voor de harddenkende Rotterdammer

De Botlekbrug is sinds dit weekend geopend voor verkeer. De nieuwe, witbetonnen reus is tweemaal zo hoog en driemaal zo breed als zijn voorganger, die er nu nog als een iel, stalen opaatje naast staat. Fotograaf Victor Wollaert mocht, onder begeleiding van de betonleverancier Mebin Rotterdam, een kijkje nemen tijdens de bouw.

Niet alle stadse Rotterdammers zullen de Botlekbrug even goed kennen. Over de brug worden gevaarlijke stoffen vervoerd tussen Hoogvliet en de Botlek die niet door de Botlektunnel mogen. De nieuwe brug is onderdeel van de verbreding van de A15 die de Maasvlakte verbindt met het achterland. Rotterdammers uit Hoogvliet of Rozenburg zullen het nodige hebben meegekregen van de ontwikkeling van de brug. Voor iedereen zetten we de feiten nog eens op een rijtje.

Ingewikkelde projectontwikkeling

Alles aan de nieuwe Botlekbrug oogt groots, internationaal en complex. De tweedelige hefbrug is de grootste van zijn soort in Europa en is ontwikkeld door de aannemers Ballast Nedam, Strukton en Stravag, in een consortium met investeringsmaatschappij John Laing Investments in opdracht van Rijkswaterstaat. Op de bouwplaats praten de aanwezige werklui Russisch; de geparkeerde auto’s komen uit Polen, Duitsland en Hongarije. De schaal van de samenwerking, de complexiteit van de werkzaamheden èn het zogenaamde DBFM contract, waardoor het financieel risico bij de uitvoerders en niet bij opdrachtgever Rijkswaterstaat lag, maakten de bouw van de brug tot een complexe projectontwikkeling. De fors hoger uitgevallen kosten van de verbreding van de A15, waar de Botlekbrug onderdeel van is, veroorzaakte dat Ballast Nedam onlangs met behulp van banken en haar partners uit de geldproblemen moest worden gered. Het bedrijf gaf kort daarop aan niet meer aan zulke grote infrastructurele projecten te zullen deelnemen.

En zo zit de Botlekbrug in elkaar

De nieuwe hefbrug is 14 meter hoog en heeft een extra rijstrook, een voetpad en een fietspad in beide richtingen. Alleen voor de brug al leverde Mebin circa 70.000 m3 betonmortel. In november 2012 reden er zes dagen en nachten lang betonmixers van de betonmortelfabrieken naar het bouwterrein om de bekisting voor de pijlers van de brug onder water vol beton te storten.
Daarbovenop staan zes heftorens die dienen als rails voor de twee brugdelen van circa 5000 ton. In twee weken tijd groeiden de torens 2,5 meter per dag, met behulp van zogenaamde glijbekisting die tijdens het betonstorten langzaam omhoogschoof.
De plaatsing van de twee brugdekken was ook een technisch hoogstandje. Na fabricage in Duitsland zijn ze in 220 transporten naar Schiedam vervoerd, waar ze op een werf van Mammoet in elkaar zijn gezet en over het water naar de brug zijn gevaren. De plaatsing ervan afgelopen september was een spektakel. Om de brugdekken te kunnen optakelen, zijn vier betonnen contragewichten gemaakt met extra zwaar beton.

Vers Beton werkt samen met… vers beton! Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door betonleverancier Mebin. (Wat betekent dit?)

De sectie Stedelijke Ontwikkeling & Architectuur wordt mede mogelijk gemaakt door AIR, het Architectuur Instituut Rotterdam. (meer info)

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Nienke Binnendijk

Nienke Binnendijk

Als zelfverklaard Rotterdammer houdt Nienke van de stad en van haar grootstedelijkheid. Voor Vers Beton denkt ze na hoe het debat over de stad nog breder en beter gevoerd kan worden.

Profiel-pagina
portret foto VW site Syndesmokopie

Victor Wollaert

Victor Wollaert (1978) is Limburger van geboorte maar al meer dan 10 jaar trotse inwoner van Rotterdam. In journalistieke en commerciële reportages over bedrijfskundige en economische onderwerpen ligt zijn kracht. Hij fotografeert o.a. voor NRCQ.nl, Soigneur en Vers Beton en deed mee aan de 2014 editie van De Kracht van Rotterdam.

Profiel-pagina
Lees 4 reacties