Voor de harddenkende Rotterdammer

Rotterdam wordt steeds populairder als cruisebestemming. Dat is goed voor de economie, maar minder goed voor de luchtkwaliteit. De schepen zijn voor hun elektriciteit namelijk afhankelijk van zware dieselmotoren. Becker Marine Systems heeft daar een oplossing voor bedacht.

geen-diesel_rachel-sender
De drijvende gascentrale voorziet schepen van schonere energie. Beeld door: beeld: Rachel Sender

In 2015 meerden er in totaal zo’n 35 cruiseschepen af aan de Wilhelminapier, maar voor 2016 en 2017 staat het aantal aangemelde bezoeken volgens Cruise Port Rotterdam respectievelijk al op 60 en meer dan 75. Cruiseschepen die Rotterdam bezoeken, hebben voor hun energievoorziening altijd één of twee dieselmotoren draaien. Ook wanneer zij afgemeerd liggen langs de Wilhelminapier. Naast economische waarde, brengen de schepen dus ook luchtvervuiling met zich mee. Het Duitse bedrijf Becker Marine Systems heeft daar een oplossing voor bedacht: een drijvende gascentrale die de schepen van schonere energie voorziet.

Verminderde uitstoot

De LNG Hybrid Barge is een ponton waarin een aantal gasaangedreven generatoren staan die stroom opwekken. Die stroom kan vervolgens per elektriciteitskabel naar het schip worden geëxporteerd waardoor het gebruik van dieselmotoren niet langer noodzakelijk is. Het gebruik van LNG (vloeibaar aardgas) brengt grote emissiereducties met zich mee. Zo wordt de uitstoot van stikstof, zwavel, fijnstof en CO2 respectievelijk met 85, 100, 100 en 20% verminderd.
Becker Marine Systems tekende begin oktober een overeenstemming met het Rotterdamse sleepbootbedrijf Kotug, dat direct naast de cruiseterminal in het glazen kantoor bovenop Las Palmas is gevestigd. Afgesproken is dat Becker Marine Systems eigenaar van de gascentrale wordt en Kotug het commercieel, operationeel en technisch management op zich neemt. Tenminste, als blijkt dat de bedrijven een succesvolle business case kunnen maken. “Onze primaire doelgroep zijn de cruiseschepen, maar om een sluitende business case te maken zullen we gedurende de wintermaanden, wanneer de cruiseschepen zich elders bevinden, ook andere gebruikers moeten bedienen”, zegt Patrick Everts van Kotug. “We onderzoeken alle mogelijkheden.”

Kansen voor de containervaart

“Eén optie is het leveren van energie aan tankopslagbedrijven die in de wintermaanden extra warmte nodig hebben om de opgeslagen producten vloeibaar te houden. We zouden de Barge ook kunnen inzetten om piekbelastingen van containerterminals op te vangen, of om warmte te leveren aan het centrale verwarmingsysteem van Rotterdam.” De bedrijven zien ook goede kansen voor de containervaart. “Terminals op Maasvlakte 2 hebben veel geïnvesteerd in duurzaamheid, wij kunnen helpen om die verduurzaming ook aan de waterzijde door te zetten”, aldus Everts.

LNG_Hybrid_Barge_Becker
De Hummel in Hamburg, 5 september 2014. Beeld door: beeld: LNG Hybrid

Dat de LNG Hybrid Barge werkt, heeft Becker Marine Systems al bewezen in Hamburg waar het vorig jaar de Hummel in gebruik nam. Dat is de eerste Barge ooit gemaakt. “De Hummel werkt perfect”, zegt Ralph-Thomas Rapp, directeur LNG Hybrid bij Becker Marine Systems. “Afgelopen jaar hebben we het ponton gebruikt om het cruiseschip AidaSol en een fabriek van elektriciteit te voorzien. Obstakel is dat niet veel cruiseschepen al van walstroomconnecties zijn voorzien.” Dit betekent dat zij, figuurlijk gesproken, niet het juiste stopcontact hebben om de elektriciteitskabel van de LNG Hybrid Barge in te pluggen. Rapp spreekt van een kip/ei-probleem. Cruisemaatschappijen investeren nog niet in walconnecties vanwege een gebrek aan voorzieningen, en bedrijven investeren nog niet in voorzieningen vanwege een gebrek aan gebruikers. “Daarom is het noodzakelijk om ook andere gebruikers te identificeren”, zegt Rapp. Het marktonderzoek in Rotterdam zal naar verwachting nog enkele maanden duren.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Tobias Pieffers

Tobias Pieffers

Tobias Pieffers (1984) vaarde vroeger en schrijft nu. Vooral over scheepvaart en veel voor Nieuwsblad Transport. Ook voor Schuttevaer, Mainport en de Maritime Journal.

Zag ooit een golf van 8 meter en rijdt graag zijn mountainbike van bergen af.

Profiel-pagina
sender

Rachel Sender

Illustrator

Rachel Sender (illustrator) is nieuwsgierig naar mensen. Wat doen ze, waarom en hoe? Maar ook wil ze weten hoe wij als mensen ons gedragen in een stedelijke omgeving. Haar werk concentreert zich op die vragen. Dat maakt haar illustraties geschikt voor redactionele toepassingen. Door haar ervaring als grafisch ontwerper gaat ze vrij om met ruimte, verhouding en kleur. Het is fleurig en speels en maakt de kijker op slag medeplichtig.

Profiel-pagina
Lees 6 reacties
    1. Profielbeeld van Sharon van Oost
      Sharon van Oost

      Ha Ralph, ik ben het met je eens dat het geen typisch Vers Beton-stuk is, maar het is wel degelijk een eigen verhaal van de journalist en geen persbericht.

    2. Profielbeeld van Tobias
      Tobias

      Hi Ralph,

      Ik ben de auteur van dit persbericht. Idee was om een groen initiatief in de haven te belichten. Aangezien Rotterdam de tweede haven in de wereld is waar dit concept (mogelijk) wordt toegepast, is het enigszins nieuwswaardig.
      Ik ben met je eens dat de kritische noot ontbreekt. Aan de andere kant, ik heb weinig aan te merken op twee bedrijven die een verdienmodel zoeken in verduurzaming van de haven. Gezien de uitkomst van de klimaattop zijn zulke initiatieven nodig.
      Interessant punt is dat de bedrijven ook onderzoeken of zij de centrale verwarming van de stad kunnen bedienen. Daar valt helaas nog weinig over te vertellen, aangezien het onderzoek nog loopt en het bedrijf geen verdere uitspraken doet.

      Hoop e.e.a. zo verduidelijkt te hebben.

  1. Profielbeeld van Ferrie Weeda
    Ferrie Weeda

    Een drijvende electriciteitscentrale kan soms een uitstekende voorziening zijn, en gasturbines zijn vele malen schoner dan stookolie of diesel.

    MAAR: in de context van de Rotterdamse haven is dit een onzinnige optie. Rotterdam wil 1) de haven moderniseren en 2) in dit kader juist inzetten op walstroom. Juist nu worden ligplaatsen voorzien van walstroom uit kastjes op de kades. Schippers zijn verplicht deze te gebruiken tbv schonere lucht.

    Essentiële vraag die in dit artikel behandeld had kunnen worden: waarom gebruiken cruiseschepen geen walstroom?! In 2006 (!) was er al sprake van een walstroomvoorziening bij de cruiseterminal op de Wilhelminapier: http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/2346951/2006/08/25/Doorbraak-voor-walstroom.dhtml

    (Hoe het ook kan: http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/4177414/2015/11/03/Watertaxi-gaat-varen-met-superschone-elektroboot.dhtml)

    1. Profielbeeld van Tobias
      Tobias

      Hi Ferrie, dank voor je reactie.

      Absoluut, volledig elektrisch varende schepen en walstroom zijn de mooiste oplossingen. Die technologie is alleen nog niet beschikbaar voor schepen van dit formaat. Wanneer een binnenvaartschip inplugt op een walstroomkast vraagt het stroom voor één huishouden. De huidige generatie cruiseschepen heeft soms wel 9000 man aan boord. Het is een klein dorp, met liften, koel- en vriescellen, airco, verwarmingssystemen etc. Ter illustratie: Stena Line op Hoek van Holland heeft walstroom voor zijn ferry’s. Die zijn vele malen kleiner dan de huidige cruiseschepen en die moeten hun stroom al van hoogspanningkabels aftappen.

      Daarnaast ontziet het Klimaatakkoord de internationale scheep- en luchtvaart. Gezien de vele verschillende belangen komen de landen (met name de westerse en niet-westerse) niet tot overeenstemming. Voor de scheepvaart geldt nu dat schepen die vanaf 2025 worden gebouwd, 30% energiezuiniger moeten zijn dan nu. Die schepen gaan dan nog weer 25 tot 30 jaar mee… enfin, voordat de scheepvaart koolstofvrij is zijn we een hele tijd verder. Aardgas is daarom vooralsnog een goede optie.

      In verdediging van de rederijen overigens: de vooraanstaande Europese reders waren allemaal vóór strengere internationale CO2-regelgeving.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.