Rotterdamse Nieuwe29 oktober 2015

Rasheida Adrianus: een grote groep herkent zich niet in het keurige, blanke mediabestel

Rotterdamse Nieuwe-serie over cultureel ondernemerschap: de tweede van drie.

We zijn weer begonnen met een nieuwe reeks interviews voor Rotterdamse Nieuwe. Dit schrijfseizoen zullen telkens drie interviews van ondernemers in eenzelfde branche elkaar opvolgen. Rasheida Adrianus (34) is de tweede van drie over cultureel ondernemerschap.

Ze is een van de succesvolste jonge ondernemers van Rotterdam, maar op de cover van Gers! of uitgebreid geportretteerd in het AD moeten we haar nog tegenkomen. Wie Rasheida Adrianus dan is? Ze is maakster en producent van film en televisie(concepten), en heeft haar product tot ver buiten de landsgrenzen weten te slijten. Met slechts één druk op de knop kunnen tientallen eilanden in de Caribische Zee en gans Noord-Amerika haar serie Girls ’N Cocktails op afroep bekijken.

Rotterdamse Nieuwe Beeld: Richard Beukelaar

We beginnen met de meest existentiële vraag denkbaar – wie is Rasheida Adrianus?

Adrianus, in één ademstoot: “Rasheida Adrianus is een moeder van een zoon van 12 jaar, die woont in Delfshaven en tv- en filmmaakster is. “

Dat kwam er snel uit! Ben je geboren en getogen in Rotterdam?

“Jazeker. Ik kom uit Feijenoord – hartje Feijenoord, bomvol culturen. In tegenstelling tot velen in die buurt vormden wij thuis een warm gezin. Daar ligt mijn basis. Daardoor heb ik me toch altijd ook anders gevoeld en ben ik me al op heel jonge leeftijd gaan interesseren voor andere mensen en wat hen beweegt. Dat gebruik ik nu dagelijks in mijn werk. Je in de ander verplaatsen: dat vind ik het leukste wat er is.”

Op school was ik de enige die ging kamperen in de vakantie. Dat deed verder niemand.

Kun je dat ‘anders zijn’ toelichten?

“Op school was ik de enige die ging kamperen in de vakantie. Dat deed verder niemand. En op die campings in Frankrijk waren wij natuurlijk ook weer het enige gekleurde gezin. Dat deed de wenkbrauwen ook al fronsen. Dan ga je als kind nadenken over hoe er naar je wordt gekeken. Later verhuisden we naar de Kop van Zuid, toen dat net allemaal nieuw opgeleverd werd. We waren het enige niet-blanke gezin in de flat. Ik kan me nog herinneren dat een wat oudere vrouw, die er ook woonde, geschrokken reageerde toen ik bij de entree stond. Ze vroeg argwanend wie we waren en deelde meteen mee dat er veel ingebroken werd in de buurt…tja. Mijn ouders waren net zo goed tweeverdieners als iedereen, maar Surinaamse tweeverdieners waren blijkbaar onvoorstelbaar.”

Hoe ben je in de tv- en filmwereld terechtgekomen?

“Ooit wilde ik journalistiek gaan studeren, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Mijn vader zei: ‘je leest nooit een krant’, en dat was zo. Dus ben ik CMV gaan doen en heb ik lang in het sociaal-pedagogisch werk gezeten. Ik deed dat omdat ik op wilde komen voor bepaalde buurten, en met mensenkennis allerlei jongeren wilde helpen. Maar schrijven, nieuwsgierig zijn, met mensen en verhalen bezig zijn: dat bleef. Uiteindelijk ben ik tal van workshops gaan doen, die allemaal met scenarioschrijven en concept ontwikkelen te maken hadden. Ik merkte dat ik er goed in was. Zo ben ik mijn eigen ideeën gaan ontwikkelen. Er is een grote groep mensen die zich totaal niet herkennen in het huidige, erg keurige en blanke mediabestel – het spreekt ze niet aan. Jongeren kijken al helemaal geen tv meer. Voor hen bedenk ik concepten.”

Jongeren kijken al helemaal geen tv meer. Voor hen bedenk ik concepten.

Je bekendste concept is Girls ’N Cocktails. Je productiebedrijf heet ook zo. Vertel.

“Het is heel simpel: jonge vrouwen, van heel diverse afkomst, drinken samen cocktails en bespreken problemen en onderwerpen die hun wereld tekenen. Van kleine zaken tot grote zaken. Vergelijk het met een avondje uit met vriendinnen: je bestelt een drankje en voor je het weet voer je heel serieuze gesprekken. Die sfeer, ongedwongen maar wel met inhoud: dat is wat ik wilde brengen. Maar dat ging niet over één nacht ijs. Ik sluit niet graag compromissen, dus heb ik het allemaal zelf gedaan.”

Waarom wil je dat en ben je problemen tegengekomen?

“Ik deed ooit een pitch voor een sitcom, over een relatie tussen een Antilliaanse en een Nederlandse vrouw, die samen een halfbloeddochter hebben. Het leek allemaal te gaan gebeuren, tot de begeleider bij een scenario-workshop zei: ‘kan die man niet vreemdgaan in het verhaal?’. Dat vond ik zo’n vreselijk cliché, de promiscue Antilliaan, dat ik daar direct besloot niet meer mee te doen aan dat gefrunnik aan ideeën. Ik wil het zoals ik het wil, punt. Natuurlijk werk je samen, maar ik doe geen concessies die niet noodzakelijk zijn. En ja, het is soms lastig en ik heb vaak problemen gekend. Een pilot voor mijn partner Tempo Network, best een grote speler in Amerika, ging bijna de mist in: de editor had ‘per ongeluk’ tweederde van de opname gewist. Mijn cameraman heeft uiteindelijk de boel gered: die heeft uit wat over was alsnog een pilot gevormd. Die is aangenomen en zo is het gaan rollen. En nu is Girls ’N Cocktails in bijna 25 landen te zien, waaronder Amerika.”

Hoe netwerk je ‘met Amerika’?

“Ik blogde voor onder meer Hello Beautiful in Amerika, en ben ook zelf naar Hollywood gegaan. Die contacten verzilver ik, en je moet dat slim doen – op LinkedIn ga ik bijvoorbeeld naar bedrijvenpagina’s van ideale partners. Dan begin ik onderaan: ik benader een stagiair, want die wil scoren. De CEO heeft helemaal geen zin, die leest het niet. Zo ben ik ook bij Tempo binnengekomen.

Waarom woon je eigenlijk nog hier?

“Ik blijf voorlopig hier hoor. Ik wil sowieso mijn kind niet laten opgroeien in Amerika.”

Rotterdamse Nieuwe

Buiten het creatieve proces drijf je ook een onderneming. Waar zitten jouw verdiensten nou?

“Die licentie-overeenkomst lijkt huge, maar daar verdien ik eigenlijk mijn geld niet mee. Branded content is voor mij het belangrijkste. In het geval van Girls ’N Cocktails zijn dat natuurlijk de alcoholproducenten. Dus zorg je dat de naam subtiel, heel subtiel, wordt genoemd en de fles staat in beeld. Dat soort dingen. Ik werk graag met bedrijven, want: ze zijn altijd straight in wat ze willen en wensen. Bij moeilijke subsidieprojecten zit je in de tas. Daar geloof ik dus niet in, dat gaat je product uiteindelijk aantasten. Ik ben ook niet bang voor samenwerken met merken en bedrijven, want ik beslis en zo simpel is het. Je kunt het ook niet doen, he?”

Wat is het eerstvolgende wat we van je gaan zien?

“Ik heb net, voor R-NEWT in samenwerking met de SKVR, de serie Girl Problems gemaakt. Meiden uit Rotterdam geselecteerd, en die spelen in de serie meiden met problemen op het gebied van seksualiteit, drugs en alles wat verder speelt in de stadswijken. Binnenkort te zien op Open Rotterdam.”

Jij werpt je op als voorvechter van de empowerement van zwarte vrouwen. Hoe zit het met de diversiteit in de Rotterdamse cultuursector?

“Grote, gevestigde organisaties boeit het minder. Ze bestaan al heel lang en het gaat goed zoals ze het doen, dus waarom zouden ze veranderen? Ik zou niet alleen verandering willen zien in het gezichtsbeeld van de culturele sector, maar juist ook in de diversiteit bij de beslissingmakers. Kijk, natuurlijk is het zo dat sommige groepen minder vertegenwoordigd zijn. Ik zei al eerder: veel mensen herkennen zich niet in het bestel, of in hoe de wereld wordt weergegeven. Maar ik hou niet van klagen. Dus dat probeer ik niet te doen. Be the change you wish to see, daar geloof ik erg in. Dus – ja, we zijn achtergesteld, we komen te weinig aan bod. Maar dat kun je zelf veranderen. Je zult dan harder moeten werken, en niet alleen klagen, er zit niks anders op.”

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ken/Ben je iemand die hier goed in zou passen, of zou je een branche willen voorstellen?Laat het aan Thijs weten.
Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:cultureel ondernemerschap, diversiteit, rdamse nieuwe en Rotterdamse Nieuwe

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *