Advertentie

Pionect top banner_V2
Voor de harddenkende Rotterdammer

Gespreksstof nodig voor de afsluitende vrijmibo van deze week? Yvonne Rijpers plaatst vraagtekens bij de milieuzone in Rotterdam als middel om wat te doen aan de luchtkwaliteit.

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui Beeld door: beeld: Nina Fernande

Vanaf 1 januari 2016 stelt Rotterdam een nieuwe milieuzone voor auto’s in. Ten noorden van de Maas wordt de zone groter en zijn voortaan ook dieselauto’s van 15 jaar en ouder en benzineauto’s van 23 jaar en ouder niet meer welkom. Het gaat, in getallen en percentages gezien, om een relatief klein aantal auto’s: precies die auto’s die a) het straatbeeld opvrolijken en b) waarmee de kleine zelfstandige het hoofd boven water kan houden.
Ik word blij als ik een klassieke Saab 900, een oud gekleurd Eendje, een afgeragde Ford Taunus, een gekke Amerikaanse bak of een mooie Mercedes W123 (waaraan ik ooit mijn volledige spaarrekening aan onderhoud heb gespendeerd) zie. Deze auto’s zijn door liefhebbers gekocht en worden met liefde gereden en onderhouden. Ze maken meestal lang niet zoveel kilometers als een nieuwe leasebak, die er wat uitstoot betreft ook wat van kan. Toch besloot de gemeente dat het centrum en omliggend gebied moet worden gezuiverd van deze oldtimers. In Hillegersberg mogen ze hun stinkerdje(s) houden en op Zuid kunnen ze wel tegen een beetje uitstoot?
Dan de bedrijfswagens. Wat grotere bedrijven hebben weinig last van deze regeling. Die kopen iedere drie jaar een nieuwe wagen als de vorige is afgeschreven. De groenteboer met een net wat te oude Volkswagen Caddy kan het echter schudden. Hij kan ‘in aanmerking komen voor een sloopregeling’ en daarvan een stel banden voor een nieuwe auto kopen. Ik dacht dat de gemeente de stedelijke economie wilde versterken, niet de kleine ondernemer nog eens pakken terwijl de klad er al in zit.
Bovendien is de regeling niet zo eerlijk als die in bijvoorbeeld Duitse steden, waar de gemeente naar verwijst. Maar een vrij klein deel van de stad wordt aangemerkt als milieuzone, terwijl bijvoorbeeld in Berlijn het hele gebied binnen de ring milieuzone is. Daarbij komt dat Rotterdam niet kijkt naar de werkelijke uitstoot, maar naar de datum van de eerste toelating op de weg. Een schone auto kan op basis van de leeftijd toch aangemerkt worden als ‘vieze‘ auto en de stad worden uitgedreven. Vervolgens kan er legaal, want uit een ander bouwjaar, een daadwerkelijk viezere auto voor in de plaats worden gekocht. Om maar een voorbeeld te noemen: een kleine Volkswagen Lupo 3L diesel (verbruik 1:30!) uit de jaren ’90 stoot in absolute zin minder dan een gloednieuwe Van Oldenbarnevelttractor zoals een BMW X5 Diesel…
Allemaal leuk en aardig dat de gemeente zich druk maakt om onze gezondheid. Maar liever wel met helder en eerlijk beleid, waar niet maar een deel van de inwoners en ondernemers de dupe van zijn. Dit lijkt op ondoordacht paniekvoetbal waarbij de auto de zondebok wordt voor de niet behaalde resultaten voor luchtkwaliteit op andere gebieden.

Voordat je verder leest...

Je kunt dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Yvonne Rijpers

Yvonne Rijpers

Yvonne Rijpers (1980), Eindhovense Rotterdamse, sociologe en metropolitaan onderzoekster. Vindt Rotterdam-West veruit het best. Is werkzaam in en schrijft over stedelijke ontwikkeling. Probeert daarnaast ook nog te promoveren op iets met beleid, Berlijn en creatieve steden en werkt als coördinator voor Vereniging Deltametropool.

Profiel-pagina
Lees 15 reacties
  1. Profielbeeld van Marcel
    Marcel

    Op de website http://www.milieuzonerotterdam.nl kunnen gedupeerden hun verhaal kwijt. Ondertussen hebben tal van liefhebbers van oudere auto’s hun verhaal gedeeld. Ook is het mogelijk de petitie te tekenen tegen de zone zoals hij nu door de gemeente wordt doorgevoerd. Dat kan ook als sympathisant.

  2. Profielbeeld van Jasin
    Jasin

    ik heb op 5 december 2015 een vw lupo diesel gekocht uit november 2010.

    deze is dus 2 maanden te oud volgens de regeling die in gaat per: 1 januari 2016.

    In 2010 was deze auto nog belastingvrij in Nederland vanwege de lage uitstoot. En werden er veel van dit model geïmporteerd uit Duitsland (wiki)
    Bij het overschrijven ben ik niet geïnformeerd door RDW of de Gemeente.
    Nu heb ik dus een auto die per 2016 het centrum gebied niet in mag.
    fijn. Ik hoorde dit na aanschaf van mijn oudere buurvrouw.
    die een sloop regeling heeft gekregen voor haar dieseltje.

    Wil je vrijstelling aanvragen voor je personen auto ben je 178 euro kwijt.
    en de wegen belasting voor een diesel is al hoog.

    mooi systeem, maar niet heus.

    En wordt de uitstoot echt verlaagd. Dacht het niet. Auto’s met een beter bouwjaar en hoger uitstoot zijn gewoon toegestaan.

    1. Profielbeeld van Melissa van Amerongen
      Melissa van Amerongen

      Was het een auto uit 2010??? Denk het niet, die mogen de stad nog in. Ik denk ouder. Was het geen Lupo 3L (uitgebracht rond 2000), die waren een tijdje terug inderdaad belastingvrij, nu zijn ze verboden in het centrum van Utrecht en straks ook in Rotterdam.

      Ik had ook een Lupo 3L uit 2001, kreeg bericht dat die de stad niet meer in mag in 2016, dus ik heb hem naar de sloop laten brengen en met een riante bonus een tweedehands CNG (gas) auto gekocht (2000 euro om te slopen, 4000 subsidie voor de gasauto). Dus wie weet ben je wel spekkoper :-)

      In mijn straat zie ik sindskort wel weer een Lupo 3L rondrijden die ik niet eerder zag, ik heb ook wel gehoord dat ze voor deze lupo’s een uitzondering willen maken omdat ze zo ontzettend zuinig zijn. De moeite waard om uit te zoeken!

  3. Profielbeeld van Erik O.
    Erik O.

    In een Renault 4 past geen sjoemelsoftware. Eerlijke auto. Die heeft gelukkig geen USB-ingang of boordcomputer.

  4. Profielbeeld van Erik O.
    Erik O.

    Ik wil nog toevoegen dat overbodige bemoeizucht van overheden zoveel mogelijk dient te worden voorkomen.

    Mensen mogen in Nederland al eeuwen lang zelf keuzes maken.
    Daar is voor geknokt, er is bloed voor gevloeid.
    Zowel politiek links, rechts, Christelijk of liberaal vindt dit een groot goed.
    Lang leve het vrije Nederland!

    Je mag zelf je keuze maken over geloof, seksuele geaardheid, roken of niet-roken, vegetarisch of niet-vegetarisch zijn, welke kleur sokken je ’s morgens aantrekt, wat voor muziek je graag hoort, naar welke school je je kinderen laat gaan, welke politieke partij je stemt en of je wel of niet vloekt als je met een hamer op je duim slaat.

    Dus waarom niet de keuzevrijheid om een leuke oude auto te rijden uit nostalgische gevoelens, om je te willen onderscheiden van anderen of gewoon omdat je er zin in hebt?

    Ok.
    Zonder regels wordt het een zooitje.
    Handhaving is helaas nodig want mensen kunnen de verantwoordelijkheid zelf niet aan.
    Ze hebben de druk van controles en boetes nodig.
    Alles wat op de openbare weg rijdt moet veilig en schoon zijn.
    Dat wil ieder weldenkend mens.

    Maar serieuze oldtimerbezitters met auto’s jonger dan 40 jaar betalen gewoon netjes Motorrijtuigenbelasting (MRB), belasting (BTW) aan de pomp of bij gespecialiseerde onderhoudsgarages en ze betalen parkeergeld bij de meter of in parkeergarages.
    En ze zijn verplicht de strenge APK te laten uitvoeren.
    Sterker nog, naast die APK wordt er serieus geïnvesteerd in onderhoud.
    Ze hebben het er allemaal voor over.
    Op de hele bevolking van de regio Rijnmond zijn het verhoudingsgewijs toch maar enkele (dwaze) liefhebbers die willen volhouden uit liefde voor hun nostalgische vervoermiddel?

    Rotterdam staat bekend om haar recht door zee mentaliteit, harde werken, daadkrachtigheid en verdraagzaamheid.
    De milieuzone zoals hij er nu ligt is een misstap en past niet bij Rotterdam.

    Gemeente Rotterdam doe er wat aan!
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

  5. Profielbeeld van Erik O.
    Erik O.

    Schonere lucht en een betere wereld, ook in Rotterdam? Ja.
    Over de rug van kwetsbare hobbyisten/liefhebbers d.m.v. symboolpolitiek. Nee.

    Hoe zit het met goed en duur onderhouden oude auto’s die op het schone LPG rijden?
    Ik woon in de toekomstige vervloekte milieu zone en bezit een mooie oldtimer uit 1985 die door een Frans staatsbedrijf ooit als schone (!) bedrijfsauto gepromoot werd. Er zit niet eens een benzinetank in.
    Er wordt nu heel bruut een lijn getrokken bij 1992.
    Terwijl er anno 2015 allerlei lelijke, stinkende en ronkende gedrochten op de weg komen die straks de stad wel in mogen.

    Enige feiten over LPG:
    1. is een restproduct in de petrochemie, geeft dus geen extra grondstofverbruik.
    2. geeft t.o.v. benzine en zeker diesel absoluut de laagste waarden qua uitstoot. G3 of ongeregelde installatie maakt in de praktijk (in theorie wel) bij een juist afgestelde motor niet uit. In beide gevallen moet de motor op temperatuur komen.
    3. LPG is in de jaren ’60 zeer populair geworden in Rome en andere Italiaanse steden, nota bene om de luchtvervuiling door met name (diesel) taxi’s terug te dringen. Gesubsidieerd door de overheid, toen was men wel goed bezig.

    Volkomen van de pot gepleurd, deze regeling.

    1. Profielbeeld van Mike
      Mike

      Erik: Ja, begrijpelijk dat je een LPG oldtimer niet blij bent me deze regeling. Iets voor de hardheidsclausule?

      Terwijl er anno 2015 allerlei lelijke, stinkende en ronkende gedrochten op de weg komen die straks de stad wel in mogen.

      Kan je daar eens wat voorbeelden van noemen?

      1. Profielbeeld van Erik O.
        Erik O.

        Erik O. schreef: “Terwijl er anno 2015 allerlei lelijke, stinkende en ronkende gedrochten op de weg komen die straks de stad wel in mogen.”

        Mike schreef: “Kan je daar eens wat voorbeelden van noemen?”

        Ik vind per definitie elke auto die in 2015 op de weg komt een lelijk stinkend gedrocht.
        Moderne rommel is het!
        Tenzij het een mooie, met liefde en niet uit geldzucht (!) naar Nederland geïmporteerde oldtimer is.

  6. Profielbeeld van Jan
    Jan

    In grote lijnen:

    De milieuzone is in de consultatie breed gesteund en de uitbreiding ervan is met argumenten onderlegd (zie de koersnota). Met die argumenten hoef je het niet eens te zijn, maar ze lijken me op zijn minst wel steekhoudend genoeg om er niet gelijk cynische motieven achter te zoeken.

    Dat gezegd hebbende, ook als het wel simpelweg een kwestie zou zijn van het treiteren van automobilisten kan dat alsnog toegevoegde waarde hebben voor de maatschappij. Hoe minder auto’s in de binnenstad (of eigenlijk überhaupt) hoe beter wat mij betreft. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. “The pendulum swings”, en ditmaal toevallig in mijn belang – ik begrijp dus ook wel dat mensen die hierdoor getroffen zich hier boos over maken. Het maakt me alleen niet uit, omdat het meer op eigenbelang en gevoel gebaseerd is dan argumenten.

    Dan de specifieke punten:
    De maatregel treft 1% van de personenauto’s in Rotterdam en 7% van de bestelauto’s. Is dat echt laag? Misschien. Als je het echter in absolute cijfers bekijkt gaat het om 1900 respectievelijk 1300 wagens. Ik denk dat ik zo’n verschil wel merk in de binnenstad.

    Dat hiermee de al de leuke wagens uit het straatbeeld verdwijnen is niet echt het geval. Ik geloof er geen klap van dat dit allemaal mooie auto’s betreft. Daarnaast krijgen oldtimers die ouder dan 40 jaar zijn standaard een ontheffing, en ook in andere gevallen kan een beroep gedaan worden op de hardheidsclausule.

    In andere gevallen, zoals bijvoorbeeld bij ondernemers van wie redelijkerwijs niet geëist kan worden dat ze hun wagenpark vernieuwen, bijvoorbeeld (voornamelijk) om financiële redenen.

    In de andere gebieden geldt inderdaad geen milieuzone. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de luchtkwaliteit hier beter is. Alsnog is echter wel voor de verstrekking van nieuwe parkeervergunningen de eis gesteld dat ze aan de milieu-eisen voldoen. Ik voel me als zuiderling dan ook niet bepaald achtergesteld in dit opzicht.

    1. Profielbeeld van Jan
      Jan

      Grappig, overigens, dat dit artikel getagd is met “Niet gebruiken!” Foutje? Freudian slip?

    2. Profielbeeld van Bart Driessen
      Bart Driessen

      Ik ben een groot voorstander van het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. En ik vind het prima als het autogebruik in de stad wordt teruggedrongen. En 1% van de auto’s lijkt inderdaad nog substantieel, maar is het niet. Want de meeste autos die binnen de 1% vallen, worden nauwelijks gebruikt. En ook in uitstoot per gereden kilometer is niet gezegd dat deze auto’s viezer/slechter zijn dan auto’s die nog wel mogen. Dus niet effectief én willekeurig.

      Betere oplossingen?
      – Kunnen we iets doen tegen tweetaktbrommers en scooters? De gemeente onderzoekt dat, maar wat mij betreft had deze regeling moeten worden aangehouden tot de resultaten van dat onderzoek bekend zijn. Misschien was het namelijk wel meer dan voldoende geweest om iets tegen tweetakt te doen. Die stoten relatief veel uit en maken ook nog eens takkeherrie.
      – Kijk eens naar specifieke verkeersbewegingen, bijvoorbeeld (vooral ’s avonds) op de Nieuwe Binnenweg. Je ziet auto’s de Binnenweg afcruisen (en soms scheuren), aan het eind omdraaien en weer de andere kant op. En dat gaat de hele avond door. Het lijkt wel tijdverdrijf.
      – Maak het nog praktischer om als bezoeker je auto buiten de stad te parkeren en met het OV te komen. Zet je auto bij Kralingse Zoom neer en pak de metro. Dat is al handig, maar misschien nog meer aandacht voor krijgen? Of parkeertarieven in de stad omhoog? Dat houdt de bezoekers weg en geeft ook meer parkeercomfort voor bewoners. Ik wil trouwens ook met plezier het dubbele tarief betalen voor mijn parkeervergunning, als dat autobezit (en dus -gebruik) terugdringt.
      – In Amsterdam staan op heel veel plekken elektrisch aangedreven Smart’s van Car2Go. Kunnen we dat hier niet invoeren?

      En @Jan: het zijn niet allemaal oldtimers. Er zijn 400 benzine-personenauto’s die binnen de regeling vallen (het merendeel is dus op diesel). Onder deze 400 vind je wel heel veel oldtimers. En als het geen oldtimers zijn, zijn het wellicht nog kleine auto’s die relatief zuinig zijn.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500