Economie15 december 2015

Geen diesels aan de Wilhelminapier

Rotterdam wordt steeds populairder als cruisebestemming. Dat is goed voor de economie, maar minder goed voor de luchtkwaliteit. De schepen zijn voor hun elektriciteit namelijk afhankelijk van zware dieselmotoren. Becker Marine Systems heeft daar een oplossing voor bedacht.

De drijvende gascentrale voorziet schepen van schonere energie. Beeld: Rachel Sender

In 2015 meerden er in totaal zo’n 35 cruiseschepen af aan de Wilhelminapier, maar voor 2016 en 2017 staat het aantal aangemelde bezoeken volgens Cruise Port Rotterdam respectievelijk al op 60 en meer dan 75. Cruiseschepen die Rotterdam bezoeken, hebben voor hun energievoorziening altijd één of twee dieselmotoren draaien. Ook wanneer zij afgemeerd liggen langs de Wilhelminapier. Naast economische waarde, brengen de schepen dus ook luchtvervuiling met zich mee. Het Duitse bedrijf Becker Marine Systems heeft daar een oplossing voor bedacht: een drijvende gascentrale die de schepen van schonere energie voorziet.

Verminderde uitstoot

De LNG Hybrid Barge is een ponton waarin een aantal gasaangedreven generatoren staan die stroom opwekken. Die stroom kan vervolgens per elektriciteitskabel naar het schip worden geëxporteerd waardoor het gebruik van dieselmotoren niet langer noodzakelijk is. Het gebruik van LNG (vloeibaar aardgas) brengt grote emissiereducties met zich mee. Zo wordt de uitstoot van stikstof, zwavel, fijnstof en CO2 respectievelijk met 85, 100, 100 en 20% verminderd.

Becker Marine Systems tekende begin oktober een overeenstemming met het Rotterdamse sleepbootbedrijf Kotug, dat direct naast de cruiseterminal in het glazen kantoor bovenop Las Palmas is gevestigd. Afgesproken is dat Becker Marine Systems eigenaar van de gascentrale wordt en Kotug het commercieel, operationeel en technisch management op zich neemt. Tenminste, als blijkt dat de bedrijven een succesvolle business case kunnen maken. “Onze primaire doelgroep zijn de cruiseschepen, maar om een sluitende business case te maken zullen we gedurende de wintermaanden, wanneer de cruiseschepen zich elders bevinden, ook andere gebruikers moeten bedienen”, zegt Patrick Everts van Kotug. “We onderzoeken alle mogelijkheden.”

Kansen voor de containervaart

“Eén optie is het leveren van energie aan tankopslagbedrijven die in de wintermaanden extra warmte nodig hebben om de opgeslagen producten vloeibaar te houden. We zouden de Barge ook kunnen inzetten om piekbelastingen van containerterminals op te vangen, of om warmte te leveren aan het centrale verwarmingsysteem van Rotterdam.” De bedrijven zien ook goede kansen voor de containervaart. “Terminals op Maasvlakte 2 hebben veel geïnvesteerd in duurzaamheid, wij kunnen helpen om die verduurzaming ook aan de waterzijde door te zetten”, aldus Everts.

De Hummel in Hamburg, 5 september 2014. Beeld: LNG Hybrid

Dat de LNG Hybrid Barge werkt, heeft Becker Marine Systems al bewezen in Hamburg waar het vorig jaar de Hummel in gebruik nam. Dat is de eerste Barge ooit gemaakt. “De Hummel werkt perfect”, zegt Ralph-Thomas Rapp, directeur LNG Hybrid bij Becker Marine Systems. “Afgelopen jaar hebben we het ponton gebruikt om het cruiseschip AidaSol en een fabriek van elektriciteit te voorzien. Obstakel is dat niet veel cruiseschepen al van walstroomconnecties zijn voorzien.” Dit betekent dat zij, figuurlijk gesproken, niet het juiste stopcontact hebben om de elektriciteitskabel van de LNG Hybrid Barge in te pluggen. Rapp spreekt van een kip/ei-probleem. Cruisemaatschappijen investeren nog niet in walconnecties vanwege een gebrek aan voorzieningen, en bedrijven investeren nog niet in voorzieningen vanwege een gebrek aan gebruikers. “Daarom is het noodzakelijk om ook andere gebruikers te identificeren”, zegt Rapp. Het marktonderzoek in Rotterdam zal naar verwachting nog enkele maanden duren.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:cruiseschip, duurzaamheid, haven en Luchtvervuiling

Sectie: Economie

kaart: Wilhelminakade, Kop van Zuid, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *