voor de harddenkende Rotterdammer

Sara Wiersma bekijkt iedere maand een bijzonder stuk buitenkunst voor Vers Beton. Wat betekent het en wat vinden de mensen ervan? Deze keer: twee roestvrijstalen platen op het Binnenwegplein.
Op het Binnenwegplein vallen onmiddelijk de twee enorme roestvrijstalen platen op. Ze draaien langzaam in de wind. Het lijkt in samenspel te zijn met de naastgelegen mistfontein die eens in de zoveel tijd water, led-licht en stoom voortbrengt. Het draaiende beeld trekt zich van de drukte op het plein niets aan, het beweegt rustig temidden van de mensenmassa en de walm van frituur.
Het kinetische kunstwerk ‘Two Turning Vertical Rectangles’ van de Amerikaanse kunstenaar George Rickey (1907-2002) is terug van weggeweest. In 2012 werd het verwijderd van het plein omdat het een gevaar zou zijn geworden. Door het, in de loop van de jaren, opgehoogde vloeroppervlak rondom het werk kwamen de randen van de rechthoekige platen bij het ronddraaien lager dan toegestaan. Bij het laagste punt kwamen de platen nog maar 2.11 meter van de grond vandaan: een gevaar voor onze langere medemens. Voor het terugplaatsen bleek drie jaar nodig. Afgelopen april was het zover. Hier ging langdurig onderzoek door ingenieurs van de gemeente, de erven-Rickey en Sculpture International Rotterdam aan vooraf. Het beeld staat nu op een 50 centimeter hogere sokkel en heeft een vernieuwde fundering.

Two_Turning_Vertical_Rectangles_Rotterdam-7243897
Two Turning Vertical Rectangles van George Rickey Beeld door: beeld: Rosanne Dubbeld

George Rickey staat bekend om zijn kinetische, op de wind bewegende, beelden. Al op jonge leeftijd kwam hij naar Europa waar hij in de jaren twintig in Parijs het kubisme leerde kennen. Hij was onder de indruk van de mobiles van Alexander Calder en ook van Naum Gabo’s ‘Kinetische constructie’ uit 1920.
Rickey ontwierp enorme sculpturen van honderden kilo’s die hij toch bij de minste windvlagen wist te laten bewegen. Alle massa en oppervlakte lijken hierdoor weg te vallen, de beelden draaien of bewegen zo lichtvoetig dat het lijkt alsof ze gewoon zijn op te tillen. Ook Rickey’s ‘Three Columns’ op de gevel van de Rotterdamse Schouwburg lijkt ondanks zijn massa, lichtjes te bewegen. Ooit zei Rickey dat zijn werken als choreografieën kunnen worden gezien. Dat is precies waar je aan denkt bij het zien van de gebroken, bewegende zuilen in hun open kubusvormen op het Schouwburgplein.
Op het Binnenwegplein tref ik Koos (46): ‘Heel even, want ik heb haast!’, ‘Ja het beeld is een tijd weggeweest, ik werk hier in de buurt dus het viel me meteen op toen hij terug was. Mooi vind ik het niet, maar om de een of andere reden hoort het hier.’
Danseres Farah (31) is positiever: ‘Ik vind die bewegingen mooi, dat zachtjes draaien. Ik ben blij dat hij terug is.’
Rudy (63): ‘Het is jaren weggeweest voor mijn gevoel, ik kom hier iedere dag. Ik vind het wel wat hebben. Met de fontein erbij en die bewegende blokken, dit is gewoon het Binnenwegplein.’
Of een kunstwerk nou mooi gevonden wordt of niet, belangrijker lijkt het of het volgens omstanders op een bepaalde plaats hoort. Zo ook bij ‘Two Turning Vertical Rectangles’. Vanaf 1971 stond het op het Binnenwegplein en toen het ineens weg was, bleken mensen het te missen. In ieder geval waren ze blij toen het beeld terug was. Op een plein waar schreeuwende reclameschermen van de Mediamarkt en rondvliegende meeuwen friet van de grond pikken, blijkt deze oneindig doorgaande beweging in staal, een oase van rust. Een niet weg te denken kunstwerk in hartje stad. Een icoon temidden van chaos.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Sara Wiersma

Sara Wiersma

Sara Wiersma (1984) maakte een paar jaar geleden de drastische beslissing om van Amsterdam naar Rotterdam te verhuizen. Nu wil ze er nooit meer weg. Sara is kunsthistorica en komt uit de galeriewereld van Amsterdam en Den Haag. Werkt freelance voor kunstenaars en organisaties die actief zijn in de kunst- en cultuursector.

Profiel-pagina
Rosanne Dubbeld

Rosanne Dubbeld

Rosanne Dubbeld (1987) is psycholoog en fotograaf, en combineert die twee identiteiten graag in haar werk en privéleven. Denk aan het fotograferen van ‘mens en gedrag’, of series als ‘hoe kijken verschillende mensen naar hetzelfde kunstwerk?’ Momenteel maakt ze buiten Vers Beton websites voor mensen met autisme. Verder kun je haar verblijden met spannende kunst en pure chocola.

Profiel-pagina
Nog geen reacties