Rotterdamse Nieuwe9 juli 2015

Stager: “Wij helpen je organisatie met álles”

Interview in de Rotterdamse Nieuwe-serie met een avant-gardistische start-up

Voor deze aflevering van de serie Rotterdamse Nieuwe melden we ons aan de Boomgaardstraat, zijstraat van de Witte de With. Hier zit WORM, het ‘instituut voor avantgardistische recreatie’ –inmiddels niet meer uit de stad weg te denken.

Maar we zijn hier vandaag niet voor WORM, al worden we wel in hun kantoor ontvangen en vindt het gesprek in de Wunderbar plaats. We komen voor Stager, een in de schoot van WORM geboren start-up. Stager is het kindje van Mike van Gaasbeek, zakelijk leider van WORM, en van Jeffrey Vonk, sinds twee jaar zijn partner binnen Stager. De jongens bieden met hun bedrijf een manier om op een slimme manier kaartjes te verkopen voor evenementen. Al begint het daar eigenlijk pas. Een gesprek met twee gepassioneerde innovators, voor wie simpelweg een product of dienst leveren niet genoeg is.

Stager Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Jongens, om maar met de deur in huis te vallen – wat maakt Stager nou zo bijzonder?

Jeffrey: “Het is een totaalsyteem, dat is ons unique selling point. Het gaat ver voorbij een PDF’je aanmaken met daarop een barcode. Stager helpt bij alles.”
Mike: “Bij Stager koop je een licentie. Daarmee kun je online tickets verkopen, maar het biedt ook een planningsysteem, een adressensysteem, een nieuwsbrievensysteem, you name it. Het is een totaaloplossing om al die losse eindjes die bij het organiseren van een evenement komen kijken aan elkaar te knopen.”
Jeffrey: “Het loont om via Stager veel tickets te verkopen. Natuurlijk, wij vangen er dan een bepaalde fee over, maar dat bedoel ik niet. Dat doet ieder ticketsysteem, dat zijn de beruchte servicekosten. Maar wat ik bedoel is dat hoe succesvoller je onderneming binnen Stager is, hoe meer diensten we je gratis aanbieden. Voor een middelgroot podium is dat echt een uitkomst – met drie of vier concerten per week neemt Stager je een boel problemen uit handen.”

Zoals?

Mike: “Stager combineert alle facetten van een evenementorganisatie. Het is raar, maar zoiets bestond dus gewoon nog niet. Daarom is Stager ontstaan – uit frustratie. Wie een evenement organiseert, weet dat daar veel bij komt kijken. Voorverkoop, kaartverkoop aan de deur, vrijwilligers, logistiek, promotie…dat gaat al snel langs elkaar heen werken. Zeker als alles in aparte Excel- en Google Docs-bestanden wordt bijgehouden. Voor je het weet worden wijzigingen doorgevoerd zonder dat anderen daarvan op de hoogte zijn of worden veranderingen niet met andere systemen gesynchroniseerd. Dat heb ik bij WORM ook meegemaakt – dan ben je bijvoorbeeld opeens al je vrijwilligers kwijt. In Stager wordt iedere wijziging daarom direct doorgevoerd in alles dat ermee samenhangt. Dat is maar een van de vele voorbeelden van problemen die we hebben getackeld.”

Wat betekent het woord Stager volgens jullie?

Mike: “Eigenlijk was de naam Promotor. Maar dat bleek ook de naam van het motorblad van de ANWB te zijn. Géén grapje.”
Jeffrey: “Daarna dachten we nog even aan iets vergezochts of typisch start-upperig als Promo_tr ofzo.”
Mike: “Maar als je Stager invoert bij Google krijg je vanzelf de betekenis die het in het Engels heeft: een ervaringsdeskundige. Wij zijn ook ontstaan vanuit de grote ervaring die wij op dit vlak al hebben, dus klopte die naam perfect.”

Hoe is het ontstaan?

Jeffrey: “Dat moet je aan Mike vragen, want ik ben later aangehaakt. Wat overigens een briljante zet was, haha.”
Mike: “Ha, nou ja, Jeff heeft wel gelijk. In het begin was Stager een project dat door alle Rotterdamse poppodia zou worden uitgevoerd. De Nieuwe Oogst, Waterfront, allemaal tenten die in de beginfase nog bestonden en zouden meedoen. Rond 2010 wilden we namelijk met de hele sector een pasklare oplossing bedenken voor valkuilen bij het organiseren van evenementen. Maar niet lang daarna trok de gemeente de stekker uit De Nieuwe Oogst. Waterfront viel ook weg. Toen stond ik er al snel alleen voor. Gelukkig ben ik dan koppig genoeg om door te zetten.”
Jeffrey: ”Dat was echt de slimste zet van Mike: niet de stekker eruit trekken, maar doorgaan omdat je weet dat je iets goeds in handen hebt. We krijgen ook zoveel goodwill uit de branche.”

Lees meer:

De Nieuwe Oogst, Waterfront: allemaal tenten die in de beginfase nog bestonden en aan Stager zouden meedoen

Wat was minder geslaagd?

Mike: ”Het volhouden no matter what was misschien slim of noodzakelijk, maar ook erg vermoeiend. Ik runde niet alleen Stager, maar ook WORM, dat toen middenin allerlei veranderingen stond. Dit pand werd verbouwd, we waren in verhuizing, onze subsidie werd gekort en toen weer niet. En dan ook nog een start-up opstarten. Eigenlijk was het gekkenwerk.
Jeffrey: “Het begin van een start-up is natuurlijk sowieso altijd lastig. Je verdient nog niet direct steady je centjes, er zijn kinderziektes…”
Mike: “Daarom was de komst van Jeff zo belangrijk. Door hem zijn we ook heel anders naar Stager gaan kijken. Letterlijk zelfs – want Jeff maakte direct een punt van de interface van de site. Die had toen een, eh, nogal WORM-achtig aura, haha. Hij vond dat we daarmee een risico liepen. En hij had gelijk.”
Jeffrey: “Ik dacht dat we zo alleen maar met WORM vergelijkbare instellingen zouden strikken, waarmee je de onderneming beknot. Want vergis je niet – we zijn ambitieus. We denken een unieke oplossing te hebben voor problemen waar alle evenementorganisatoren mee kampen.”

Stager Beeld: Floor Margarita Cornelisse

Hoe Rotterdams is Stager eigenlijk?

Jeffrey: “We komen hier vandaan, we zijn hier gevestigd, dus Rotterdam is zeker belangrijk voor ons. Rotterdammers gunnen elkaar onderling sowieso een hoop, en dat is ook voor ons een wezenlijk onderdeel van Stager. Wij rekenen bijvoorbeeld géén fee op kaartverkoop aan de deur. Dat doen veel ticketsystemen wel, en dat is gewoon op het randje van oplichting.”
Mike: “Daarnaast zijn veel van onze klanten natuurlijk Rotterdams. Nhow, WORM, Bird, BAR, Theater Walhalla, de Wereldhavendagen, de Pleinbios, onlangs nog de Dakendagen – ze gaan allemaal via ons. Maar ook daarbuiten gaat het goed. In Berlijn hebben we inmiddels een eerste klant.”

Kun je de relatie WORM versus Stager nog even aanstippen?

Jeffrey: “De banden tussen beide organisaties zijn natuurlijk wel nauw. Maar in principe is Stager een aparte BV.”
Mike: “WORM is daarin aandeelhouder, en zal dat ook blijven, vermoed ik. Maar met Stager willen we steeds groter. Dus uiteindelijk ga je dan wel naar aparte werkplekken toe. Het is nu al dringen op kantoor.”

Tot besluit: schets Stager in 2020 eens voor ons.

Jeffrey: “Dan zitten we met een kantoor in New York.”

Serieus?

Jeffrey: “Nou ja, Stager wil groter en de VS zijn een grote markt. We willen ons mooie product aan zoveel mogelijk mensen kwijt.”
Mike: “Ik wil bij de top vijf van ticketverkopers in Nederland gaan horen, dat sowieso. En op korte termijn komen we in augustus met een vernieuwde shop op de site.”
Jeffrey: “De sjiekste ever.”

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdient?Mail dan naar Thijs@Rdamsenieuwe.nl

Reageer of deel op Social Media

Tags:Rotterdamse Nieuwe, Stager en WORM

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Boomgaardsstraat, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *