Rotterdamse Nieuwe11 juni 2015

Ken Theater: “Bij ons kun je helemaal onderaan beginnen en bovenaan eindigen”

Creatief ondernemerschap in de Rotterdamse Nieuwe-reeks

‘Groot denken is de sleutel tot succes maar wees nooit te groot om klein te beginnen.’ Die tekst prijkt op het Instagram-profiel van theatermaker Kenneth Asporaat (26), oprichter en eigenaar van Ken Theater. Niet zomaar een spreuk, maar tevens de gedachte achter zijn onderneming, zo blijkt. “Bij ons kunnen jongeren helemaal onderaan beginnen en uiteindelijk helemaal bovenaan eindigen – heel Amerikaans geïnspireerd eigenlijk.”

Kenneth Asporaat Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Kenneth, wat doet Ken Theater?

“Wij produceren theatervoorstellingen en podiumavonden op het gebied van spoken word, comedy en theater. Daarnaast zijn we een ontwikkelingsplek voor jong talent. Jongeren ontwikkelen hier de vaardigheden die ze nodig hebben om hun verhaal op een podium te kunnen delen en ze werken mee aan voorstellingen. Op dit moment hebben we 22 jongeren die het ontwikkelingstraject van een jaar volgen. Er is geen vooropleiding vereist; zowel beginners, amateurs als vergevorderden krijgen bij ons een plek. Wij proberen altijd de uitdaging te vinden voor onze deelnemers.”

Hoe creëer je die uitdaging?

We werken met vier docenten, nodigen professionals uit en bieden masterclasses. Bij Late Night Poetry Jam sta je bijvoorbeeld echt met een professional op het podium. Daarmee laten we jongeren zien wat het verschil is, waar je naar toe moet groeien. Soms zijn jongeren al zo lang bezig dat ze zichzelf al de beste vinden. Er is dan geen meetlat meer.

Jongeren krijgen altijd eerst theaterles – dat is de basis. Maar we geven ook conversatielessen, podiumpresentatie, gericht schrijven. Na die basislessen kiezen jongeren pas voor een richting, bijvoorbeeld comedy.

Soms zijn jongeren al zo lang bezig dat ze zichzelf al de beste vinden. Er is dan geen meetlat meer

Er wordt dus een behoorlijke inzet van de jongeren verwacht?

Zeker! Daar hoort ook huiswerk bij. Vier uur in de week schrijfles is niet genoeg als je je echt wilt ontwikkelen. We werken allereerst aan discipline, daarna aan de persoonlijkheid en vervolgens aan het talent. Wij geloven dat als je aan je persoonlijkheid werkt, het talent vanzelf tevoorschijn komt.
Als je kiest voor ons use your talent-traject ga je echt een commitment aan. Je kunt niet in en uit stappen – er zijn strikte regels. In de eerste drie maanden mag je maximaal drie keer afwezig zijn, anders lig je eruit. We begonnen met 26 jongeren en nu, twee maanden verder, zijn er nog 22 over. En er gaan er maar vijftien door naar de volgende fase.

Wat gebeurt er met de jongeren die afvallen?

Wij geloven niet in afvallen. Als iemand niet door kan naar de volgende fase, proberen we hem of haar aan één van onze partners te koppelen. Je wilt niet dat ze weer in een gat vallen, het gebeurt immer al zo vaak dat ze van het ene naar het andere korte project gaan.
We werken veel met onze partners samen – dat houdt ons ook staande als kleine organisatie. Zo werken we samen met Bibliotheek Blaak, het HipHopHuis, Luxor, de dansgroep Groove Kings en De Nieuwe Banier. Op 17 juni hebben we een optreden in Islemunda en dan zullen veel van hen aanwezig zijn om te kijken naar de talenten die wij hebben.

Ben jij zo’n goede netwerker dan?

Nee, helemaal niet, ik houd eigenlijk helemaal niet van netwerken. Maar voor mijn jongeren doe ik alles.

Voor mijn jongeren doe ik alles

Waar komen de jongeren vandaan?

Vroeger eigenlijk alleen uit Zuid, nu uit heel Rotterdam en eigenlijk van overal. Den Haag, Zoetermeer, Delft, Utrecht, noem maar op. Wij trekken de jongeren aan die het hard nodig hebben, die echt met een hulpvraag zitten. Zij vinden dit een fijn en veilig klimaat en nemen dan ook weer vrienden mee. Vroeger gingen we de straat op om jongeren te werven, tegenwoordig komen ze hier zelf naar toe.

Hoe komt dat, dat jullie juist die jongeren aantrekken?

Door de kansen die ze bij ons krijgen. Die zijn heel zichtbaar. Op het gebied van spoken word en comedy hebben wij het beste platform van Rotterdam. De kwaliteit die wij bieden is het hoogst haalbare. We hebben steeds nieuwe voorstellingen en groeien steeds verder. Hoe groter wij worden, hoe groter ook het verwachtingspatroon van de jongeren.
We hebben bijvoorbeeld laatst het semi-professionele theaterstuk Strijklicht neergezet. En straks in november/december hebben we een professionele tour. Een voorstelling in het Papiaments: Makamba Pretu. Daarmee stonden we al op Curaçao. En straks spelen de voorstelling we in verschillende grote zalen in Nederland.

Ken Theater Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Op het gebied van spoken word en comedy hebben wij het beste platform van Rotterdam

Ken Theater

Wat is jouw eigen achtergrond?

Ik ben geboren op Curaçao en kom uit een creatieve familie. Mijn broer Jandino is entertainer, mijn zus Junelisa is regisseur. Desondanks begon ik met een opleiding voor facilitair leidinggevende – ik wilde hotelmanager worden namelijk. Na het eerste jaar wist ik dat het niet was wat ik wilde, maar op aandringen van mijn moeder heb ik toch mijn diploma gehaald. Daarna begon ik met HBO Pedagogiek. Tijdens dat eerste jaar (2009) richtte ik Ken Theater op, toentertijd vanuit een pedagogische visie. Ik woonde in IJsselmonde en daar werd veel georganiseerd op sportgebied, maar niks intellectueels. Ik miste dat! Toen ik mijn propedeuse binnen had ben ik trouwens overgestapt naar de opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming. Dat sloot beter aan bij Ken theater – dat toen al heel goed liep.

Samen met je broer Jandino opende je dit jaar Het Huis van Asporaat, een werk- en ontmoetingsplek in Rotterdam voor getalenteerde jongeren die zich op artistiek en persoonlijk vlak willen ontwikkelen. Toptalent kan doorstromen naar een professioneel productiehuis op gebied van theater en tv. Dat lijkt me een goede motivatie om hard te werken.

Zeker, dat willen de jongeren ook heel graag. In oktober beginnen we met eerste gezamenlijke productie en dan krijgen ze de kans om auditie te doen. Dat is écht een volgende stap. Dus bij ons kun je helemaal onderaan beginnen en uiteindelijk helemaal bovenaan eindigen – heel Amerikaans geïnspireerd dus eigenlijk.

Waarom is theater belangrijk voor jongeren?

Het is een uitlaatklep. Je gaat in dialoog met elkaar. Het is belangrijk dat je jezelf kunt uitdrukken en theater helpt daarbij. Je leert wat je hebt, aan emoties en vaardigheden. Jongeren durven zich in beginsel soms niet bloot te geven. Je merkt dat theater zelfvertrouwen geeft. Mensen bloeien op.

Je merkt dat theater zelfvertrouwen geeft. Mensen bloeien op.

Heb je daar een voorbeeld van?

Archell Thompson, nu 39, is één van onze succesverhalen. Hij kwam hier binnen, was enorm gesloten. Langzaamaan kwam hij wat losser. Hij was toen al heel lang ongelukkig. Had vreselijke dingen meegemaakt, kwam uit een crimineel circuit. Maar hier gooide hij het roer om. Door het stuk dat hij hier maakte leerde hij burgemeester Aboutaleb kennen en ontmoette hij toenmalig koningin Beatrix. Hij speelt nog steeds, brengt echt positiviteit in Rotterdamse wijken. Hij is heel open nu, luistert naar mensen, zoekt naar verhalen. Hij heeft ook een boek uitgebracht. En belangrijk, hij is nog steeds verbonden aan Ken Theater.
Maar weet je, iedereen heeft wel een verhaal. Wij hebben bij de aanvang van dit traject een open dag gecreëerd, met allemaal workshops gericht op empowerment, theater, emoties, schrijven. De volgende dag moesten de jongeren een optreden in elkaar zetten op basis van wat ze de dag ervoor geleerd hadden. Omdat er zo weinig tijd was gebruikte iedereen persoonlijke verhalen. Ik heb echt tranen gehuild, zo bijzonder was het.

Waar ben je meest trots op?

Dat we steeds structureler een plek kunnen aanbieden en dat onze projecten groeien. Maar vooral: dat onze jongeren ook meegroeien – daar ben ik nog het meest trots op. Er gaan dingen mis, maar we hebben ook veel bereikt. Dat we in het Nieuwe Luxor zitten bijvoorbeeld.
Als kleine organisatie word je soms ondergesneeuwd door grote namen die structureel subsidie krijgen en zich niet meer druk hoeven te maken over hun bestaansrecht. Maar alle kleine organisaties maken samen ook een grote organisatie. Dat willen we laten zien op 5 juli. We organiseren dan het festival The Last Word dat vol staat met toffe internationale namen op het gebied van spoken word, maar ook muziek, dans, schilderkunst en nog veel meer. Dat hebben we gedaan met een klein team en minimale middelen – dáár ben ik trots op.

Wat zijn nog je dromen?

Ik zou meer willen doen in achterstandswijken. Bijvoorbeeld, een plek creëren waar mensen naar toe komen om te eten en waar dan ook programmering is. Voor en met die mensen: wij zorgen voor het eten, mensen delen verhalen en kijken naar een stuk. En uitwisselingsprojecten met het buitenland, dat lijkt me ook geweldig!

Hoe Rotterdams is jouw onderneming eigenlijk?

Ik ben geboren op Curaçao. Toen ik drie was kwam ik op IJsselmonde en daar heb ik zeventien jaar gewoond. Nu woon ik in Lombardijen – ik ben dus echt een kind van Zuid. Met Ken Theater willen wij ook Rotterdam laten zien, de straatcultuur, de verhalen van mensen uit alle lagen van de samenleving.

Heb je tot slot nog een tip voor andere ondernemers?

Blijf creatief, innovatief en help elkaar – dat mogen we in Rotterdam nog wel wat meer doen. Ook de grote spelers, die laten de kleine organisaties nog te vaak liggen. Kijk naar de orkesten. Het loopt niet meer. Ze krijgen wel flink subsidie maar de zalen niet vol. Ik denk dan, zet er een kleine partij in. Verfris de boel.

Blijf creatief, innovatief en help elkaar - dat mogen we in Rotterdam nog wel wat meer doen

Kenneth Asporaat, Ken Theater
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdient?Mail dan naar: thijs@rdamsenieuwe.nl
Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Ken Theater, Kenneth Asporaat en Rotterdamse Nieuwe

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: 3076 AE Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *