Voor de harddenkende Rotterdammer

Deze week heeft Vers Beton voor elk wat wils, omdat deze zomer nu eenmaal voor wisselende buien zorgt. Wie zin heeft in een lekker zuur stuk, passend bij de stormachtige week, kan zijn hart ophalen aan de tirade van stuurvrouwe Tara Lewis over de falende maatregel die scooters op de rijbaan probeert te krijgen. Voor de optimisten hebben we ook een zonnige kijk op Rotterdam: Tara verklaart haar onvoorwaardelijke liefde aan de Markthal.

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui Beeld door: beeld: Nina Fernande

Het is een half jaar geleden dat Pex Langenberg, wethouder Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie, met veel bombarie aankondigde dat scooters voortaan naar de rijbaan moesten. De meest voor de hand liggende reacties op die maatregel zijn:
– De cynische: “Ja, ja. Dat gaat dus echt niemand doen.”
– De verwarde: “Huh? Wacht, dus als er een blauw-wit bord met een groengele rand staat mag ik wel/niet op het fietspad?”
– De verbijsterde: “WAT? Omdat het fietspad zo onveilig is voor scooters, stoppen we ze tussen de auto’s. Want dat is veiliger?!”
Het enige succesvolle van de maatregel ‘scooters op de rijbaan’ is dat ik simultaan deze drie reacties had. Knap hoor.
Harde cijfers over de hoeveelheid boetes zijn er niet, volgens een woordvoerder: “Inmiddels bekeuren we wel, maar het aantal bekeuringen is niet te achterhalen omdat er geen aparte feitcode voor is. Het wordt geschaard onder ‘verkeerde rijbaan gebruiken’ en daar hoort ook bij dat een auto op het fietspad rijdt.” Oncontroleerbaar dus.
Rotterdam roept heel hard dat het een fietsstad is. In de praktijk zitten mijn wielen vol slagen van alle obstakels op de weg en sta ik vaak langer voor het stoplicht dan ik onderweg ben. Elke dag fiets ik in een fietsfile naar huis, terwijl ongeduldige scooters iedereen inhalen.
De naïeve fietser die dacht dat hij met deze maatregel van de scheurende berenhelmen af was, komt van een koude kermis thuis. Bijna alle scooters rijden nog steeds op het fietspad. Dit artikel in De Havenloods illustreert haarfijn hoe de stand van zaken nu is. Scooters voelen zich niet veilig op de rijbaan, want dat zijn ze niet. Ze zijn toch niet voor niets een decennia of wat geleden naar het fietspad verhuisd? Ik herinner me dat nog, maar blijkbaar is het langetermijngeheugen van de politiek ongeveer net zo lang als hun ambtstermijn.
Wethouder Langenberg, no offence, maar dit is een maatregel van likmevestje, zolang de handhaving op het huidige magere niveau blijft hangen en de veiligheid onveranderd is.  Kies eens écht voor de fietser en investeer niet alleen in een campagne, maar zorg voor genoeg middelen om theorie in de praktijk te brengen.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Tara

Tara Lewis

Tara Lewis (1986) werkt als freelancer voor diverse media. Ze koestert haar innerlijke tokkie en kan soms een beetje cynisch zijn. Ze vindt dat het discussieplatform bedoeld is voor lezers, en voelt zich daarom niet altijd geroepen te reageren. Ze studeerde Geschiedenis aan de EUR en Communicatie aan de HES.

Profiel-pagina
Lees 8 reacties
  1. Profielbeeld van Michael Ras
    Michael Ras

    Zal ik?

    Vooruit dan maar. ‘De scooter’ bestaat niet, het is OF een 25km snorfiets blauw kenteken/zonder helm (mag nog steeds op fietspad) OF een 45km bromfiets, dus met geel kenteken/helm. Deze moet vanaf begin dit jaar in bijna geheel Rotterdam op de rijbaan.

    Een ieder wordt geacht de (lokale) wetgeving te kennen. Maar naar mijn idee had Rotterdam er ook meer aan kunnen doen om de nieuwe regeling en het onderscheid bekend te maken.

    Naar mijn (professionele) mening is deze regeling alleen maar bedoeld om een ‘natuurlijke’ teruggang in het scootergebruik te bewerkstelligen. Waarbij ik dan nog maar zo naïef ben om te denken dat ze (wethouder en gevolg) hopen dat rijden tussen het overige verkeer zo afschrikt dat mensen van de scooter afstappen en weer in de auto plaatsnemen. En niet daadwerkelijk van slachtoffers uitgaan. Ze rekenen op de afschrikwekkende werking van het gebod om op de weg te rijden.

    Het is wederom een voorbeeld van een lokale overheid die zonder overleg met betrokken partijen zelf denkt een ingrijpende maatregel te kunnen nemen in 5 minuten. Er is simpelweg geen enkel bewijs dat binnen de Gemeente Rotterdam enige inhoudelijke kennis over scooters aanwezig is.

  2. Profielbeeld van Henk
    Henk

    Overbodig voertuig dat enkel dikke reten dient. Want dat is het enige dat ik altijd op scooters zie, dikke reten. Te lui (cq dik) om te fietsen. Staan altijd naast me voor het stoplicht te wachten, met die smerige uitlaatgassen. Als koeien voor zich uit te staren. Zadel door achterwerk aan het zicht onttrokken. Af en toe nog een peuk in hun hoofd. Kan die Rotmans die milieubelastende dikke-retenmachines niet de stad uit-kantelen?

    1. Profielbeeld van Alicia
      Alicia

      Mag het wat minder met het afzeiken van mensen met een paar kilo extra? Lijkt me nergens voor nodig. Ik weet dat fatshaming hip is, maar misschien kun je dat dan gewoon lekker in je eigen huiskamer doen.

      1. Profielbeeld van Henk
        Henk

        ‘Dik’ is een objectieve term. Te bepalen op basis van BMI. De term ‘reten’ ging misschien wel wat te ver. Mijn excuses daarvoor aan iedereen met een kont die zich bezwaard voelt door het feit dat ik hun lichaamsdeel ‘reet’ heb genoemd. Lees daarvoor dan maar ‘konten’ of ‘achterwerken’.

        Het ‘shamen’ betrof vooral het scootergebruik. Dat is wat ik ‘shame’ en dat doe ik door een link te leggen met ‘dikke konten’. Zoals sommige mensen ook een link leggen tussen roken en longaandoeningen. En die link tussen niet-bewegen en hoge BMI is er wel degelijk.

        Waarmee ik dus niet stel dat alle dikke konten veroorzaakt zijn door niet-bewegen. Er is ook zoiets als aanleg etc.. Maar dat schreef ik dan ook niet.

        Kun je met deze nadere uitleg leven? Zo niet, kun je dan aangeven hoe ik de boodschap dan had moeten brengen? Kan ik misschien iets van leren voordat ik iemand op zn tenen trap bij het leggen van een objectieve link.

    2. Profielbeeld van Eeva Liukku
      Eeva Liukku

      Dag Henk, ik heb je 3e reactie verwijderd wegens off-topic. Laten we het bij de scooters houden.

  3. Profielbeeld van Joey
    Joey

    Rotterdam moet af van de vervuilende scooters. In plaats daarvan zou het mooi zijn als je net als in de grote Chinese steden meer e-bikes gaat zien. Minder geluid, minder vervuiling.

  4. Profielbeeld van Alicia
    Alicia

    Het verbieden van scooters lijkt me de beste optie, en dan alleen nog elektrische scooters voor mensen met een mobiliteitsbeperking.

    Verder valt het me op hoe asociaal de gemiddelde scooterrijder is. Als je ze normaal uitlegt dat ze ergens niet mogen rijden, krijg je meestal een grote mond. Of ‘ja maar ik vind het niet veilig’ – nee, dus? Alsof fietsers bijna doodrijden dan een alternatief is. Dan ga je maar lekker fietsen, als je een scooter niet veilig vindt.

  5. Profielbeeld van Mike
    Mike

    Ik het het gevoel dat we hier in fase zes zitten:
    1. Het is (nog) geen probleem
    2. Het is een probleem en mensen gaan klagen
    3. Klachten bereiken de politiek
    4. Er is een meerderheid gevonden in de politiek om er wat aan te doen
    5. Wetgeving komt
    6. Klachten komen dat de wetgeving niet werkt
    7. en dan weer verder vanaf 3 met #5 vervangen door handhaving

    Dus wat mij betreft is het een heel stuk gekomen maar dit soort processen zijn helemaal trage processen. Om het proces te versnellen/vooruit te helpen/zorgen dat het niet stokt is aandacht van het publiek, organisaties en de samenleving nodig, zogezegd goed stukje!

    Wat betreft de perceptie dat de weg onveiliger is: Misschien op plaatsen waar auto’s harder mogen dan 50 km/h maar wat voor de rest zijn wat mij betreft fietsers een heel stuk onvoorspelbaarder dan auto’s. Als je 45 km/h mag dan is de meest logische plek op de weg waar je 50 mag.

    Een ander manier die ik zie behalve handhaving (nodig en vooral wat publiciteit erover kan helpen) is ervoor zorgen dat de weg een sneller alternatief is dan het fietspad. Je verwacht geen scooters op het fietspad dus als je er een hoort aankomen dan moet hij wel op de wel rijden en is er geen reden ruimte te geven.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500