Human interest13 augustus 2015

Calais aan de Waterweg?

Hoek van Holland en migranten: zo’n vaart loopt het niet

Even vreesde Nederland dat Hoek van Holland werd meegezogen in de mondiale migrantenproblematiek. Calais aan de Waterweg? Volgens Jaap Rozema zal het zo’n vaart niet lopen.

Calais aan de Waterweg? Beeld: Annabel Storm

Nee, een nieuw Calais zal Hoek van Holland zo snel niet worden. Eventjes leek het erop dat illegale* migranten hun activiteiten naar onze badplaats hadden verplaatst. Vanwege de aanvullende beveiligingsmaatregelen die onlangs zijn doorgevoerd in Calais – dé doorvoerhaven voor migranten op het Europese vasteland – is het voor migranten aantrekkelijk om naar alternatieve havensteden te zoeken met een verbinding naar het Verenigd Koninkrijk.

Mogelijkheden te over, zoals Bilbao of Santander (Spanje), Roscoff, Cherbourg en Duinkerken (Frankrijk), Zeebrugge (België), en dus ook Hoek van Holland en IJmuiden. Want het Verenigd Koninkrijk, dat is het beloofde land voor de migrant, gevoed door onjuiste informatie over de welvaartsvoorzieningen ter plaatse en sterk aangedikte verhalen van landgenoten die mooi weer spelen in hun correspondentie met het thuisfront.

Schrikdraad en speurhonden

Toen de route van Calais naar Dover over zee en via de ‘Chunnel’ dit voorjaar was gestremd, kwamen tot half juni honderden migranten naar Hoek van Holland die de oversteek naar Harwich wilden wagen. En dat was nieuw voor ons. Opeens werden er migranten door de Hoekse marechaussee uit vrachtwagens gehaald en afgevoerd.

Het terrein van Stena Line, de veerdienst die vanuit Hoek van Holland tweemaal per dag uitvaart naar Harwich en een vrachtdienst met het Britse Killingholme onderhoudt, bleek bij lange na niet migrantproof. Voor migranten bleek het kinderspel zich toegang te verschaffen, zoals een verslaggeefster van de BBC bewees. Het hekwerk rondom het terrein kon namelijk makkelijk worden opengeknipt. Sinds kort is er daarom (goed vanuit de trein zichtbaar) schrikdraad aanwezig, zijn er speurhonden actief en wordt er extra gesurveilleerd. Volgens de laatste berichten is de stroom migranten in reactie daarop zo goed als opgedroogd.

Verlaten loodsen

Maar ook zonder deze maatregelen wordt Hoek van Holland waarschijnlijk nooit een nieuwe hub voor migranten. Allereerst is het te verschepen vrachtvolume klein bier vergeleken met dat van Calais. Daar gaan dag en nacht duizenden vrachtwagens per trein en boot op transport. De slagingskans voor verschepelingen is daarom hoger, aangezien honderd-procentscontroles vrijwel onmogelijk zijn. In Hoek van Holland maken er ‘slechts’ enkele honderden vrachtwagens de overtocht, die vanwege hun lagere aantal ook makkelijker te controleren zijn.

Migranten die in Hoek van Holland aankomen, zijn in de meeste gevallen al veel eerder in vrachtwagens gekropen, stelt de marechaussee. Dit is anders in Calais, waar zich in de ‘jungle’ grote groepen migranten verschansen. Veel van hen verblijven aan de voet van een oude vuilstortplaats of in verlaten loodsen en fabrieken. De omgeving van Hoek van Holland, zoals in het duingebied, de Bonnenpolder of het Staelduinse Bos, biedt migranten stukken minder mogelijkheden om een tentenkamp op te zetten. Verder heeft Calais een complete infrastructuur aan faciliteiten en zorginstellingen voor de migranten, iets dat in Hoek van Holland (vooralsnog) afwezig is.

Sociale cohesie

Lees ookHuman interest“Als vluchteling ben je in Rotterdam hopeloos”

Dat ‘gebrek’ aan groepsvorming van migranten zorgt gelijk voor een andere reden dat Hoek van Holland geen Calais wordt. Het is voor mensen die de overtocht willen wagen namelijk bijna ondoenlijk om op eigen houtje te opereren. Voor een succesvolle overtocht is bijvoorbeeld kennis vereist over geavanceerde technieken en slimmigheden om een vrachtwagen open te breken. Chauffeurs gebruiken checklists en ‘top tien preventietips’ om de kans op verstekelingen te voorkomen.

Verder werken migranten graag in groepsverband, zoals onlangs bleek tijdens een staking van ferrypersoneel in Calais. En ten derde is het migrantenbestaan er eentje van de lange adem. Veel van de inwoners van de Calaise jungle wagen dagelijks een poging, iets wat veel energie vereist. Om de batterij telkens weer op te opladen, is een sociaal milieu nodig dat je noden kent, je aanmoedigt en je waar nodig helpt door lief en leed te delen. In Hoek van Holland ontbreekt die sociale cohesie.

Voetnoot

Bovendien is Nederland voor veel migranten een ongunstig land om vanuit te vertrekken, aangezien het een relatief streng immigratiebeleid hanteert. Als laatste maakt onbekend onbemind. Nederland heeft geen koloniaal verleden in de landen waar veel migranten vandaan komen, om over de taalbarrière nog maar te zwijgen. Nee, dan kiezen migranten toch liever voor Frankrijk dan voor Nederland.

Dus, onze badplaats als knooppunt in fort Europa, als node in een reis die begonnen is in Albanië, Irak, Syrië of Mali? Zo lang Hoek van Holland verbonden blijft met Engeland, bestaat er altijd een kans op migranten die de overstap willen wagen. Maar laten we het niet overdrijven. Hoek van Holland is slechts een voetnoot in dit mondiale mobiliteitssysteem.

*Noot: Ik gebruik de term ‘illegaal’ onder protest. Ik ben me ervan bewust dat deze aanduiding gangbaar is voor dit onderwerp, maar liever had ik een andere term gebruikt. Geen mens is illegaal.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Calais, Hoek van Holland, illegalen en migranten

Sectie: Human interest

kaart: Hoek van Holland Haven, Dorp, Hoek van Holland, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *