voor de harddenkende Rotterdammer

Voor de bouw van Forum, het winkelcentrum tussen de Coolsingel en de Lijnbaan, wordt een deel van de Lijnbaan gesloopt. Ferrie Weeda pleit ervoor om hét icoon van de wederopbouw in zijn geheel intact te laten .

Forum-Rotterdam-001
Forum Rotterdam Beeld door: beeld: Multi Corporation bv

Deze week presenteerde vastgoedontwikkelaar Multi de aangepaste plannen voor het Forum, het nieuwe winkelcentrum tussen Coolsingel en Lijnbaan. Van het oorspronkelijke ontwerp van OMA – de ‘koopkubus’ – is weinig over. Wat in 2008 begon als een enorme kubus met ronde gaten (associatie: enorm kaasblok), werd een iets kleinere kubus met ‘verpixelde’ gaten (denk aan tetris), waarna een simpeler poortgebouw ontstond, dat in de huidige plannen is teruggebracht tot een plintgebouw met een woontorentje. Geen ‘nieuwe typologie voor de stad’, geen combinatie met bioscoop, dakpark en museum, geen multifunctioneel complex ‘in voortdurend contact met de stad’, geen ‘nieuwe kwaliteit voor het midden’ waarbij de bezoeker omhoog wordt getrokken naar het niveau tussen maaiveld en wolkenkrabbers.
Wel: de grootste Primark van Europa.

Impressie: Forum aan de Lijnbaan (OMA)

Lees meer

Van Prada naar Primark

De ambitie voor winkelcentrum Forum Rotterdam is flink naar beneden bijgeschroefd, merkt…

Ach tja, misschien wel prima zo. Je zou het bijna vergeten, maar door de bank genomen is Rotterdam niet glamourous, niet geraffineerd en zeker niet rijk. Primark vindt hier meer aftrek dan Prada, in weerwil van het hysterische geronk over de hipheid en populariteit van onze stad.
Wat niet prima is: in het huidige plan wordt een deel van de Lijnbaan gesloopt. In tegenstelling tot eerdere ontwerpen voor het Forum, worden de panden Lijnbaan 102 tot 138 ontmanteld, om in het complex te worden geïntegreerd. Ze worden opgetopt (tot 3 verdiepingen) en voorzien van een ‘spectaculaire glazen pui’. In feite blijft er niets van het oorspronkelijke ontwerp van Van den Broek en Bakema over.
Deze aantasting van de Lijnbaan is onbegrijpelijk, gezien de status van dit (steden)bouwkundig wederopbouwproject. De Lijnbaan is hét icoon van de wederopbouw, van internationale cultuurhistorische waarde. Deze winkelstraat werd daarom in 2010 tot rijksmonument uitgeroepen, inclusief de omringende flats en binnenhoven. Vanaf komend jaar – het wederopbouwjaar – zal de Lijnbaan zelfs compleet gerestaureerd worden. Robert Winkel, van Mei architecten, zal de oorspronkelijke grandeur van het complex herstellen. Recent verbouwde hij al de panden Lijnbaan 77 (JD Sports) en Lijnbaan 102 (Hollister), waarbij hij alle partijen overtuigde van de subtiele bouwkundige kwaliteit van het oorspronkelijke ontwerp. Zo werden de houten luifels teruggebracht, raampartijen open gemaakt, en grindbetonnen elementen weer zichtbaar. Knap gedaan, maar op de promotieplaatjes van Forum is het gerestaureerde pand Lijnbaan 102 verdwenen.

Forum-Rotterdam-003
Forum Rotterdam Beeld door: beeld: Multi Corporation bv

Het feit dat Lijnbaan 102-138 geen rijksmonument is, wordt als rechtvaardiging van de sloop gebruikt. In tegenstelling tot het noordelijke deel, is het stuk Lijnbaan waar Forum op aansluit inderdaad géén rijksmonument. Dit deel van de Lijnbaan, tussen Van Oldenbarneveltplaats en Binnenwegplein, kon pas in 1966 worden gerealiseerd. Vòòr die tijd stond hier het Coolsingelziekenhuis nog. In 2010 kon dit deel nog geen rijksmonument worden, omdat het nog geen 50 jaar oud was.
Het onderscheid tussen ‘monumentale’ en ‘niet-monumentale’ Lijnbaan is kunstmatig. Wat betreft functie en ontwerp sluiten de delen naadloos op elkaar aan. De ‘Forum-panden’ zijn zelfs identiek aan die op de ‘noordelijke’ Lijnbaan. In het oorspronkelijke ontwerp vertonen ook de andere panden veel overeenkomsten. Niet vreemd, want ze zijn ontworpen door dezelfde architecten. De ‘Forum-panden’ vormen bovendien de visuele verbinding met de monumenten op het Binnenwegplein. Deze panden, voorheen de warenhuizen van Ter Meulen en De Klerk, zijn óók door Van den Broek en Bakema ontworpen, in dezelfde stijl, en gepositioneerd om op de Lijnbaan aan te sluiten.
Als de huidige plannen voor het Forum doorgaan, verliest het zorgvuldig ontworpen Lijnbaan-ensemble zijn samenhang. Terwijl het ene deel van de Lijnbaan als wederopbouw-icoon wordt gerestaureerd, wordt het andere deel gesloopt voor de Primark. En dat gaat dan plaatsvinden tijdens het ‘wederopbouwjaar’… Goed bezig jongens!
Niet doen dus. De gevel handhaven, of een nieuwe gevel nauwkeurig laten aansluiten bij de stijlvolle reconstructie van de ‘monumentale’ Lijnbaan. Dus niet alleen staal en glas, maar ook hout en beton. En daarna gaan we lekker shoppen.

De sectie Stedelijke Ontwikkeling & Architectuur wordt mede mogelijk gemaakt door AIR, het Architectuur Instituut Rotterdam. (meer info)

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Ferrie

Ferrie Weeda

Ferrie Weeda (1977) studeerde geschiedenis en Nederlands. Zijn wieg stond aan de Coolhaven – nog steeds zijn domein. Ferrie houdt van publiek en van de stad. Hij is voorzitter van BuurtBestuurt Coolhaveneiland. Als stadsgids en schrijver deelt hij zijn betrokken en bevlogen verhalen over geschiedenis, samenleving en cultuur. Gerrit, Ferries jack-russell uit Tiel, is vernoemd naar Erasmus.

Profiel-pagina
Lees 18 reacties