EconomieRotterdamse Nieuwe19 november 2015

Kevin de Randamie: “Creatieven wordt een stichting aangepraat. Onzin. Een BV is veel beter”

Het derde Rotterdamse Nieuwe-interview van drie over cultureel ondernemerschap

Voor de Rotterdamse Nieuwe-serie interviewt Vers Beton elke twee weken een ondernemer uit een bepaalde branche. De cultureel ondernemers beten het spits af. Na twee wervelende gesprekken met Salko Hofman en Rasheida Adrianus is het de beurt aan Kevin de Randamie. Ook wel bekend als Blaxtar en broer van Glenn de Randamie (Typhoon). Vincent Cardinaal vraagt hem het hemd van het lijf.

Open blik, gespierde torso en een ferme handdruk, Kevin de Randamie is een indrukwekkende verschijning. Wat zijn onderneming Braenworks in het WTC nu precies doet en of het lukt, is voor de afspraak eerlijk gezegd nog niet helemaal duidelijk. Ja, De Randamie slaat een brug tussen creativiteit en ‘business’. Maar goed, dat doen er wel meer, met wisselend succes. Wie De Randamie eenmaal spreekt krijgt al gauw door dat het hem in ieder geval wel lukt. Een man die weet waar hij voor gaat en die niet verlegen zit om een statement.

Kevin, voor we ‘echt’ beginnen, wil ik eerst van je weten of je zelf nog steeds artiest bent. Als Blaxtar won je de Grote Prijs, categorie hiphop, in 2006.

“Jazeker. Tuurlijk. Dat stopt nooit. Spoken word is iets dat mij nu heel erg trekt bijvoorbeeld. Ik moet ook zeggen – vooral hier in Rotterdam word ik er weer veel op aangesproken. Dan loop ik op straat en komt er iemand naar me toe om te zeggen hoe gaaf mijn plaat was. Hiphopstad he? Maar goed, die cd is wel wat jaren geleden.”

Je bedoelt – ik moet ook mijn brood verdienen?

“Exactly.”

Vandaar dus Braenworks. Vanwaar de naam?

“Die komt van Raen – dat was de naam van een platenlabel dat ik jaren heb gerund, en dat stond voor Randamie Enterprises. Toen ik een stap verder ging heb ik dat verwerkt in de naam Braenworks. Ik verbind het creatieve proces aan werk, en vice versa.”

Beeld: Richard Beukelaar

Ben je nu een Impresariaat? Agency? Of, eh, accountant voor artiesten?

“All of the above, and none of the above. Wat ik doe is de waarde van creativiteit van tastbare waarde voorzien. Dat doe ik zowel voor creatieven en artiesten als voor het bedrijfsleven. Het werkt twee kanten op. Zakelijke klanten huren mij in om unieke creativiteit in hun business te brengen. Voor creatieven behartig ik hun zaken – voor hen is het vaak extreem lastig om een goed verdienmodel rond te krijgen. Ik denk daar een mooie rol in te kunnen spelen.”

Hoe dan?

“Laten we een simpel voorbeeld nemen. Philips introduceert iets nieuws. Dan kunnen ze naar een reclamebureau stappen, natuurlijk. Alleen: daar werken dezelfde vier copywriters aan alle projecten. Ik heb alleen al op het gebied van het woord meer dan 150 mensen die ik vertegenwoordig. Ik kan zo een veel uniekere, meer diverse vorm van creative writing aan hun product verbinden. Ik crowdsource creativiteit voor ze, zo kun je het stellen. Maar het werkt twee kanten op, he? Voor de creatieven in mijn stal is het een manier om zakelijker te worden, slimmer te worden in de businesskant.”

All of the above, and none of the above

Diep dit nog eens verder uit.

“Creativiteit en business zijn geen tegenpolen. Dat wordt vaak zo gesteld, en niet in de laatste plaats door de creatieve zijde. Daarmee doe je jezelf tekort. Kijk, creatieve professionals en artiesten die creëren, dat is duidelijk. Maar de zakelijke markt biedt eigenlijk met al hun producten een oplossing, solution. En als je dat begrip neemt, solution, dan zit je ook bij een synoniem van creativiteit. Het samenbrengen van elementen zit heel erg dicht op het creatieve proces. Daarom zijn beide kanten voor mij natuurlijk.”

Je zegt steeds: creatieven én artiesten. Waarom?

“Een van de karakteristieken van het creatieve veld is dat artiesten – zangers, schrijvers, rappers, bijvoorbeeld – zich nooit een creatief ondernemer zullen noemen, of hooguit tegen wil en dank. Ze zijn te zeer verknocht aan hun eigen product, omdat het heel erg persoonlijk is. Dat ga je niet veranderen. Daarom maak ik daar onderscheid tussen. Artiesten in mijn stal probeer ik vooral te begeleiden op het gebied van langdurig gezond zakendoen.”

Want dat schort eraan?

“Absoluut. De kanalen van verkoop en promotie zijn in veel gevallen nauwelijks veranderd ten opzichte van jaren terug. De looptijd van een cd is maar een jaartje, misschien twee jaar, maar dan moet je al wel een klapper hebben. En daarna kun je weer from the ground up beginnen. Er is geen permanent ondernemingsplan, geen langdurige relatie. Je moet daarom zelf een merk worden. Vaak krijgt de creatieve kant een stichting als model aangepraat. Onzin! Een BV is veel beter. Maar allerlei ouderwetse opvattingen schrijven voor dat je dan eerst een ton winst moet hebben, of iets dergelijks. Dat soort adviezen probeer ik te doorbreken.”

Beeld: Richard Beukelaar

Ik wilde eigenlijk niet over je broer Typhoon (Glenn de Randamie, red.) beginnen, maar hij heeft het bovenstaande natuurlijk wel goed gedaan.

“Hehe, jazeker. Hij heeft het lef gehad om free agent te worden. Hij heeft een merk van zichzelf gemaakt waar al zijn kanten als performer en ondernemer ondervallen. Dat heeft tijd gekost, maar die investering is het waard geweest. Hij heeft de standaardrelatie met de industrie zeker doorbroken. Omdat zijn focus de lange termijn was.”

Is het omdat je zelf artiest bent, dat je deze materie ook beter begrijpt?

“Dat denk ik wel. I’ve seen all sides, dat sowieso. Ik weet wat het is om succes te hebben, om tienduizenden euro’s per maand om te zetten. Maar ook hoe het is om met niet meer dan een halfje brood, een pot pindakaas, een pondje suiker en een doos thee de week door te komen. Ik heb alle valkuilen gezien.”

En verder was het Gods wil dat ik in Rotterdam kwam wonen.

Kevin de Randamie

Jij komt uit een legerfamilie. En je hebt zelf in het leger gezeten. Wat draagt dat bij aan deze materie?

“Mijn vader is nu gepensioneerd maar heeft zijn hele carrière voor Defensie gewerkt. Ik heb zelf, als enige van zijn kinderen, ook bij de landmacht gezeten. Het was daar echt geen Sir. Yes sir. De reguliere landmacht, dus geen Luchtmobiele Brigade bijvoorbeeld, is een afspiegeling van de samenleving. Ik heb er geleerd hoe ik me tot een organisatie moet verhouden en welke rol ik kan spelen. Dat is erg waardevol.”

Ik heb je nog helemaal nog niet gevraagd waarom je in Rotterdam bent komen wonen.

“Dit is de spoken word-hoofdstad van Nederland! Amsterdam richt zich op standaard dingen, hier doet alles mee op het gebied van poëzie, voordracht, rap, et cetera. Ik hoop dat Rotterdam zich ook zo wil blijven profileren. Het vertrek van Beats is echt een schande geweest. En dat was omdat er niet genoeg divers meegedacht werd. Bij spoken mag het niet die kant op. En verder was het Gods wil dat ik in Rotterdam kwam wonen.”

Pardon?

“Ik zocht woonruimte in Amsterdam, dat lukte van geen kant. Mijn relatie ging niet lekker. Ik was bijna ten einde raad toen ik ergens tegen een vreemde zei dat ik woonruimte zocht. Die haalde een bos sleutels en een huurcontract voor een appartement in Rotterdam uit zijn zak. God wilde het. Of heb jij een betere verklaring?”

Nee.

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ken/Ben je iemand die hier goed in zou passen, of zou je een branche willen voorstellen?Laat het Thijs weten
Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Secties: Economie en Rotterdamse Nieuwe

kaart: Beurstraverse 37, 3011 AE Rotterdam, Netherlands

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *