Advertentie

VB_banner_1456x80_2
Voor de harddenkende Rotterdammer

Gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurman Vincent Cardinaal laat zijn licht schijnen op de aanpak van de Coolsingel. Hij vindt die te weinig uitnodigend voor de toekomst.

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui Beeld door: beeld: Nina Fernande

De Coolsingel gaat op de schop. Alweer ja. Maar nu echt. Met bombarie maakte het gemeentebestuur de plannen bekend. Een bredere stoep, groen, beter gereguleerd (auto)verkeer. Wie vreesde voor óf hoopte op een autovrije Coolsingel: dat zal er niet van komen. En terecht, want de steeds meer hoogte winnende proefballon ‘autovrije’ Coolsingel zou in werkelijkheid op een ramp zijn uitgedraaid.
Rotterdam is een uit de kluiten gewassen provinciestad die er op is ingericht om er zo snel mogelijk in en uit te kunnen rijden per auto. Daarom zou de duurste straat van onze stad op het Monopolybord niet zo lekker uitpakken zonder autoverkeer.
De Coolsingel wordt wel een stuk groener in de toekomst. De oplossing daarvoor is dezelfde als altijd: pleur maar een dozijn of wat platanen neer (altijd platanen) en oh ja, probeer maar een muurtje door te breken naar iets dat ook groen oogt. Daarom komt er een verbinding met de tuin van het Schielandshuis. Wat we daar dan moeten doen? Geen idee. Ik denk dat de Coolsingel sowieso meer gebaat is bij een aardige invulling van het Schielandshuis dan met een open tuin.
Het probleem van de Coolsingel is het probleem van Rotterdam: we proberen er iets anders te zijn dan hoe we in werkelijkheid voor de dag komen. Een boulevard vol groen met flanerende mensen en bomvolle terrassen, natuurlijk willen we dat. De waarheid is dat de Coolsingel, ook na de nieuwe plannen, nog altijd een toevluchtsoord voor filiaalketens, (halflege) kantoren van grote bedrijven en fastfood zal zijn. Een plek voor forensen, voor buitenwijk en groeikern, die er komt winkelen. En ja, hopelijk ook een fraaie plek voor de toeristen die Rotterdam steeds meer aantrekt.
Het zou geweldig zijn als de verkeerssituatie er iets rustiger kan, vooral voor fietsers. Dat lijkt wel te lukken in het plan van Adriaan Geuze. Die, helaas moeten we er even aandacht aan besteden, ook het Schouwburgplein in de jaren negentig voorgoed briljant zou maken. Tja.
Nee, de echte hoop voor de Coolsingel schuilt in het volgende. Eerder deze week werd bekend dat er voor het eerst meer online winkels in Nederland bestaan dan dat er fysieke winkels zijn. Stadscentra zullen steeds minder interessant (lees: betaalbaar) worden voor de laatste groep. Daarom, Rotterdam: zet alvast in op deze ontwikkeling. Geef unieke partijen er de voorkeur, laat echte stadshoreca toe in plaats van sushiketens met malle namen als Yphone6. Geen hapslikwegexpo’s in het voormalige postkantoor, maar bijvoorbeeld een dependance van de Erasmus Universiteit.
Wie wil dat de Coolsingel echt het kloppend hart van de moderne stad wordt zal de échte stadsbewoner er moeten uitnodigen. Anders blijft het een Tuin van Eden vol uitlaatgassen, Hema-worst, Big Macs en plastic tassen van H&M. Platanen of geen platanen.

Voordat je verder leest...

Jij kan dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij de support van onze lezers die zo onafhankelijke journalistiek over Rotterdam mogelijk maken. Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Vincent Cardinaal

Vincent Cardinaal

Vincent Cardinaal (1982) is schrijver en spreker. Geboren op een zondag in het Havenziekenhuis, zoon van Crooswijk. Neuroot en berucht onhandig. Laat geen servies in zijn nabijheid slingeren.

Profiel-pagina
Lees 6 reacties
  1. Profielbeeld van Michel
    Michel

    Voor ik het goed begrepen heb bestond de opdracht van West 8 uit het ontwerpen van een plan voor de buitenruimte, niet uit het bepalen of de C&A, de Prenatal en de Bijenkorf wel of niet weg zouden moeten of welke tentoonstellingen er in het oude postkantoor worden georganiseerd.
    Het klopt dat er best wel wat leuke zaakjes geopend mogen worden aan de Coolsingel, met name in het stuk tussen de Bijenkorf en het Stadhuisplein, maar dat is een kwestie van marktwerking. Welke ondernemer komt er met een goed initiatief?
    Maar zoals het (in mijn ogen overigens prima ontworpen) Schouwburgplein ook laat zien, kan de buitenruimte daar een goede aanzet in geven. Sinds het Schouwburgplein er in deze vorm is, zijn er aan het aanliggende stuk van de Karel Doormanstraat behoorlijk wat succesvolle terrassen bijgekomen.

  2. Profielbeeld van Tom Gosselaar
    Tom Gosselaar

    Een prima stuk met de broodnodige humor, maar voordat de Coolsingel op de schop gaat, ik hoorde dat er in het oude postkantoor een 5 sterren hotel komt.
    Laat Geuze eindelijk eens werk maken van dat afzichtelijke Schouwburgplein en het tot een plein maken dat de naam waardig is!
    Het aanschouwen meer dan waard!

  3. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
    Vincent Cardinaal

    Het was natuurlijk ook wat prikkelend gesteld. Anderzijds: ik zie niet in hoe je géén bottleneck maakt als je de Coolsingel afsluit. Hoe gaat het verkeer vanaf de brug dan rijden? En vanaf Hofplein? Dan zul je veel ingrijpender moeten gaan herstructureren.

    Helaas weggevallen in de eindredactie van dit stuk: ik haalde oorspronkelijk de Aspach in Brussel in, Die is sinds deze zomer autovrij. Het kan dus blijkbaar wel. Brusse is qua verkeersinrichting een soort Rotterdam tot de tiende macht. Maar tegelijk: Rotterdam is op ieder ander vlak verre van Brussel. Het zal me een uitdaging blijven.

    1. Profielbeeld van zeger
      zeger

      Dat is natuurlijk een flinke uitdaging (vanaf Erasmusbrug) en ik zou het liefst al het verkeer links of rechts af zien slaan en alleen maar een heel beperkte hoeveelheid rechtdoor voor lokale bestemmingen. Wat mij betreft creëer je een ring binnen de ring, met alleen bestemmings / stapvoets verkeer binnenin. Daar zou, naar mijn idee, het centrum het meest bij gebaat zijn.

      Ik zag trouwens net het filmpje van West8 ( https://vimeo.com/125886239 ) en moet zeggen dat het er heel aardig uitziet. Met name het stuk waar het autoverkeer tot 1 baan gereduceerd wordt. Op die manier kun je er wel langs, maar wordt het zeer onaantrekkelijk gemaakt als doorgaande route. Wel jammer dat er dan weer stoplichten geplaatst worden (of is dat nog onder voorbehoud?), want m.i. moet de zebra altijd voorrang hebben.

      We gaan zien hoe het uitpakt. Dank voor je artikel!

  4. Profielbeeld van Zeger
    Zeger

    Goed verhaal, ik ben het grotendeels met je eens en lekker dromen over het soort horeca en winkel(tjes) dat er idealiter dan zou komen is natuurlijk fijn, maar de realiteit laat zien, wat je zelf al aangeeft: dat de ketens er zullen blijven heersen. Een verbetering wordt het sowieso, maar of het genoeg is? Die online-winkel visie, waarin er weer ruimte komt voor een persoonlijker / betaalbaarder stadscentrum past heel goed bij een autovrije Coolsingel.

    Daarom ben ik het helemaal niet eens met de volgende redenering van je:
    “Rotterdam is een uit de kluiten gewassen provinciestad die er op is ingericht om er zo snel mogelijk in en uit te kunnen rijden per auto. Daarom zou de duurste straat van onze stad op het Monopolybord niet zo lekker uitpakken zonder autoverkeer.”

    Dat was ooit de insteek ja, maar is het dus niet het uitgelezen moment om die inrichting voor de auto eens ter sprake te stellen, met name in het hart van de stad? Heeft het plan daar ook gewerkt? Werd het centrum van de stad daar aantrekkelijk van? (Uitsluitend bevoorrading / bestemmingsverkeer vs. doorgaand verkeer in het centrum.)

    Ja het is (nu nog) een belangrijke verkeersader, maar wil je al dat verkeer nog steeds in het centrum?
    In Utrecht maken ze er weer een echte singel van, Delft stopt de trein onder de grond, Times Square is sinds 2009 autovrij. En Rotterdam?

    Rotterdam blijft nostalgisch vasthouden aan het gedateerde ‘moderne’ idee dat de stad na de oorlog nu eenmaal voor de auto ingericht is, en dat moet blijven. Eeuwig zonde.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.