Kunst & Cultuur24 juli 2015

Dichter: “Ik wil een brug slaan tussen hiphop en kunst”

Om een verbinding tussen hiphop en beeldende kunst te leggen, schakelde de rapper Dichter de hulp in van negen opkomende kunstenaars. Het resultaat: een mini-album en een bijbehorende expositie in Opperclaes.

Ferewe van Vugt (1990) ziet zichzelf als een bruggenbouwer. “Vroeger al. Ik probeerde mijn verschillende vriendengroepen altijd bij elkaar te brengen.” Onder de naam Dichter brengt hij in 2009 zijn eerste EP ‘Leren Luisteren’ uit, maar hij speelt zich vooral in de kijker met zijn samenwerking met de veel oudere G-Boah (oud-lid Postmen).

Ook met zijn nieuwe project doet de rapper een poging om een brug te slaan tussen twee verschillende werelden. Hij vroeg negen kunstenaars om een kunstwerk te maken bij tracks van zijn mini-album ‘Nieuw Leven’. “Er zijn hiphopliefhebbers die nog nooit in een galerie zijn geweest, maar ook kunstliefhebbers die nauwelijks in aanraking komen met hiphop. Ik denk dat dit project interessant is voor beiden.”

De negen kunstwerken zijn vanaf zaterdag een week lang te zien in Opperclaes. Aan Vers Beton gaf Dichter alvast een voorproefje. We ontmoetten hem twee keer in het Hiphophuis, eerst met zijn manager Daniël, dan weer geflankeerd door illustrator Kwame Kwanzaa.

'Toen het licht was' door Stacii Samidin Beeld: Ruben Hamelink

'Toen het licht was' door Stacii Samidin

Dichter: “Ik ben geboren in Ethiopië, maar werd als baby geadopteerd door Nederlandse ouders. Dat heeft veel invloed op me gehad. Als jongen merkte ik dat ik heel erg zoekende was. Wie ben ik, wat past bij me?

“‘Toen het licht was’ gaat over vaderschap. Niet alleen over mijn adoptie, maar ook over een goede vriend van me die heel jong vader is geworden. Hij en zijn vriendin zijn inmiddels uit elkaar, en daar ligt het raakvlak tussen de twee verhalen. Zijn zoon moet later leren omgaan met een moeilijke situatie waar hij zelf niet voor gekozen heeft, net als ik.”

“Het laatste couplet van de track is een voorstelling van mijn eigen vaderschap. Ik en mijn kind, we zullen bloed van elkaar zijn. Dat heb ik nu niet. Ik heb een goede band met mijn adoptieouders, maar ik lijk qua uiterlijk natuurlijk totaal niet op ze.

“Stacii Samidin zoekt altijd het randje op. Hij fotografeert hele rauwe, radicale onderwerpen. Juist daarom vond ik het mooi om hem te koppelen aan een klein, persoonlijk nummer. Hij heeft het contrast heel goed weten vast te leggen. De man op de foto lijkt voor de buitenwereld vooral heel ruw, misschien zelfs gevaarlijk. Hier zien we hem op z’n gevoeligst, met zijn kind tijdens een kerkgang.”

'Blonde dood' door JAWGEM Beeld: Ruben Hamelink

'Blonde dood' door JAWGEM

Dichter: “Op Rotterdam Centraal zag ik een blonde vrouw die in het rood gekleed was. Zij inspireerde me om ‘Blonde dood’ te schrijven, over een dame die heel energievretend is. Een soort blonde femme fatale.

“Ik heb de kunstenaars die aan ‘Nieuw Leven’ meewerkten geen instructies of uitleg gegeven. Het was volledig aan hen om een track op hun eigen manier te interpreteren. Het risico dat ze er iets totaal anders van zouden maken dan wat ik in gedachten had, maakte het juist spannend.

“Jochem (van Aller, alias JAWGEM, red.) heeft me echt verrast. Ik kende hem als illustrator, en had geen idee dat hij er een 3D-kunstwerk van zou maken. Zo krijgt het een hele nieuwe dimensie. De blonde dood is echt een attractie geworden, een achtbaan aan emoties.”

'Als je zinkt' door Kwame Kwanzaa Beeld: Ruben Hamelink

'Als je zinkt' door Kwame Kwanzaa

Kwame Kwanzaa: “‘Als je zinkt’ is voor mij een heel herkenbaar nummer. Ik begreep dat Dichter hard werkte om iets van zijn carrière te maken, maar dat het niet altijd goed uitpakte. Ik ken veel mensen die moeite hebben om hun doelen te behalen. Ze zijn verdwaald in hetgeen dat ze proberen te bereiken. Als kunstenaar worstel ik er ook veel mee. Dat is de struggle die ik heb geprobeerd te weergeven.”

Dichter: “Ik beschrijf mijn passie voor muziek als een verslaving. Het heeft mooie kanten, maar toen ik het nummer schreef zag ik die niet meer. Hiphop is trendgevoelig: als je er niet in meegaat, raak je achterop. Het geluid dat ik op dat moment mooi vond, míjn geluid, was niet meer zo interessant als eerst. Ik had het gevoel dat ik er niet ver mee kwam. Alsof je een vriendin hebt waar je veel van houdt, maar de relatie na een paar jaar toch verwatert.”

Kwame Kwanzaa: “Ik ken dat ook wel. Soms zie ik werk van nieuwkomers en denk ik man, I gotta step my game up.”

Dichter: “Maar moet je zelf wel veranderen? Is jouw werk minder goed dan wat zij doen, of is het gewoon ánders? Die lijn is heel dun en dat maakt het verwarrend.

“Het album opent expres met dit nummer, ik gooi het er maar gelijk uit. Dit is de revival. Dit is het moment dat je shit hebt meegemaakt, maar er toch nog voor gaat, toch weer naar de microfoon grijpt. Een persoonlijke wederopstanding.”

De expositie ‘De kunst van nieuw leven‘ is van 25 juli t/m 1 augustus te zien in Opperclaes. Over de deelnemende kunstenaars is ook een reeks korte documentaires gemaakt. Bekijk hier de nieuwste aflevering met Vers Beton-beeldmaker Nina Fernande.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:dichter, expositie, hiphop, Jawgem, Jochem van Aller, Kwame Kwanzaa, Nieuw Leven, opperclaes en Stacii Samidin

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Delftsehof 19, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *