Vers Beton30 december 2015

Het Grote Vers Beton Jaaroverzicht van 2015

Het is inmiddels een heuse eindejaarstraditie: we presenteren voor de vierde keer op rij Het Grote Vers Beton Jaaroverzicht. Welke onderwerpen domineerden de discussies in 2015, wat vinden wij de meest noemenswaardige artikelen en hoe verging het Vers Beton dit jaar?

Top 10

In 2015 publiceerden we iets meer dan 630 artikelen en bereikten we in totaal bijna 300 duizend unieke bezoekers. Welk artikel trok de meeste aandacht? We beginnen dit jaaroverzicht met de tien best gelezen artikelen uit 2015.

Roffa mon Amour Beeld: Ossip van Duivenbode
  1. Klagende Rotterdammers maken cultureel klimaat onmogelijk, dit opiniestuk van Tara Lewis over afgelaste festivals zorgde voor veel reuring (en Roffa Mon Amour mocht hierna toch doorgaan)
  2. In Memoriam Hans ‘Kuikenhaar’ Holtrop, Tara Lewis en Jelle Simons schreven hun herinneringen op van deze bekende barman uit het Rotterdamse nachtleven die ons dit jaar heeft verlaten
  3. Hoe Kissing Earth tóch kan slagen, Eeva Liukku schreef een fictieve brief van de kunstenaar aan de stad
  4. De Likt: “Op Zuid kun je in je badjas de straat op’, het béste interview met De Likt-frontman Jordy Dijkshoorn (al zeggen we het zelf) door Jelena Barisic
  5. Van Prada naar Primark, opiniestuk van Sereh Mandias over het nieuwe ontwerp van Forum Rotterdam
  6. Het levensverhaal van het enorme spandoek tijdens Feyenoord-Ajax, Inge Janse liep mee met the making of van een enorm spandoek van Feyenoordsupporters
  7. Dit zijn de partijen die de Gouvernestraat willen kopen, Sereh Mandias zette op een rij welke gegadigden in de race waren om de oude Gouvernestraat nieuw leven in te blazen – inmiddels is het gegund aan Kino
  8. Ani & Haakien: “We hebben de stad naar binnen gehaald”, interview van Anneke Kortleve met de eigenaars van dit populaire hostel
  9. Aboutaleb in Zomergasten: De mens-politicus in optima forma, Vincent Cardinaal schreef (naar onze bescheiden mening) de meest scherpe analyse van het optreden van Aboutaleb in Zomergasten
  10. Met deze auto’s kom je de stad niet meer in, een gastbijdrage van Joris Rockx over de nieuwe milieuzone

Er zijn ook enkele verhalen uit 2014 die het dit jaar nog steeds goed deden. Zo kwamen mensen die deze zomer een strand zochten in de stad steevast uit bij dit artikel van Rosanne Dubbeld, en iedereen die iets wilde weten over bouwprojecten werd geholpen door dit artikel van Tim de Bruijn. Ook bleek Broederliefde in 2015 nog steeds populair.

Kunst & Cultuur

Het was een rumoerig cultureel jaar. Traditiegetrouw trapten we af met het IFFR: Vincent Cardinaal gaf de – toen nog niet aangestelde – nieuwe directeur tips om het filmfestival relevant te houden en zakelijk directeur Janneke Staarink reageerde in een uitgebreid interview op kritiek van de pers.

De Likt. Vlnr: John van Beek, Jordy Dijkshoorn en Giorgi Kuiper. Beeld: Willem de Kam

Begin dit jaar laaide ook een al te bekende discussie weer op toen de gemeente alle elf ingediende plannen voor een nieuw poppodium ontoereikend bevond. Geen subsidie dus. “Beschamend”, oordeelde cultuurexpert Paul van Oort. Op Motel Mozaïque vertoonden we onze korte documentaire Een generatie zonder poppodium, waarin de hoofdrolspelers uit de popscene nog eens aan het woord kwamen over de kwestie.

De kritiek verstomde toen Annabel op het toneel verscheen, maar Rotterdam had al een nieuw onderwerp om over te ruziën. Toen een aantal festivals in het water dreigden te vallen door geluidsoverlast, stelde Tara Lewis in een venijnig opiniestuk dat ‘klagers’ te veel macht hebben in de stad. In de comments gingen voor- en tegenstander elkaar te lijf. Lewis liet zich niet kennen en ging een paar weken later een goed gesprek aan met een van de klagers.

Ook de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur werd de onrust niet bespaard, bleek toen voorzitter Melanie Post van Ophem én directeur Inez Boogaarts vrij onverwacht opstapten. Wij publiceerden de afscheidsspeech van Boogaarts, die bol stond van kritiek op de gemeente.

Gelukkig was er naast alle heisa ook aandacht voor de makers. Gino van Weenen dook de literaire scene in en interviewde onder meer cultheld Frans Vogel en stadsdichter Hester Knibbe. Inge Janse en Margot Smolenaars namen de metalrevival in 010 onder de loep. Dore van Duivenbode sprak filmmaker Abdelkarim El-Fassi over het succes van zijn documentaire Mijn vader, de expat. Rotterdam Terror Corps leerde ons alles over het erfgoed van hardcore. En De Likt-frontman Jordy deed een boekje open over zijn jeugd in Vlaardingen, hoerenlopen en liefde voor Deelder.

Architectuur & Stedelijke ontwikkeling

2015 was het jaar ná De Rotterdam, Rotterdam Centraal en de Markthal. Of het een gapyear was of dat de luwte structureel is zal moeten blijken, maar in de tussentijd signaleerden we een groeiende waardering voor de bestaande stad. Ook zagen we een selectie van kleinere maar niet minder interessante opleveringen. Elsbeth Ronner zag in de roze bushokjes bij Rotterdam Centraal een verwijzing naar de film American Beauty, Bart Witteman had gemengde gevoelens bij de nieuwe McDonald’s op de Coolsingel en Kim Hoefnagels bezocht een aantal recente stadswoningen, van cabriohuis tot haute-couturewoning. Een kritische kanttekening kwam van Brian Doucet, die waarschuwde dat het opknappen van de stad ook voor groeiende ongelijkheid zorgt.

Illustration by Rachel Sender originally for Beeldkanon Beeld: Rachel Sender

We doken wijken in ontwikkeling in en zagen hoe het Zomerhofkwartier gebruikt wordt als levend laboratorium voor stadsontwikkeling, hoe de tippelzone plaatsmaakt voor trendsetters in het Merwe-Vierhavenkwartier, waarom er nog geen hoogbouw is in het Baankwartier en wat Charlois kan winnen bij een veerverbinding met Katendrecht. Ook stelden we bij het 400-jarig bestaan van de Boompjes vast dat het al vier eeuwen tobben is, namen we afscheid van het naoorlogse wijkje Wielewaal en onderzochten we hoe het stationsplein een fijne verblijfsruimte kan worden.

In de categorie hete hangijzers sprak Anton Molenaar, fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam, zich uit tegen het Collectiegebouw (om een paar maanden later alsnog voor te stemmen) en noemde Petra Blaisse, ontwerper van het Museumpark, het gebouw een belediging voor het Boijmans. Ook de herstructurering van de Coolsingel hield de gemoederen flink bezig. Het door West8 gemaakte plan werd door Ferrie Weeda een “opgefluft verkeerscirculatieplan” genoemd en ook Paul Meurs vroeg zich af hoe de Coolsingel weer hét boegbeeld van de stad kon worden. We eindigden het jaar zoals het begon: met een kritisch stuk over Forum Rotterdam. De eerste was sceptisch over de verschuiving van Prada naar Primark en de laatste een pleidooi om het stuk Lijnbaan dat voor het project gesloopt zou moeten worden te behouden.

Politiek

Het politieke jaar 2015 begon met een winst voor de PVV in Rotterdam. De partij van Wilders won in Rotterdam met 16,7 procent van de stemmen de Provinciale Statenverkiezingen. De aankondiging van Wilders om in 2018 in Rotterdam mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen was voor ons een reden om te onderzoeken in hoeverre dat zal leiden tot politieke verschuivingen. Joost Smits van de Stichting Politieke Academie concludeerde in een onderzoek voor Vers Beton dat, hoewel de PVV kan rekenen op zes zetels, het zetelverlies voor Leefbaar Rotterdam beperkt zal blijven. In totaal zal het rechtse blok echter niet veel groter worden dan dat het nu is; geen zorgen dus voor de partijen op links. Behalve dan voor de PVDA: de partij werd tijdens de Provinciale Statenverkiezingen in Rotterdam gehalveerd.

Beeld: Hilde Speet

Het integratiedebat werd in Rotterdam al enkele maanden heftig gevoerd, voordat in maart de nieuwe integratienota, Integratie 010, werd gepresenteerd door wethouder Schneider (Leefbaar Rotterdam). In de nota stonden opvallende uitspraken, zoals: “Het integratieproces is te vergelijken met het invoegen op de snelweg”. Wij selecteerden voor de lezer nog negen andere opmerkelijke uitspraken. Inhoudelijk viel vooral op dat woorden zoals ‘allochtoon’ en ‘islam’ werden gemeden en dat de lang verwachte nota weinig concreet was. Ook in de gemeenteraad werd de integratienota niet geheel positief ontvangen. Het integratiedebat gaat niet alleen over de inhoud maar ook de (te harde) toon waarop het debat wordt gevoerd. Volgens Nourdin el Ouali en Aydin Peksert (NIDA) is de toon maar een klein deel van het probleem. In het artikel Wie is hier eigenlijk de nieuwkomer? beargumenteren el Ouali en Peksert waarom het integratiediscours als geheel fundamenteel problematisch is. We vroegen ook een integratieonderzoeker om naar de integratienota te kijken. Hij concludeerde dat die zo gek nog niet is in het minicollege van Studio Erasmus.

Vraagstukken rondom vluchtelingen domineerden vanaf begin 2015 de politieke agenda. Nadat het ‘bed, bad, brood’ debat de gemoederen had doen oplopen, leek de rust met betrekking tot dit thema enigszins te zijn teruggekeerd. Totdat de omvang van de internationale vluchtelingencrisis duidelijk werd en het COA aan Rotterdam vroeg om mee te werken aan de opvang van vluchtelingen. Dit resulteerde in lange debatten in het stadhuis met enerzijds Leefbaar Rotterdam die fel ageerde tégen de komst van een azc en anderzijds coalitiepartijen D66 en CDA die vóór zijn. Het besluit om een opvanglocatie te realiseren in Beverwaard leidde tot een crisis in gebiedscommissie IJsselmonde. “Leefbaar Rotterdam zit in een wijde split, als het gaat om de opvang van vluchtelingen”, schrijft Peter van Heemst in zijn column Aan een zijden draadje. Hierin belicht hij de dubbelrol van Leefbaar Rotterdam in de discussies rondom het azc. Enerzijds protesteren ze tégen de komst van een opvanglocatie, maar achter de schermen werken zij wél mee aan de realisatie ervan. Van Heemst vraagt zich af hoe lang die dubbelrol voor Leefbaar Rotterdam blijft werken. Ook andere Vers Beton commentatoren behandelden ‘Beverwaard’. Lucette Mascini vroeg zich af waar Joost Eerdmans was en Eeva Liukku opperde de vraag of de hevige reacties in de Beverwaard te maken hebben met de bezuinigingen in deze wijk.

Economie & Ondernemerschap

De Tegenprestatie is pure lulkoek, zo schreef Emily Harmsen in een scherp opiniestuk over hoe de gemeente omgaat met mensen in de bijstand. Ze stelde een alternatief plan voor dat ze het Plan van Baanpak noemt. Het artikel maakte veel los bij de lezers en werd 488 keer gedeeld op social media. Ook economiewethouder Maarten Struijvenberg, die verantwoordelijk is voor dit beleid, kreeg het plan onder ogen en nodigde Vers Beton uit voor een gesprek. Het interview volgt in januari 2016.

Cambridge Innovation Center
Cambridge Innovation Center Beeld: Michael van Kekem

Dit jaar werd bekend dat we er een nieuwe gemeentelijke paradepaardje bij krijgen door de komst van het Cambridge Innovation Center (CIC) in het Groothandelsgebouw. Het CIC noemt haar kantoorruimtes de ‘hardware’ en het Venture Café de ‘software’ van het Rotterdams innovatie-ecosysteem. Jaap Rozema onderzocht wat dit Rotterdam nu zal opleveren. Wethouder Struijvenberg weet het zeker: de komst van het CIC zal een flinke impuls geven aan de economische ontwikkeling en werkgelegenheid van Rotterdam. Volgens stedelijk planner Ronald Wall valt het daarentegen nog maar te bezien of de economische voordelen ook gelden voor de minima en middeninkomens, zoals de wethouder belooft.

De Rotterdamse haven kwam ook aan bod op Vers Beton. Om haar internationale toppositie te behouden moet zij uitgroeien tot de ‘slimste’ haven ter wereld. Maar, zo blijkt, die automatisering gaat ten koste van achthonderd banen in het ergste geval. “Playstation-terminals” noemt een boze FNV-bestuurder Niek Stam de nieuwe volledig elektrisch aangedreven terminals op de Tweede Maasvlakte. Rdamse Nieuwe Lisette van der Pijl denkt trouwens dat de haven heel wat kansen laat liggen, omdat gevestigde bedrijven niet goed online communiceren met jongeren. De haven is niet bepaald 2.0, vindt zij.

Over Rdamse Nieuwe gesproken: deze serie, die al loopt sinds 2013, werd dit jaar genomineerd voor de Rotterdamse Persprijs. Helaas hebben we hem niet gewonnen, maar desalniettemin kwamen er ambitieuze Rotterdammers aan het woord over ondernemen in hun stad. Zoals Paul Sharo van Man met Bril-koffie en de in Hollywood succesvolle schoenenontwerpster Deniz Terli.

Wetenschap & Onderwijs

Twee rubrieken zijn constante factoren in de wetenschappelijke sectie van Vers Beton. Anne Jongstra en Jacques Börger schrijven maandelijks een historisch verhaal naar aanleiding van een Rotterdamse actualiteit in hun rubriek Oude Koeien. En in samenwerking met Studium Generale stellen we elke maand een vraag aan een onderzoeker aan de Erasmus Universiteit tijdens Studio Erasmus. In deze minicolleges op video krijg je antwoorden op vragen als: moeten we vrezen voor Amsterdamse toestanden? en heeft Rotterdam filosofie nodig?

Parkshuttle, de haltes
Parkshuttle, de haltes Beeld: Rosanne Dubbeld

Naast deze rubrieken hebben we ook andere artikelen van, over en met wetenschappers gepubliceerd. Zo interviewden we niemand minder dan de beroemde socioloog Saskia Sassen over Rotterdam, spraken we met econoom Liesbeth Noordergraaf over de waarde van kunst en schreef Daan Rutte het levensverhaal van transitie-goeroe en hoogleraar Jan Rotmans op dat leest als een mini-novelle.

Ook onderwijs kwam aan bod. Sinds september 2015 is de basisbeurs vervangen door een leenstelsel. Inge Janse onderzocht in hoeverre Rotterdamse studenten hier extra onder lijden. Bij BOOR, de koepel van het Rotterdams openbaar onderwijs, is veel onrust door mismanagment. Onderwijsjournalist Ronald Buitelaar dook in het taaie onderwijsdossier en onderzocht hoe we weer vat op het openbaar onderwijs kunnen krijgen.

En deze vinden we gewoon heel erg leuk: Melissa van Amerongen en Rosanne Dubbeld bezochten de zelfrijdende parkshuttle die al twintig jaar in Rivium rijdt.

Bijzondere producties

In 2015 hebben we veel bijzondere producties gemaakt: offline debatten, boekjes (ja, van papier), interactief online onderzoek, multimediale projecten, audio en video. En daar zijn we best een beetje trots op, we verbreden ons steeds meer. We zetten de meest bijzondere producties op een rij.

De videoredactie heeft een aantal grote producties gemaakt dit jaar. Er zijn drie nieuwe edities van het interview programma Studio Katshoek geproduceerd met gasten als hoogleraar Jan Rotmans, Schouwburgdirecteur Ellen Walraven en FNV-voorman Niek Stam.

In maart ging een popdocumentaire in première van Fay van der Wall, Janneke Geertsma, Ruben Hamelink en Tim van den Hoff. Deze behandelde hét trauma van een nieuwe generatie in de stad: het ontbreken van een poppodium. Tijdens Motel Mozaïque organiseerden we na de vertoning van de documentaire ook een debat over dit onderwerp.

We hebben niet alleen onze grenzen verlegd naar video, dit jaar hebben we ook ouderwets radio gemaakt. Inge Janse maakte samen met Marco Visscher van Tegengeluid het radioprogramma Vers Geluid op Open Rotterdam waarin elke keer een tegendraadse denker uit Rotterdam werd uitgenodigd. Op Vers Beton zijn alle afleveringen terug te luisteren als podcasts, dat doe je hier. In juni kreeg dit programma ook een offline versie toen we een avond over dwarsdenkers organiseerden in Arminius.

Een offline talkshow organiseerden we ook in december tijdens de debatnacht, waarin we samen met AIR terug- en vooruitblikten op de architectuurdiscussies van 2015 en 2016.

Maar ook online hebben we genoeg leuke dingen gedaan. Omdat het bombardement op deze stad dit jaar 75 jaar geleden plaatsvond, hebben Melissa van Amerongen, Richard de Vries en Eeva Liukku met onze lezers een interactief online onderzoek gedaan naar hoe goed Rotterdammers anno 2015 nog weten waar de brandgrens loopt. Wat blijkt: in ons hoofd is het bombardement groter geweest dan hij daadwerkelijk was. Het resultaat van dit interactieve onderzoek is hier terug te lezen.

Ook ons stamcafé De Schouw was 75 jaar oud, en dat vierden we door een hele moeilijke, maar super leuke online pubquiz over De Schouw te maken.

Deze zomer was Vers Beton voor één week het online tijdschrift voor de harddenkende Hoekenees. In deze zomerspecial schreven we alléén over Hoek van Holland. Zo bezochten we een moderne kunstvilla en een interviewden we Peter de Krom, die zijn eigen geboortedorp genadeloos vastlegt als fotograaf.

In september hebben we ons voor één week in het teken gezet van een andere Rotterdamse wijk: Carnisse. In opdracht van onderzoeksinstituut DRIFT maakten we een boekje over hun project Veerkracht Carnisse. Vijf achtergrondartikelen en columns hieruit publiceerden we ook op de site, je kunt ze hier teruglezen.

En zo ging het met Vers Beton

Voor Vers Beton was 2015 ook een bijzonder jaar omdat we een aantal belangrijke samenwerkingen zijn aangegaan met structurele partners die ons ondersteunen. Zo hebben we flinke stappen gezet op weg naar een verdienmodel dat ons minder afhankelijk maakt van vrijwilligers. In januari maakten we als eerste bekend dat AIR de architectuursectie op Vers Beton zal ondersteunen.

In het voorjaar zijn we een samenwerking aangegaan met Bureau Bolster op het gebied van technische innovatie en online strategie. Dankzij Bolster hebben we in een record tempo een nieuwe website gebouwd en deze in mei gelanceerd. In dit artikel legt webmaster Florian Schroiff alles uit over de techniek en ideeën achter dit webontwerp, waar continue aan gesleuteld wordt.

Vanaf september kregen we er twee nieuwe partners bij: Rdamse Nieuwe intensiveert de samenwerking en ook de Stichting Ondernemersbelangen Rotterdam kwam op ons pad. Hierdoor kunnen we nu ook de continuïteit en kwaliteit van de sectie Economie & Ondernemerschap alle aandacht geven.

Ook hebben we een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een donatiemodel voor Vers Beton. Eén van de resultaten hiervan is dat onze lezers ons het liefst direct ondersteunen in het doen van onderzoek. Daarom gaan we in januari een pilot draaien met het crowdfunden van onderzoeksjournalistiek. En, sinds dit jaar is er op de site een directe mogelijkheid om geld te doneren in onze fooienpot.

Tot slot, niet te vergeten: in september hebben we een nieuw kantoor betrokken in de Gouvernestraat.

Vooruitblik 2016

Wat voor plannen liggen voor volgend jaar klaar?

Op 11 januari gaat de crowdfundingscampagne van start voor een onderzoeksartikel over het MBO onderwijs in Rotterdam. Bij succes gaan we dit vaker inzetten om grotere en meer tijdrovende projecten mogelijk te maken.

We kunnen ook al verklappen dat we werken aan een publicatie met een Rotterdamse uitgever. Eindelijk komt er een echt Vers Beton boek! Toevallig zal dit ook samenvallen met ons vijfjarig bestaan, in juni is het exact 5 jaar geleden dat we ons manifest hebben gepubliceerd. Reden voor een feestje! Ons streven is om in het najaar het boek in de winkel te hebben, maar trouwe lezers zullen al eerder de mogelijkheid hebben om een exemplaar in de voorverkoop te kopen. Wordt vervolgd!

Kortom, we kijken terug op een mooi jaar en hebben net zoveel in 2016. Jij ook?

Reageer of deel op Social Media

Tags:2015, best gelezen, jaaroverzicht, lijstjes, top 10 en verdienmodel

Sectie: Vers Beton

kaart: Gouvernestraat 7C, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

• Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie