Kunst & Cultuur25 juni 2015

Broeden op creativiteit

Immanuel Spoor pleit voor vernieuwend cultuurbeleid

Van een strak pak met glimmende schoenen naar een hoodie en sneakers. Immanuel Spoor (29) verruilde vijf jaar geleden zijn kantoorbaan voor een kleine ruimte in een desolaat gebouw. Nu beheert hij samen met een groepje enthousiaste ondernemers een creatieve broedplaats met een missie: Rotterdam nóg toffer maken.

Op de derde verdieping van de Delfstestraat 25 komt de muziek je tegemoet. Dit is duidelijk geen gewone kantooromgeving. De gang hangt vol posters en elke ruimte heeft een eigen sfeer door platenspelers, neonlampen of een bank om te relaxen. Hond Jessie zorgt met luid geblaf voor een begroeting.

De gemeente Rotterdam nam de afgelopen jaren plannen in het gemeentebeleid op om kunstenaars en creatieve ondernemers goedkope werkruimte te bieden om zo het cultureel klimaat in de stad te bevorderen. Maar juist die nieuwe en jonge makers worden vaak ontzien in het gemeentebeleid, betoogde Marianne van der Velde onlangs nog op Vers Beton. Immanuel Spoor, oprichter van On Track Agency, pleit voor verandering door creatieve broedplaatsen waar culturele ondernemers elkaar kunnen vinden, ondersteunen en motiveren.

Immanuel Spoor Beeld: Chaim Smallegange
Lees ookKunst & CultuurEen nota maakt nog geen kunstNieuw cultuurbeleid 2017-2020

Je studeerde commerciële economie, werkte als vermogensadviseur en nu beheer je een creatieve hotspot, wat is er gebeurd?

“Via een bijbaantje kwam ik terecht bij Robeco Vermogensadvies. Van het een kwam het ander en opeens was ik vermogensadviseur. Ik zit vanaf mijn veertiende al in bandjes en organiseer feestjes. De mensen uit die bandjes bleven bij mij komen om dingen voor ze te regelen en noemden mij hun manager. Ik dacht, daar moet ik iets mee gaan doen, dat vind ik leuk. Toen heb ik On Track Agency opgericht. Wij vertegenwoordigen artiesten, zoals Afronaut, Boom Boom du Terre en De Likt, en brengen platen uit.”

Wat is een creatieve broedplaats?

“Een creatieve broedplaats is een plek waar creatieve mensen met dezelfde doelstelling bij elkaar zitten. Bij ons is dat het kweken  van ambassadeurs van Rotterdam door voor talenten te zorgen. Wij staan achter (opkomende) Rotterdamse artiesten en bieden ze een podium. Tot voor kort waren er maar een paar festivals die sporadisch Rotterdamse bandjes boekten. Wij hebben met het Eendracht Festival gezorgd voor een nieuw aansprekend festival met 6500 bezoekers die allemaal voor Rotterdamse artiesten komen. Het Festival wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd. Daarnaast organiseren we met stichting De Nieuwe Lichting onder andere A Festival Downtown (hedendaagse elektronische en singer-songwritermuziek) en BoomDox (hiphopevents in samenwerking met Hiphop In Je Smoel).”

“Dit pand huur ik van de SKAR, Stichting Kunstaccommodatie Rotterdam. Zij ondersteunen kunstenaars en makers bij het vinden van werkruimte. Als ik een normale commerciële prijs zou moeten betalen was het niet te doen. Neem onze opnamestudio, daar staat geweldige apparatuur. Wij laten allerlei Rotterdamse artiesten daar hun muziek opnemen. Daar vragen we geen geld voor, we helpen ze zelfs als ze er niet uitkomen. Wat er dan gebeurt, is dat allerlei Rotterdamse artiesten een  bijdrage leveren. Ze laten bijvoorbeeld hun drumcomputer niet thuis staan, maar brengen die hier zodat ook anderen er gebruik van kunnen maken. Dit soort samenwerking ontstaat zonder vooraf te plannen.”

Team On Track Agency Beeld: Chaim Smallegange

De gemeente haalde lukraak overal creatievelingen vandaan die daar dan maar moesten gaan zitten, maar elkaar totaal niet aanvulden

Volgens Spoor kan een creatieve broedplaats top-down of bottom-up ontstaan. In het eerste geval komt het initiatief vanuit de gemeente of andere instantie en moeten deelnemers zich houden aan instructies en verplichtingen, zoals het meewerken aan projecten. Spoor verzet zich daartegen en legt uit waarom: “Ik was een keer bij een creatieve broedplaats op Zuid en die plek kwam voort uit de noodzaak om een leegstaand pand te vullen. De gemeente haalde lukraak overal creatievelingen vandaan die daar dan maar moesten gaan zitten, maar elkaar totaal niet aanvulden. Mensen komen binnen en gaan vervolgens in hun eigen kantoor zitten werken. Er is dan helemaal geen sprake van sociale cohesie. Vervolgens stelt de gemeente een subsidiepotje ter beschikking voor een samenwerking die niet natuurlijk is. Maar als het geld op is gaat iedereen weer zijn eigen gang. Dat heeft geen zin. Je moet mensen niet iets opleggen.”

Hoe zorg je ervoor dat het wel werkt?

“Het belangrijkste is een duidelijk selectiebeleid. Ik besluit wie hier een kantoortje kan huren en verbind mensen. Zo heb ik bewust frisse nieuwe partijen, zoals Zinesters en BBoy World, samengebracht met partijen die in het gemeentelijke cultuurplan zitten en deze wereld snappen. Hiernaast zit Cloudhead Bookings. Zij zijn vooral gericht op gitaarbandjes in de wat ruigere hoek, richting punk. In het kantoor daarnaast zit Hiphop in je smoel, op dit moment het grootste hiphopplatform van Nederland. Dat zijn twee werelden die elkaar normaal gesproken nooit zouden vinden, maar nu gaan samenwerken.”

Inmiddels huisvest Spoor negen bedrijfjes. Geen regels, maar wel een duidelijke visie op de samenstelling. Hij is ervan overtuigd dat een dergelijke bottom-upbenadering het beste werkt. De gemeente kan zeker een belangrijke rol spelen en faciliteren, maar moet niet gaan regisseren. Spoor ziet twee rollen voor de gemeente weggelegd. Ten eerste een structurele visie op het (artistieke) makersklimaat. “Er komen zo veel kwalitatief goede makers uit Rotterdam: artiesten, vormgevers, kunstenaars, maar die houden we niet lang genoeg vast. De gemeente is zelf één van de grootste opdrachtgevers, zij hebben een sleutelpositie om nieuwe makers een kans te geven en niet altijd gevestigde partijen te verkiezen.”

Ten tweede zou de gemeente moeten vertrouwen op vertegenwoordigers in de broedplaatsen om te leren waar behoeftes liggen en vervolgens gericht beleid te maken en geld uit te geven. “Geef sleutelfiguren een contactpersoon bij de gemeente om regulier te overleggen. Zij weten wat er speelt en kunnen de toekomstige waarde voor het culturele landschap in Rotterdam in kaart brengen.” Spoor overlegt zelf regelmatig met de gemeente om informatie te delen, maar dat werkt nog niet altijd wederzijds. Via contacten in zijn eigen broedplaats hoorde hij dat de gemeente bezig is met het opstellen van het nieuwe cultuurplan. In dit plan bepaalt de gemeente welke partijen binnenkort subsidie gaan ontvangen. Maar alleen partijen die al onderdeel waren van het oude plan werden uitgenodigd om te komen praten. Door zijn netwerk in te zetten kreeg hij het voor elkaar om als enige niet in het bestaande cultuurplan opgenomen partij ook een plekje aan die tafel te bemachtigen.

Kortom, beleid voor creatieve broedplaatsen is meer dan een clubje creatieve ondernemers samen in een pand huisvesten. Een visie voor de samenwerking, bijvoorbeeld door gericht selectiebeleid, en vervolgens geen samenwerkingen afdwingen, zijn noodzakelijk voor het succes van broedplaatsen en artiesten. Als de gemeente daarop inspeelt, bijvoorbeeld door regelmatige afstemming met contactpersonen aldaar, dan is volgens Spoor Rotterdam over tien jaar de tofste culturele stad van de wereld.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:creatieve broedplaats, cultuurplan, immanuel spoor en on track agency

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Delftsestraat 25, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *