voor de harddenkende Rotterdammer

Deze week heeft Vers Beton voor elk wat wils, omdat deze zomer nu eenmaal voor wisselende buien zorgt. Wie zin heeft in een lekker zuur stuk, passend bij de stormachtige week, kan zijn hart ophalen aan de tirade van stuurvrouwe Tara Lewis over de falende maatregel die scooters op de rijbaan probeert te krijgen. Voor de optimisten hebben we ook een zonnige kijk op Rotterdam: Tara verklaart haar onvoorwaardelijke liefde aan de Markthal.

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui Beeld door: beeld: Nina Fernande

Het is een half jaar geleden dat Pex Langenberg, wethouder Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie, met veel bombarie aankondigde dat scooters voortaan naar de rijbaan moesten. De meest voor de hand liggende reacties op die maatregel zijn:
– De cynische: “Ja, ja. Dat gaat dus echt niemand doen.”
– De verwarde: “Huh? Wacht, dus als er een blauw-wit bord met een groengele rand staat mag ik wel/niet op het fietspad?”
– De verbijsterde: “WAT? Omdat het fietspad zo onveilig is voor scooters, stoppen we ze tussen de auto’s. Want dat is veiliger?!”
Het enige succesvolle van de maatregel ‘scooters op de rijbaan’ is dat ik simultaan deze drie reacties had. Knap hoor.
Harde cijfers over de hoeveelheid boetes zijn er niet, volgens een woordvoerder: “Inmiddels bekeuren we wel, maar het aantal bekeuringen is niet te achterhalen omdat er geen aparte feitcode voor is. Het wordt geschaard onder ‘verkeerde rijbaan gebruiken’ en daar hoort ook bij dat een auto op het fietspad rijdt.” Oncontroleerbaar dus.
Rotterdam roept heel hard dat het een fietsstad is. In de praktijk zitten mijn wielen vol slagen van alle obstakels op de weg en sta ik vaak langer voor het stoplicht dan ik onderweg ben. Elke dag fiets ik in een fietsfile naar huis, terwijl ongeduldige scooters iedereen inhalen.
De naïeve fietser die dacht dat hij met deze maatregel van de scheurende berenhelmen af was, komt van een koude kermis thuis. Bijna alle scooters rijden nog steeds op het fietspad. Dit artikel in De Havenloods illustreert haarfijn hoe de stand van zaken nu is. Scooters voelen zich niet veilig op de rijbaan, want dat zijn ze niet. Ze zijn toch niet voor niets een decennia of wat geleden naar het fietspad verhuisd? Ik herinner me dat nog, maar blijkbaar is het langetermijngeheugen van de politiek ongeveer net zo lang als hun ambtstermijn.
Wethouder Langenberg, no offence, maar dit is een maatregel van likmevestje, zolang de handhaving op het huidige magere niveau blijft hangen en de veiligheid onveranderd is.  Kies eens écht voor de fietser en investeer niet alleen in een campagne, maar zorg voor genoeg middelen om theorie in de praktijk te brengen.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Tara

Tara Lewis

Tara Lewis (1986) werkt als freelancer voor diverse media. Ze koestert haar innerlijke tokkie en kan soms een beetje cynisch zijn. Ze vindt dat het discussieplatform bedoeld is voor lezers, en voelt zich daarom niet altijd geroepen te reageren. Ze studeerde Geschiedenis aan de EUR en Communicatie aan de HES.

Profiel-pagina
Lees 8 reacties