Rotterdamse Nieuwe3 december 2015

Alain Grotenhuis: ‘Een reder zei me: “als dit lukt, dan moet heel de haven mee”

Eerste in een serie van drie over ondernemerschap in de Rotterdamse haven

Vers Beton interviewt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe jonge, beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? Vandaag spreken we met Alain Grotenhuis, oprichter en directeur van bevrachtingskantoor Blue Ocean Brokers.

Hoogvliet-Noord, een bedrijventerrein zoals er velen zijn in de havenperiferie. Gelegen aan de A15 is het zeer aantrekkelijk voor dienstverleners in de transport. Deze snelweg is voor Rotterdam het geasfalteerde equivalent van een aorta. Halverwege de Klompenmakerstraat staat een grote loods die wordt gesierd door de letters Odin Warehousing & Logistics. Wie de logistieke sector een beetje kent zal denken: een typische opslaghouder. Toch is dat niet helemaal het geval. Hier huist namelijk ook Blue Ocean Brokers, het bedrijf van Alain Grotenhuis. Hij is een bevrachter die zijn sector mogelijk op de grondvesten kan doen schudden.

Beeld: Joke Schut

Om te beginnen: wat doet een bevrachter?

“Als een bedrijf producten wil verschepen, zorgt de bevrachter dat het ruimte krijgt in een schip. De precieze lading verschilt enorm. Van kleding tot elektronica en bulkgoederen als staal en afval. Zelf ben ik voornamelijk in die laatste twee actief.”

Stel, ik wil 3000 ton staal verschepen van Rotterdam naar Italië. Ik schakel jou in om dit te regelen. Schets dat proces eens voor ons.

“Ik zet die lading weg in de markt. Reders (scheepseigenaren of –managers, red.) kunnen vervolgens hun interesse voor die ladingpartij uitspreken en een vervoerstarief voorstellen. Als mijn klant en de reder het eens worden over de prijs, zorg ik er vervolgens voor dat de lading naar het schip gaat, en eventueel vanaf de haven van bestemming zijn weg naar de koper vindt. Bevrachters ontvangen voor die dienst een commissie over de afgesproken prijs, waarbij 3,75% gebruikelijk is.”

Jij doet dat anders, maakte je in mei met een heus persbericht bekend.

“Klopt. Blue Ocean Brokers rekent geen commissie maar een vast tarief van 750 euro per gesloten vervoerscontract. Op een contract met een waarde van 100.000 euro, wat heel normaal is in de scheepvaart, betalen verladers bij ons dus 3000 euro minder dan nu gebruikelijk is.”

Hoe is daar door de markt op gereageerd?

“Heel goed. Het is een win-winsituatie. Doordat wij minder rekenen besparen de verladers geld. Tegelijkertijd kunnen we voor de reders een iets betere prijs onderhandelen omdat de verlader op ons bespaard. ‘Als dit lukt dan moet heel de sector met je mee,’ zei een reder laatst tegen me.”

Levert het wel rendement op als je zoveel goedkoper bent?

“We behandelen nu een aantal aanvragen per week. Als er daarvan één of twee in een gesloten vervoerscontract eindigen doe je het goed. De bedoeling is dat ons lage vaste tarief op termijn steeds meer verladers en rederijen aantrekt. We streven naar een situatie waarbij we twee contracten per dag sluiten.”

Het nieuws heeft ook aardig wat stof doen opwaaien. De Nederlandse Zeebevrachters Sociëteit was in ieder geval behoorlijk kritisch.

“Als je concurrenten piepen doe je het goed, haha. Zeebevrachters willen allemaal veel geld verdienen, maar als middle man lopen wij geen enkel risico. Veel reders gaan gebukt gaan onder overcapaciteit en zwakke vrachttarieven. Dus waarom zouden wij dan zoveel rekenen? Ik heb gekeken hoeveel inkomsten er nodig zijn om een fatsoenlijk salaris te verdienen. Onze kosten zijn laag omdat we bij Odin Warehousing & Logistics – waarvan Blue Ocean Brokers inmiddels onderdeel is – in het pand zitten. Daardoor doen wij met 750 euro per gesloten contract een goede zaak.”

"Ik schrijf nu een boek. Ik hoop dat het mijn naamsbekendheid een duw geeft."

Scheepsbevrachter is niet het meest voor de hand liggende beroep. Hoe ben je hierin terechtgekomen?

“Na mijn studie International Business ben ik bij het Havenbedrijf Rotterdam gaan werken als business developer. Het was mijn taak om meer stukgoedlading naar Rotterdam te krijgen. Dat noem je ‘Breakbulk’. Een toffe baan, maar ik was eigenwijs. Ik wilde weten hoe het er bij de reders en overslagterminals aan toeging. Met mijn poten in de modder staan. Ik heb mijn baan opgezegd en ben bij een reder aan de slag gegaan, en later bij een terminaloperator. Daar wilden ze een afdeling scheepsbevrachting opzetten en dat ben ik gaan doen. Na een half jaar werd me gevraagd om mijn aandacht weer naar de terminal te verschuiven. Dat wilde ik niet. Ik wilde de bevrachting uitbouwen, en dus besloot ik zelfstandig verder te gaan. Ik wist dat ik me moest onderscheiden om echt op gang te komen. Ik heb als tussenpersoon alleen invloed op mijn eigen kosten en verdiensten. Zo ben ik op het idee van een vast tarief gekomen.”

Wat ervaar je nu als de grootste uitdaging?

“Het vermarkten van het idee. Reders en verladers reageren enthousiast maar zijn tegelijkertijd sceptisch. Je ziet ze denken: ‘waar is het addertje?’ Maar die is er dus niet.”

Hoe ga je daarmee om? Heb je een marketingstrategie?

“Ik werk aan een boek: The Basics of Shipping. Daarin ga ik heel praktijkgericht in op de logistieke keten. Ik hoop dat dit mijn naamsbekendheid een duw geeft.”

Dat hoor je niet vaak. Hoe ben je daar op gekomen?

“Ik geef masterclasses op de Netherlands Maritime University en Hogeschool Inholland, in de modules Seaport Management en Binnenvaartbevrachting. Dat is via een oude vriend gegaan, nadat ik die tegen het lijf liep op weg naar mijn examen voor een bevrachterslicentie op het Scheepvaart en Transport College. Een docent vroeg mij een keer om in te vallen. ‘Je moet ze de wachttijdenregeling uitleggen,’ zei hij. Ik weet niet eens wat dat is. In plaats daarvan heb ik praktijkgevallen behandeld. Dat viel erg goed.”

Je werkt in de Rotterdamse haven en je doceert op Rotterdamse scholen. Je bent gek op deze stad?

“Ik ben onder de rook van Rotterdam opgegroeid. Mijn buurman was financieel directeur bij het Havenbedrijf. Als we langs of door de haven reden, dacht ik: hier wil ik later werken. Ik vind logistiek een schitterend werkveld. Welke plek is dan beter dan de grootste haven van Europa?”

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ken of ben jij iemand die hier goed in zou passen, of zou je een branche willen voorstellen?Laat het Thijs weten!

Reageer of deel op Social Media

Tags:alain grotenhuis, bevrachters, blue ocean brokers, haven, Port of Rotterdam, reders en Rotterdamse Nieuwe

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Klompenmakerstraat, Hoogvliet Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *