheden die te vinden zijn in de werkplaatsen van hightech bedrijven. Daar hebben wij geld op moeten toeleggen. We bleken totaal niet te kunnen timen. Het werd een ramp waar we nachtenlang aan doorwerkten om het zo te krijgen als we wilden.”
Jeffrey: “Vervolgens was het af, zag het er fantastisch uit, ging de gebruiker ermee aan de slag en donderde het in elkaar.”
Gordon: “Een wijze les was dat. In managen en in het vooropstellen van de gebruiker.”
Jeffrey: “En een les in het leren wat de klant wil en wat jij wilt.”

Slimme zet?

Gordon: “De verhuizing naar Rotterdam. Hierdoor zijn wij echt een bedrijf geworden. Wat ook slim was, is dat we onszelf hebben opgedeeld in teams. Ik doe bijvoorbeeld design en daarnaast acquisitie. Waardoor ik degene ben nu iedere maand mails de deur uitstuurt naar partners waar wij mee willen samenwerken. Voordat wij die teams hadden, bleven dit soort dingen liggen.”

Is het moeilijk om met zijn zessen een bedrijf te runnen?

Jeffrey: “We hebben een strategievergadering waarop iedereen zich mag uitspreken. Dat noemen wij de ‘recht voor je raap-show.’ Ieder van ons mag dan zijn hart luchten.”
Gordon: “Iedereen is eigenaar, voelt zicht verantwoordelijk en heeft een drive om dit te laten slagen. We hebben een gezamenlijk doel.”
Jeffrey: “Bovendien kennen wij elkaar van onze studie. Daar waren we concullega’s. Als we werk van elkaar zagen, wisten we dat we aan de bak moesten. Zo stimuleerden we elkaar.”

Wat betekent dat gezamenlijke doel over vijf jaar?

Gordon: “Dan willen wij een gevestigd ontwerpbureau zijn.”
Jeffrey: “Stabiel, in de basis. Zodat we kunnen kiezen wat we écht willen.”
Gordon: “Wij willen maatschappelijke problemen aanpakken.”

Zoals?

Gordon: “Bijvoorbeeld de schuldproblemen in een wijk als deze. Hoe creëer je een context zodat er gedragsverandering plaatsvindt waar de gebruiker achter staat? Voor dit soort zaken werken wij samen met sociologen, antropologen, stedenbouwkundigen en architecten. Niet de makkelijkste weg als ontwerpers, maar wel een maatschappelijke uitdaging.”
Jeffrey: “Dat is iets waar wij gaandeweg achter moesten komen: het belang van het proces. Een oplossing vind je gaandeweg. Daarom doen we ook niet meer aan ontwerpwedstrijden mee.”
Gordon: “We willen flexibel blijven, snel kunnen anticiperen en blijven leren wat de mens nodig heeft. Anders slaat een product of dienst nergens op.”

En die naam?

Gordon: “Onze eerste ruimte in Eindhoven was een apparatenfabriek.”
Jeffrey: “We wilden niet zeggen dat we naar kantoor gingen, dus zeiden we dat we naar een afdeling van de fabriek gingen.”
Gordon: “We hadden toen nog losse bedrijven, die noemden we ‘zaken.’”
Jeffrey: “Destijds was innovatie en de manier waarop wij over de toekomst nadenken nog redelijk onalledaags. Vandaar het ‘buitengewoon.’
Gordon: “Ach, ‘Het Gilde van Vernuft’ is ook de revue gepasseerd. Uiteindelijk was het gewoon een dag brainstormen aan tafel.”

Lees meer:
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdient?Mail dan naar: thijs@rdamsenieuwe.nl

Reageer of deel op Social Media

Tags:Afdeling Buitengewone Zaken, Eindhoven en Ontwerpbureau

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Voorhaven 19b, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *