Politiek4 september 2015

Eigen roem stinkt

Column

Publiciteit hoort bij het werk van een wethouder en met een twitterende bestuurder is niets mis. Het zaakje gaat pas stinken als die promotie leunt op kwetsbare kinderen, meent Peter van Heemst.

Peter van Heemst Beeld: Jeroen van de Ruit

Aan de tweet die wethouder Hugo de Jonge zaterdag 29 augustus welgemikt de wereld in slingerde, zat een luchtje. Ik voelde meteen dat er iets niet aan deugde. Hij bedankte de vrijwilligers van RotterdamZoo voor hun bijdrage aan “het onvergetelijke kamp voor kinderen uit de opvang”. Twee foto’s vergezelden het bericht. Het duurde even voordat ik me realiseerde wat me precies dwars zat: de kinderen op de foto’s waren bijna allemaal herkenbaar in beeld gebracht. Kinderen uit de opvang, die je zo letterlijk te kijk zet. Is dat wel netjes?

Een minuut of wat daarna kwam het persbericht van de gemeente Rotterdam over het bezoek van de wethouder aan het ZOOCamp langs. En daarin viel al weer meer te lezen. Het kamp was georganiseerd door, wie anders, Hugo de Jonge en staatssecretaris Martin van Rijn, met steun van stichting Het Vergeten Kind. De kinderen mochten een nachtje in de dierentuin kamperen en helpen met het voeren van de olifanten, tijgers en giraffes. Hoe leuk is dat?

De wethouder kwam op zaterdagochtend langs om gedag te zeggen en een boterham  mee te eten. Ook bij het persbericht zat een foto. Op deze foto torende de wethouder hoog uit boven een stuk of twaalf kinderen. Zeker vijf waren duidelijk herkenbaar. Wie het wilde, kon de foto aanklikken zodat hij beschikbaar kwam in “een hogere resolutie”. De service van de gemeente aan de pers is groot.

Ik checkte wat voor goed werk de stichting deed. Op haar website stond het antwoord: ze ontfermt zich over kinderen die “mishandeld, verwaarloosd, verstoten en gevlucht zijn”. Kinderen dus die zijn ondergebracht in de opvang omdat het thuis niet een beetje, maar vreselijk mis is gegaan. En dan komt er op een zaterdagochtend een wethouder langs, die je op de foto zet, zodat heel Nederland weet dat je bij je vader en moeder bent weggehaald omdat je thuis je leven niet meer zeker was. Dát deugde er dus niet aan de tweet. Want Hugo de Jonge is niet zo maar een wethouder. Hij is de wethouder aan wie in Rotterdam de zorg voor gezinnen en kinderen is toevertrouwd.

Ik heb niets tegen wethouders die twitteren. Integendeel. Ik vind ze interessanter dan wethouders die met een grote boog om Twitter heenlopen. Maar ik weet ook dat vrijwel alle wethouders die twitteren, dat doen om te vertellen waarmee ze bezig zijn. En – eerlijk is eerlijk – vooral om wat reclame te maken voor zichzelf. In deze tweet was de persoonlijke reclame te ver doorgeschoten. Het deed me denken aan een uitdrukking van mijn oma: “Eigen roem stinkt.” Zij kon het bijna terloops zeggen als iemand zichzelf iets te nadrukkelijk op de borst klopte. Ik had hem de laatste jaren nauwelijks meer gehoord. Maar zaterdagochtend schoot ’ie me ineens weer te binnen.

Op vragen naar de privacy van de kinderen op zijn foto reageerde de wethouder niet. Jammer. En niet echt stoer. Misschien wil het stadsbestuur in een verloren kwartiertje een keer brainstormen over de vraag hoe een wethouder moet omgaan met het fotograferen van mensen in de problemen, die hij met een werkbezoek vereert. De ene keer zijn dat verslaafden, de andere keer daklozen of,  zoals nu, kinderen van een jaar of 10 die uit huis zijn geplaatst. Wellicht heeft de Kinderombudsman er een mening over. Want zo’n Rotterdamse uitglijder staat vast niet op zichzelf. Bestuurders, of het nu een minister, burgemeester of wethouder is, zijn altijd op zoek naar mooie fotomomenten en kinderen vormen bijna altijd een vrolijke entourage. Publiciteit hoort bij het werk van een wethouder. Maar soms zit er een luchtje aan.

 

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Diergaarde Blijdorp, Hugo de Jonge en stichting het vergeten kind

Sectie: Politiek

kaart: Diergaarde Blijdorp, Blijdorplaan, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *