Politiek7 augustus 2015

De Beste Stuurlui: Milieuzone = autootje pesten!

Gespreksstof nodig voor de afsluitende vrijmibo van deze week? Yvonne Rijpers plaatst vraagtekens bij de milieuzone in Rotterdam als middel om wat te doen aan de luchtkwaliteit.

De Beste Stuurlui Beeld: Nina Fernande

Vanaf 1 januari 2016 stelt Rotterdam een nieuwe milieuzone voor auto’s in. Ten noorden van de Maas wordt de zone groter en zijn voortaan ook dieselauto’s van 15 jaar en ouder en benzineauto’s van 23 jaar en ouder niet meer welkom. Het gaat, in getallen en percentages gezien, om een relatief klein aantal auto’s: precies die auto’s die a) het straatbeeld opvrolijken en b) waarmee de kleine zelfstandige het hoofd boven water kan houden.

Ik word blij als ik een klassieke Saab 900, een oud gekleurd Eendje, een afgeragde Ford Taunus, een gekke Amerikaanse bak of een mooie Mercedes W123 (waaraan ik ooit mijn volledige spaarrekening aan onderhoud heb gespendeerd) zie. Deze auto’s zijn door liefhebbers gekocht en worden met liefde gereden en onderhouden. Ze maken meestal lang niet zoveel kilometers als een nieuwe leasebak, die er wat uitstoot betreft ook wat van kan. Toch besloot de gemeente dat het centrum en omliggend gebied moet worden gezuiverd van deze oldtimers. In Hillegersberg mogen ze hun stinkerdje(s) houden en op Zuid kunnen ze wel tegen een beetje uitstoot?

Dan de bedrijfswagens. Wat grotere bedrijven hebben weinig last van deze regeling. Die kopen iedere drie jaar een nieuwe wagen als de vorige is afgeschreven. De groenteboer met een net wat te oude Volkswagen Caddy kan het echter schudden. Hij kan ‘in aanmerking komen voor een sloopregeling’ en daarvan een stel banden voor een nieuwe auto kopen. Ik dacht dat de gemeente de stedelijke economie wilde versterken, niet de kleine ondernemer nog eens pakken terwijl de klad er al in zit.

Bovendien is de regeling niet zo eerlijk als die in bijvoorbeeld Duitse steden, waar de gemeente naar verwijst. Maar een vrij klein deel van de stad wordt aangemerkt als milieuzone, terwijl bijvoorbeeld in Berlijn het hele gebied binnen de ring milieuzone is. Daarbij komt dat Rotterdam niet kijkt naar de werkelijke uitstoot, maar naar de datum van de eerste toelating op de weg. Een schone auto kan op basis van de leeftijd toch aangemerkt worden als ‘vieze‘ auto en de stad worden uitgedreven. Vervolgens kan er legaal, want uit een ander bouwjaar, een daadwerkelijk viezere auto voor in de plaats worden gekocht. Om maar een voorbeeld te noemen: een kleine Volkswagen Lupo 3L diesel (verbruik 1:30!) uit de jaren ’90 stoot in absolute zin minder dan een gloednieuwe Van Oldenbarnevelttractor zoals een BMW X5 Diesel…

Allemaal leuk en aardig dat de gemeente zich druk maakt om onze gezondheid. Maar liever wel met helder en eerlijk beleid, waar niet maar een deel van de inwoners en ondernemers de dupe van zijn. Dit lijkt op ondoordacht paniekvoetbal waarbij de auto de zondebok wordt voor de niet behaalde resultaten voor luchtkwaliteit op andere gebieden.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:auto's, Co2-uitstoot, Luchtkwaliteit, milieuzone en oldtimers

Sectie: Politiek

kaart: Van Oldenbarneveltstraat 158, 3012 GX Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *