Dossier CoolsingelStedelijke ontwikkeling & architectuur4 september 2015

De Beste Stuurlui: Maak Coolsingel interessant voor échte stadsbewoner

Gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurman Vincent Cardinaal laat zijn licht schijnen op de aanpak van de Coolsingel. Hij vindt die te weinig uitnodigend voor de toekomst.

De Beste Stuurlui Beeld: Nina Fernande

De Coolsingel gaat op de schop. Alweer ja. Maar nu echt. Met bombarie maakte het gemeentebestuur de plannen bekend. Een bredere stoep, groen, beter gereguleerd (auto)verkeer. Wie vreesde voor óf hoopte op een autovrije Coolsingel: dat zal er niet van komen. En terecht, want de steeds meer hoogte winnende proefballon ‘autovrije’ Coolsingel zou in werkelijkheid op een ramp zijn uitgedraaid.

Rotterdam is een uit de kluiten gewassen provinciestad die er op is ingericht om er zo snel mogelijk in en uit te kunnen rijden per auto. Daarom zou de duurste straat van onze stad op het Monopolybord niet zo lekker uitpakken zonder autoverkeer.

De Coolsingel wordt wel een stuk groener in de toekomst. De oplossing daarvoor is dezelfde als altijd: pleur maar een dozijn of wat platanen neer (altijd platanen) en oh ja, probeer maar een muurtje door te breken naar iets dat ook groen oogt. Daarom komt er een verbinding met de tuin van het Schielandshuis. Wat we daar dan moeten doen? Geen idee. Ik denk dat de Coolsingel sowieso meer gebaat is bij een aardige invulling van het Schielandshuis dan met een open tuin.

Het probleem van de Coolsingel is het probleem van Rotterdam: we proberen er iets anders te zijn dan hoe we in werkelijkheid voor de dag komen. Een boulevard vol groen met flanerende mensen en bomvolle terrassen, natuurlijk willen we dat. De waarheid is dat de Coolsingel, ook na de nieuwe plannen, nog altijd een toevluchtsoord voor filiaalketens, (halflege) kantoren van grote bedrijven en fastfood zal zijn. Een plek voor forensen, voor buitenwijk en groeikern, die er komt winkelen. En ja, hopelijk ook een fraaie plek voor de toeristen die Rotterdam steeds meer aantrekt.

Het zou geweldig zijn als de verkeerssituatie er iets rustiger kan, vooral voor fietsers. Dat lijkt wel te lukken in het plan van Adriaan Geuze. Die, helaas moeten we er even aandacht aan besteden, ook het Schouwburgplein in de jaren negentig voorgoed briljant zou maken. Tja.

Nee, de echte hoop voor de Coolsingel schuilt in het volgende. Eerder deze week werd bekend dat er voor het eerst meer online winkels in Nederland bestaan dan dat er fysieke winkels zijn. Stadscentra zullen steeds minder interessant (lees: betaalbaar) worden voor de laatste groep. Daarom, Rotterdam: zet alvast in op deze ontwikkeling. Geef unieke partijen er de voorkeur, laat echte stadshoreca toe in plaats van sushiketens met malle namen als Yphone6. Geen hapslikwegexpo’s in het voormalige postkantoor, maar bijvoorbeeld een dependance van de Erasmus Universiteit.

Wie wil dat de Coolsingel echt het kloppend hart van de moderne stad wordt zal de échte stadsbewoner er moeten uitnodigen. Anders blijft het een Tuin van Eden vol uitlaatgassen, Hema-worst, Big Macs en plastic tassen van H&M. Platanen of geen platanen.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Adriaan Geuze, Coolsingel, fietsers, gemeente rotterdam, stadsgroen en verkeer

Secties: Dossier Coolsingel en Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Coolsingel 20, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *