Rotterdamse Nieuwe15 oktober 2015

Salko Hofman: “Een evenement is marketing. Punt.”

Nieuw in de RN-serie: drie interviews over cultureel ondernemerschap.

We beginnen weer met een nieuwe reeks interviews voor Rotterdamse Nieuwe. Dit schrijfseizoen zullen telkens drie interviews van ondernemers in eenzelfde branche elkaar opvolgen. Salko Hofman (1985) bijt het spits af in de sectie ‘cultureel ondernemerschap’. Al verschilt dat volgens hem niet zoveel met het zakelijke ondernemerschap. Als er maar genoeg irreëel enthousiasme aanwezig is.

Salko Hofman Beeld: Richard Beukelaar

Salko, waar kom je vandaan en wat doe je?

“Ik kom uit Brielle, daar is het voor mij begonnen. Na de middelbare school wilde ik naar Rotterdam: dat is nu eenmaal zoals het gaat, als je uit Brielle komt. Ik heb lang en goed nagedacht over wat ik wilde, als ik eenmaal in Rotterdam was. Toen ik er klaar voor was ben ik met mijn vader en oom gaan zitten. Mijn droom was een jazzclub te openen. Daarom dacht ik aan bedrijfskunde, om zo’n club het beste te kunnen runnen. Mijn vader zei dat bedrijfseconomie handiger was – dan pak je ook de cijfers mee. Dus toen ben ik gaan studeren. Ik vond er niet veel aan. Ik had er alleszins geen passie voor. Maar wel mijn best gedaan en afgestudeerd. Daarna ben ik gaan ondernemen – voor mij is dat gelijk aan organiseren.”

Dit klinkt al direct heel erg toegepast, en georganiseerd.

“Tja, ik laat niet snel iets los. Daar komt het op neer. Dat heb je ook nodig in wat ik doe. Een feestje organiseren, het klinkt leuk, maar het is veel werk en je hebt er volharding bij nodig. Anders lukt het niet.”

Jij schaakt op meerdere borden, hè? Leg eens uit.

“Ik heb meerdere ondernemingen. Ik ben begonnen met See Me, Hear Me: een festival dat muziek en film met elkaar combineerde. Daar heb ik twee edities van georganiseerd, ik denk nu na over een vervolg. Ik ben nu denk ik het meest bekend van DÂK. Dat doe ik samen met Fense Berkhof, Berend van Zanten, Hakan Azman en Salomé Aussen. Daarmee organiseer ik welbeschouwd een tijdelijk stadspark bovenop een gebouw in Rotterdam. We stellen het open voor publiek, zo kun je je eigen barbecue-ingrediënten meebrengen, en we programmeren. Daarnaast ben ik partner van Big Fish. Dat is een onderneming die zich richt op evenementen voor de zakelijke markt. Dat is opgezet door Mat Buitelaar, die bijvoorbeeld ook achter Pinky Rose zit. Inderdaad, het siroopmerk.”

Ik ben nu denk ik het meest bekend van DÂK.

Als we DÂK als voorbeeld nemen – wat kunnen we daaruit leren over het organiseren van evenementen?

“Dat het gaat om keuzes maken. Neem je locatie – die is heel erg belangrijk, sterker, dat is je evenement. Iedereen kan Ahoy’ afhuren. Al kun je ook daar wat speciaals van maken, hoor. Zie North Sea Jazz, dat geeft meerwaarde aan die locatie. Maar als je op iets als de Hofbogen zit, dan heb je écht een trekker. Verder moet je heel goed weten wat je aankunt. Alles kan in principe, maar hoe lastiger hoe duurder. De laatste DÂK was bovenop het Thornico-gebouw, bij de Westblaak. Daar moesten we de riolering doortrekken naar beneden, maar er was wel stroom. Daar baseer je dan je begroting op. Als organisator moet je dat in kaart kunnen brengen. Anders ga je het schip in.”

Je bent ondernemer, dus je wilt er ook je geld mee verdienen.

“Dat is niet altijd even makkelijk. Kijk, iedere onderneming, en dus ook een evenement, begint met heel veel enthousiasme. Irreëel enthousiasme noem ik dat altijd. En die is van levensbelang! Dat is wat je onderscheid van de rest, omdat jij, tegen beter weten in misschien, knokt voor een idee. Een evenement is niet anders dan een bedrijf: investeren, investeren, investeren. In het geval van DÂK is het concept duidelijk: pop-upstadspark, met programmering. Dan wordt het herkenbaar, en dat levert de meeste kans op succes.”

Kent dat irreële enthousiasme’ ook een grens?

“Ja, zeker. Dit jaar hebben we daarom een evenement op de lange baan geschoven – de Elements Run. Kaartverkoop, logistiek: het stond net niet genoeg op punt. Bovendien had DÂK al heel veel inspanning gekost. Je moet weten wanneer het genoeg is. Dat heb ik geleerd puur door ouder te worden.”

Salko Hofman Beeld: Richard Beukelaar

Hoe verschillen de culturele evenementen met de zakelijke variant?

“Nou ja, soms organiseer je dan maar een deel van een event of doe je 100% wat de klant wil. Maar in principe zit er voor ons met Big Fish geen verschil in. Een evenement is marketing, punt. Zo zie ik het. Dus je hebt een doel. En als je moeite stopt in een evenement, dan haal je daar resultaat mee, daar ben ik van overtuigd. Het kan jaren duren, maar volharding loont altijd.”

Rotterdam profileert zich als dé evenementenstad. Mee eens?

“Ja. Absoluut. Voor mij was dat ook een reden om naar hier te komen. Er gebeurde zoveel! En nog steeds. Al was er wel even een periode met moeilijkheden over vergunningen, klachten, stilleggen van feesten. Maar dat heeft ook weer meer kanten. Sommige mensen benaderen een gemeente alsof ze het recht hebben om alles neer te zetten wat zij toevallig willen. Zo werkt het niet. Je moet een samenwerkingspartner willen zijn. In mijn aanvragen naar de gemeente neem ik dat altijd op: welwillendheid om mee te denken, om samen tot een vergelijk te komen. En dan is de gemeente Rotterdam best een goede, hoor. Bij de eerste DÂK gaven ze ons net genoeg om het evenement te kunnen organiseren: een lange vergunning en financiering.”

Lees meer:
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ken/Ben je iemand die hier goed in zou passen, of zou je een branche willen voorstellen?Laat het Thijs dan weten!

Reageer of deel op Social Media

Tags:cultureel ondernemerschap, Dak, Rotterdamse Nieuwe, Salko Hofman en See Me Hear Me

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Hartmansstraat 35, 3012 VA Rotterdam, Netherlands

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *