Kunst & Cultuur1 juli 2015

Hoe werkt de kunstbeurzenwereld eigenlijk?

We vroegen het aan de succesvolle Rotterdamse galerie Joey Ramone

Joey Ramone is een jonge Rotterdamse galerie in de Josephstraat. Hij wordt gerund door Hans Bakker en Kiki Petratou. Ze zijn net teruggekeerd van de grote kunstbeurs Art-Athina in Athene.

Beurs Art-Athina 2015

Allereerst: vanwaar de naam Joey Ramone?

Hans:  “We zochten naar een naam die het beste bij onze kunst en galerie past. Het moest iets met vernieuwing te maken hebben. De Beatles gebruikten de naam de ‘Ramone’ om in te checken in hotels.  Zo wilden ze voorkomen dat hun hotel door fans bestormd zou worden. De punkband Ramones hebben hun naam daar aan ontleend. De punkmuziek stond in de jaren ’70 en ‘80 voor vernieuwing  Zo kwamen we uit op Joey Ramone, de overleden zanger van de groep.”

Hoe kom je als galerie op een kunstbeurs terecht?

Hans: “Als galerie moet je eerst een aanvraag indienen. Je aanvraag wordt dan beoordeeld door een commissie. Dat is de procedure voor alle kunstbeurzen. Het proces is altijd hetzelfde. Je hebt een idee voor wat je wil tonen. Wij  kiezen daarbij ook voor werk waarvan wij denken: dat representeert heel goed onze galerie.

En als je eenmaal hebt gedaan kom je dan het jaar daarop makkelijker binnen?

Hans: “Nee. Je moet ieder jaar weer een aanvraag indienen. Het komt voor dat een galerie drie keer op een beurs stond maar het vierde jaar werd afgewezen.”

Jullie staan sowieso altijd op Art Rotterdam. Waarom wilden jullie ook per se naar Athene?

Hans: “Qua kunstbeleving is Art Rotterdam het walhalla. Het is de belangrijkste beurs voor hedendaagse kunst van heel Nederland. De beurs staat bekend als jong en internationaal. Hier kun je nog bijzondere kunst ontdekken en is kunst nog enigszins betaalbaar. Je hebt het over ongeveer 25.000 bezoekers.”

Kiki: “Wij volgen alle kunstbeurzen in Europa en dachten op een gegeven moment dat Art-Athina interessant voor ons kon zijn,  omdat wij naast Nederlandse kunstenaars ook met enkele Griekse kunstenaars werken. Daarbij is het goed om nationale en internationale kunstenaars in andere landen te presenteren. Ik heb nog als bijkomend voordeel dat ikzelf Grieks ben en dus de taal vloeiend spreek.”

Qua kunstbeleving is Art Rotterdam het walhalla

Hoe verschilt Art-Athina van ten opzichte van Nederlandse beurzen?

Hans: “Art Rotterdam is in tegenstelling tot Art-Athina een grote beurs ingedeeld in secties. Je kiest voor de sectie waar je wilt staan. Wij staan in de hoofdsectie. Daarnaast heb je de New Art Section voor jonge galeries  en tenslotte de sectie Projections voor videokunst. Het hangt ook van de prijs af waar je als galerie voor kiest. Bij Art Rotterdam is het verschil in prijs niet zo groot maar op andere grote beurzen kan het bedrag meer dan vijfduizend euro per sectie schelen. De Art-Athina heeft geen secties dus je betaalt dezelfde prijs. Je hebt er als voordeel dat deze beurs helemaal rondloopt dus alle bezoekers komen sowieso langs je galerie. Wat aantrekkelijk is, is dat de ingang bovenin het gebouw zit. Hierdoor kun je ook van bovenaf alle galeries bekijken.”

“In Athene zitten relatief veel kunstverzamelaars. Meer dan in Nederland, in elk geval. Die komen gewoon shoppen. Ze wijzen een kunstwerk aan zo “van pak maar in” en lopen zo van de ene stand naar de andere. Dat zie je nauwelijks in Nederland.”

Kiki: “Een bijkomend voordeel ten opzichte van Art Rotterdam is dat sinds twee jaar de belangrijkste kunstverzamelaars ter wereld op kosten van de Art-Athina worden ingevlogen. Voor de deelnemende galeries is zo’n  substantiële bijdrage van vips heel erg belangrijk.”

Kunstwerk van Lieke Snellen op Art Athina bij Joey Ramone

Op Art Rotterdam zijn meerdere Rotterdamse galeries vertegenwoordigd. Hoe is dat in Athene?

Hans: “Wij zijn de enige galerie uit Rotterdam. In dezelfde week zijn er in Athene wel een aantal Europese kunstinitiatieven die een presentatie geven. Daar zitten enkele Rotterdamse galeries tussen maar die staan niet op de beurs.”

Hoe verkoop je eigenlijk kunst op een beurs? Hoe werkt dat?

Hans: “Je hebt de kunstverzamelaars, de curators en de kunstliefhebbers. Daar zitten vaste klanten tussen die je volgen en een relatie hebben met galerie. Je hebt daartussen de mensen die dus direct komen shoppen. Die zeggen: Dat is goed. Vaak zijn dat de grote kunstverzamelaars, Ze overleggen dan even met hun adviseur en kopen het vervolgens.”

Kiki: “Andere mensen willen er nog even over nadenken en lopen nog een rondje. Echter als er dan intussen iemand langskomt die het meteen wil kopen dan is het klaar. Dat is bij ons wel eens voorgekomen. We staan er maar enkele dagen en er komen in korte tijd een hoop mensen voorbij. Je kunt dan niet tegen een koper zeggen dat het kunstwerk wordt vastgehouden voor iemand anders. Voor hetzelfde geld neemt die persoon het toch maar niet en dan heb je niets verkocht.”

Hans: “Wat vaker voorkomt is dat mensen er nog even over na willen denken en zelf een optie nemen voor twee dagen met het risico dat het misschien te laat is.”

Hoe vervoer je kunst naar Athene?

Hans: “We hebben de kunst als bagage meegenomen in het vliegtuig. Dat gaat dan als vervoer voor afwijkende modellen.  Grote kisten met kunst erin. Daarnaast  hebben we nog twee aparte werken meegenomen als handbagage. Het is een stuk duurder als je kunst apart als kunstwerk  laat vervoeren. Dan betaal je 300 euro per vierkante meter. Je kunt dan ook nog de pech hebben dat het niet op tijd aankomt. Zo heeft een Vlaamse galerie urenlang moeten wachten wegens vertraging.”

Hoe hebben jullie daar uiteindelijk gedraaid?

Hans: “In Athene hebben we dit jaar niets verkocht.. Wel was er voor iedere kunstenaar evenredig veel belangstelling. Er is wel een optie genomen op een van de werken. Dat is dus nog even afwachten.”

Kiki: “We hebben wel veel publiciteit gehad – zoals een groot artikel in Athens Voice, een toonaangevend kunsttijdschrift. Een Duitse journalist heeft ook nog een artikel geschreven over het werk onze kunstenaar Fotini Gouseti.”

Hans: “Door zulke publicaties gaat het publiek je onthouden. Tijdens Art Rotterdam kwamen er twee bezoekers naar onze stand toe, die een artikel over ons in het tijdschrift Collect hadden gelezen.”

Kunstwerk van Fotini Gouseti op Art Athina bij Joey Ramone

Welke invloed heeft de deelname aan deze beurzen voor jullie als lokale galerie? Hoe kijkt de kunstwereld daar tegenaan?

Kiki: “Het is nationaal en internationaal belangrijk voor de naamsbekendheid en de opbouw van onze klantenkring.  Zo’n beurs geeft simpelweg status.”

Hans: “In Athene bouwen we ook geleidelijk een vaste klantenkring op. De curator bezocht dit jaar ook Art Rotterdam. Sommige verzamelaars kom je op beide beurzen tegen.”

Kiki: “In 2017 vindt in Athene tijdens de beurs de Documenta plaats, een van de grootste manifestaties ter wereld voor hedendaagse kunst. Dat is een ultieme kans om onze kunstenaars voor een heel groot kunstpubliek te presenteren.”

Hans:  “Ze willen ons graag hebben dus we maken 99% kans te worden toegelaten.”

Gaan jullie nu helemaal internationaal?

Kiki: “Dat zou mooi zijn! We denken in elk geval aan de kunstbeurzen ABC in Berlijn, de Liste in Basel, de Arco in Madrid, de Frieze Londen en Independent in New York.  Deze laatste twee zijn de moeilijkste beurzen om binnen te komen. Daar zijn de selecties het strengst.”

De kunsten zijn in crisis. Waarom kiezen jullie toch voor dit vak?

Hans: “Mensen helemaal verliefd zien worden op een kunstwerk en er dan voor gaan. Dat vind ik het mooiste aan dit vak.”

Kiki:  “Je deelt een passie met de rest van de wereld.”

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Art Rotterdam, Joey Ramone en Kunstbeurs

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Josephstraat 166, Rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *