Wetenschap en onderwijs23 juni 2015

Beste RET, is deze nul flauwekul?

Nul is nu!

Als bèta in Rotterdam is er genoeg om je over te verwonderen. Neem de wachttijdregistratie bij de RET: hoe kan het dat er een nul op het display staat en je nog geen bus ziet? Egge van der Poel ging voor Vers Beton op onderzoek uit.

3, 2, 1 en…

…niks. Iedereen kent het wel. Het gevoel dat er iets moet gebeuren, maar er komt niks. Een spaceshuttle waarvan de motoren niet willen opstarten, een startpistool waar geen geluid uit komt, een snoepautomaat waar niks uit komt rollen. Een anticlimax.

Hoezo nul? Beeld: Marcel Kollen

Dat is wat ik voelde toen ik op de bus stond te wachten met mijn zoontje in zijn kinderwagen. We stonden daar al enige tijd en ik hield het informatiebord in de gaten. De verwachte aankomsttijd werd keurig aangegeven, daar houd ik van, maar nu stond er al enige minuten een nul op het display zonder dat de bus was aangekomen. Als bèta krijg ik hier jeuk van. Nul betekent dat er geen tijd meer zit tussen nu en het arriveren van de bus. Waarom was de bus er dan nog niet? Wat ging hier mis? Er kon in Rotterdam maar één partij zijn die het antwoord kent…

De RET

Ik nam contact op met de RET en die leerde mij dat een aparte afdeling (DRI-StaRR) de circa vijftienhonderd informatieborden in de gehele Stadsregio beheert. DRI-StaRR is voor de informatievoorziening afhankelijk van alle vervoerders in de Stadsregio, waaronder dus de RET. De RET alleen heeft op ieder moment van de dag honderden trams, bussen, metro’s en ook nog één boot onderweg. Ieder voertuig van de RET communiceert haar positie met de computersystemen op de Centrale Verkeersleiding die op haar beurt de computersystemen van DRI-StaRR informeert. Dit gebeurt elke tien seconden. De RET Centrale Verkeersleiding houdt het overzicht op eventuele (ver)storingen en grijpt in wanneer het nodig is, bijvoorbeeld door extra voertuigen in te zetten. Alles om de reiziger tot dienst te zijn en zo snel en soepel mogelijk van A naar B te brengen.

De praktijk

Tot zo ver de theorie. Wat ik wil weten is hoe de getallen op de informatieborden tot stand komen. En daar word ik verrast door de volgende methode: stel een bus moet van halte A naar halte B rijden. Laten we zeggen dat het volgens dienstregeling vijf minuten duurt om de afstand van vijfhonderd meter van A naar B te rijden (ik weet dat dit een hele langzame bus is, maar deze getallen rekenen nou eenmaal lekker voor…). Wat er gebeurt zodra de bus gaat rijden is dat de afgelegde afstand wordt geregistreerd door een hodometer. Dat is een mechanisch apparaat waarmee de afgelegde afstand gemeten wordt door de het aantal wielomdraaiingen te tellen. Als de bus nul meter gereden heeft richting halte B zal er vijf minuten op het bord staan en als de bus driehonderd meter onderweg is en dus nog tweehonderd meter te gaan heeft zal er twee minuten op het bord staan.

Hoe het zit met afronden? Dat gebeurt niet. De keuze is gemaakt om de minuten af te kappen, dat wil zeggen dat de seconden worden afgesneden: als de bus nog 197 meter te gaan heeft duurt het nog één minuut en 59 seconden voordat hij aankomt maar zal er wel al één minuut op het bord staan…

Als de bus nog 197 meter te gaan heeft, zal er wel al één minuut op het bord staan.

De nul

Een nul op bord betekent dus dat er naar verwachting nog 59 of minder seconden tussen nu en aankomst van de bus zit. Ok, maar hoe kan het dan gebeuren dat er minutenlang een nul op het bord staat? Ik krijg twee mogelijke verklaringen:

  • De bus rijdt meer meters tussen de haltes, bijvoorbeeld door een onverwachte omleiding. Hierdoor zijn de ‘verwachte meters’ eerder opgesnoept en wordt onterecht een nul doorgegeven naar het informatiebord.
  • Er is een opstopping in de laatste minuut van de bus opgetreden. Bijvoorbeeld een brug die open staat, maar ook een file kan dit veroorzaken. Omdat rijsnelheid niet van belang is maar slechts de afstand komt ook in dit geval onnodig lang een nul op het bord.

Beide scenario’s leveren mij als reiziger een betekenisloze nul op…

De toekomst

Er valt nog genoeg te verbeteren, dat is duidelijk. De methode van de hodometer lijkt mij persoonlijk wat ouderwets in deze tijd van goede GPS signalen en slimme analyses: TomTom en Google zijn steeds beter in staat om de verwachte reistijd op basis van real-time file-informatie te geven. Laten we hopen dat de RET hiervan leert om de betekenisloze nul de wereld uit te helpen. Daar zou deze bèta in ieder geval erg blij mee zijn.

Met dank aan de RET
Bij de RET vonden ze mijn vraag terecht en ik kreeg een vriendelijke uitnodiging voor een gesprek met twee experts. Mijn dank gaat uit naar Frouke Albers voor de snelle bemiddeling en naar Wim Schalk en Marcel van de Ree voor een minicollege informatievoorziening in Rotterdam. Dat de RET goede prestaties levert is bekend; dat de informatievoorziening niet perfect is wordt ook volmondig erkend. Goede en tijdige informatievoorziening voor de reiziger is een speerpunt van de RET. Vandaar dat ze recentelijk een nieuwe app hebben gelanceerd die real-time informatie over de locatie van RET voertuigen op een inzichtelijke manier presenteert.

Reageer of deel op Social Media

Tags:bus, Metro, RET, techniek, tram en wachttijdregistratie

Sectie: Wetenschap en onderwijs

kaart: RET Hoofdkantoor, Laan op Zuid, Kop van Zuid, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *