Advertentie

VB_banner_1456x80_2
Voor de harddenkende Rotterdammer

Adriaan Visser geeft de portefeuille cultuur op als wethouder. Onrustige tijden breken aan voor de cultuursector, in aanloop naar het nieuwe Cultuurplan.
Een week geleden kwam het bericht naar buiten dat wethouder Visser een relatie met de directeur van het Hofplein Theater heeft. In eerste instantie was Visser voornemens cultuurwethouder te blijven, en enkel Theater Hofplein over te dragen aan wethouder Hugo de Jonge. In de ‘besluitvormingsfase’ van het Cultuurplan zou De Jonge ook de honneurs waarnemen. Dit kwam onder veel kritiek te staan van de sector en partijen in de gemeenteraad. Bij Theater Hofplein stapten twee leden van de Raad van Toezicht op, meldde het AD vandaag.
Hierop besloot Visser zijn cultuurportefeuille in zijn geheel op te geven, zo schrijft hij in een brief aan de gemeenteraad:
“De cultuursector gaat mij dusdanig aan het hart dat ik niet wil dat de discussie over mijn persoon hier negatieve invloed op heeft. De energie die aanwezig is in de culturele sector moet worden ingezet om de sector verder te ontwikkelen en niet verloren gaan in deze discussie.
Ik vind dat politiek dient te gaan over de inhoud van het beleid en dat persoonlijke keuzes van een bestuurder die raken aan het privéleven niet het zicht mogen ontnemen op waar het werkelijk om gaat.”
Het is nog niet duidelijk wie de nieuwe cultuurwethouder wordt. Cultuur is altijd een paradepaardje van D66 geweest.
Deze ‘cultuursoap’ valt samen met het aangekondigde vertrek van Inez Boogaarts als directeur van de RRKC. In het persbericht schrijft Boogaarts dat “de stad idealiter zijn eigen kritiek [organiseert]. De RRKC is al jaren die kritische ‘noot’ voor de culturele sector en het cultuurbeleid van de stad. In die hoedanigheid heeft de Raad geadviseerd bij enkele voor de stad zeer belangrijke dossiers, zoals het poppodium, het Collectiegebouw en het Cultuurplan.“
De reden voor aftreden is dat het volgens Boogaarts te vaak gaat over het voortbestaan van het onafhankelijke adviesorgaan. Dit lijkt een onzekere periode in aanloop naar een nieuw Cultuurplan, waarbij vanaf 2017 vier jaar lang bijna 80 miljoen euro aan subsidies wordt verdeeld.

Voordat je verder leest...

Jij kan dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij de support van onze lezers die zo onafhankelijke journalistiek over Rotterdam mogelijk maken. Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

profielfoto

Jelena Barišić

Jelena Barišić (Bugojno, 1990) kan het heus wel over iets anders dan hiphop hebben, maar alleen als het moet. Ze groeide op onder de rook van Rotterdam en werkt nu als freelance journalist, (eind)redacteur en programmamaker. 

Profiel-pagina
Lees 5 reacties
  1. Profielbeeld van Mark
    Mark

    Wat mij stoort aan de reactie van de Wethouder is dat hij nu de schuld legt bij de commotie in de sector. Ik denk dat de sector zich drukker maakt om wat er allemaal met de RRKC en haar adviezen gebeurt dan wat er in het privé leven van Adriaan Visser gebeurt.

    Daarnaast is het natuurlijk onmogelijk om cultuurwethouder te zijn, maar niet te gaan over het cultuurplan zoals de wethouder en zijn vriendin via een memo ons lieten weten. In deze is het ook zwak van het college dat zij dit hebben laten passeren. In de drukste en belangrijkste periode voor de cultuursector zit de stad met een onthoofde RRKC en zonder wethouder Cultuur…. Op de invulling van het wethouderschap gaat men zich nog beraden. Lijkt mij dat het college de regie kwijt is, of ligt deze bij de afgetreden wethouder.?

  2. Profielbeeld van Kees Versteeg
    Kees Versteeg

    D66 moet even niet zo formeel denken. Aboutaleb is qua opvattingen genoeg ‘angehaucht’ bij D66 om die portefeuille tijdelijk te kunnen waarnemen. Wellicht tot het moment waarop er een D66-wethouder vertrekt om plaats te maken voor een ander; wie weet huidig fractievoorzitter Salima Belhaj.

    Het probleem van D66 in Rotterdam is dat het zich maar blijft gedragen als lokale afdeling van een in wezen Amsterdamse partij. De partij zou meer ‘couleur locale’ moeten ontwikkelen. Pas dan kun je zeggen dat er een Rotterdams D66 bestaat.

  3. Profielbeeld van Thijs
    Thijs

    D66 zal het wel binnen de eigen partij willen houden. Pex Langenberg is nou alleen niet de allerbeste wethouder, politiek gezien. Blijkt maar weer uit het A13/A16 verhaal. Met een karige portefeuille heeft hij het al druk zat….

  4. Profielbeeld van Kees Versteeg
    Kees Versteeg

    Breng die cultuurportefeuille tijdelijk onder bij Aboutaleb. Die hoeft zich niet te buigen over de details, maar hij kan ervoor zorgen dat het cultuurbeleid in het teken komt te staan van de Nieuwe Derde Weg. Dat is goed voor de coalitie, maar ook voor het betere – hervormingsgezinde – deel van de PvdA en Jesse Klaver-fans.

  5. Profielbeeld van Henk
    Henk

    Gelukkig had vml. bouwwethouder Karakus uit zijn tijd als makelaar geen vriendjes overgehouden in de vastgoedwereld, want anders hadden ze die om dezelfde reden tot aftreden moeten dwingen.

    Of is er alleen in geval van liefdesrelaties een gevaar voor belangenverstrengeling?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.