Rotterdamse Nieuwe31 december 2015

Joren Schouten: “Adviezen die ik geef kunnen grote gevolgen hebben”

Laatste in een serie van drie over ondernemerschap in de Rotterdamse haven

Vers Beton interviewt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe jonge beeldbepalende en bijzondere ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? Vandaag: Joren Schouten, veiligheidsadviseur en oprichter van SafSec.

Joren zit al aan een tafel als ik brasserie La Cocotte in Hoogvliet binnenloop. Voor hem staat een biertje. Aan de bar neemt een groep mannen afscheid van een collega. Het cadeau: een veiligheidshelm die op een plaque gemonteerd is. Dat de brasserie populair is bij havenwerkers is niet verwonderlijk. Het ligt aan de voet van het petrochemische cluster van deze regio. Raffinaderijen, energiecentrales en tankopslagbedijven zijn een steenworp verwijderd. Ook Joren werkt in deze wereld. Als 28-jarige ondernemer adviseert hij grote spelers op het gebied van veiligheid. Geen lichtzinnig werk: ethische dilemma’s liggen altijd op de loer.

Joren Schouten, van SafSec Beeld: Joke Schut

Je bent consultant op het gebied van veiligheid. Waar moeten we dan aan denken?

“Ik adviseer bedrijven over bedrijfsrisico’s en ARBO-gerelateerde zaken, en heb me gespecialiseerd in de petrochemische en energiesector. Het gaat dus niet om de hoogte van iemands bureaustoel, maar voornamelijk om het gebruik van zwaar gereedschap, bijzondere verrichtingen op hoogte en het werken in risicovolle zones. Zoals raffinaderijen en energiecentrales bijvoorbeeld.

Voer je inspecties uit of help je bij de inrichting?

“Het gaat grofweg om drie zaken. Ten eerste help ik bedrijven om hun nieuwe faciliteiten zo veilig mogelijk te bouwen. Bij de constructie van dergelijke gebouwen is een groot aantal onderaannemers betrokken. Er lopen vaak tientallen supervisors en managers plus een paar honderd bouwers rond. Mijn taak is om het bouwproces zo te coördineren dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Geen kabels trekken op een plek waar gehesen wordt, bijvoorbeeld. Ten tweede help ik bedrijven om hun primaire proces zo veilig mogelijk in te richten, zodat wanneer de installatie eenmaal gebouwd is, deze ook veilig gebruikt kan worden. Safe by design is het uitgangspunt. Ten derde voer ik inspecties uit in opdracht van bedrijven om te zien of zij aan de regelgeving voldoen.”

Een aantal jaar geleden kwam olieopslagbedrijf Odfjell in grote problemen. Hun terminals waren zwaar verouderd, een ramp dreigde. Hoe veilig ís de haven?

“Er spelen zeker dingen, en ik ben in mijn looptijd ook wel ergere zaken tegengekomen dan waarvoor Odfjell aan het kruis genageld is. Bedrijven vinden veiligheid belangrijk, maar uiteindelijk is hun primaire doel geld verdienen. Honderd procent veilig is mogelijk, maar de kosten voor een bedrijf worden dan zo hoog dat zij nauwelijks meer concurrerend kunnen werken. Dat is ook één van de redenen dat Odfjell heeft kunnen doorwerken terwijl de zaken niet op orde waren: toezichthouders zijn mild geweest uit angst dat bedrijven anders vertrekken. Als veiligheidsadviseur is het mijn doel om een fabriek of installatie zo veilig mogelijk te maken, maar er is een punt waarop de kosten voor bedrijven te hoog worden. Het compromis noemen wij ALARP: as low as reasonably possible – but still in business.

Dat klinkt niet eenvoudig. Sta je vaak voor ethische dilemma's?

“Ja. De adviezen die ik geef, of juist niet geef, kunnen serieuze gevolgen hebben. Ik heb twee keer een dodelijk ongeval meegemaakt. Letterlijk het leven uit iemand zien verdwijnen. Ik kan niet beschrijven hoe dat is. Feitelijk is zo’n ongeval niet mijn schuld, maar ik voel me daar wel verantwoordelijk voor. Had ik niet meer kunnen doen? Had ik harder moeten aandringen? Ik wil bedrijven zo veilig mogelijk maken, maar tegelijkertijd zijn deze bedrijven mijn broodheren. Bedrijven die ik adviseer help ik te voldoen aan alle regelgeving, ik wil niet vanwege nalatigheid voor een rechter eindigen, zoals de veiligheidscoördinator van Chemie-Pack naar aanleiding van de brand in 2011. Maar ‘voldoen’ is niet altijd genoeg. Het gaat erom dat je grip moet hebben op je primaire proces.”

Joren Schouten: "Een ongeval is niet mijn schuld, maar ik voel me wel verantwoordelijk." Beeld: Joke Schut

Je bent 28 en doet zeer verantwoordelijk werk voor grote bedrijven - Vopak, Shell, Siemens, GFD Suez. Hoe kom je zo terecht?

“Ik wilde vroeger naar de militaire academie, maar toen de tijd zover was waarschuwden vrienden me voor bezuinigingen. In plaats daarvan ben ik Integrale Veiligheid gaan studeren en vervolgens via een detacheringsbureau in de techniek gaan werken. Ik kwam terecht bij Siemens, die ik hielp bij de bouw van een nieuwe energiecentrale. Toen dat project eindigde had het detacheringsbureau geen nieuw werk voor me. In afwachting van een nieuwe opdracht ging ik zelf de boer op. Dat pakte direct goed uit en dus besloot ik zelfstandig verder te gaan. Als je maar een netwerk hebt, dan kun je een eind komen.”

Werk je voornamelijk in Rotterdam of door heel Nederland?

“In principe door heel het land, maar in de praktijk veel in de Rotterdamse haven. Dat is ook logisch gezien de omvang van het petrochemische cluster hier. Bovendien ben ik opgegroeid in Rozenburg, dus Europoort en de Botlek zijn als mijn achtertuin.”

Je werkt in een sterk gereguleerde sector. Hoe ervaar je het ondernemen in de haven?

“Regels zat inderdaad, haha! Ik heb vijf planken vól mappen. Er zijn honderden protocollen en procedures. In mijn werk heb ik wel met lokale regelgeving te maken die wat mij betreft beter kan. Er is bijvoorbeeld een stuk internationaal beveiligingsbeleid, de International Ship and Port facility Security Code (ISPS), die na de 9/11-aanslagen in het leven is geroepen om havens te beveiligen. Dit beleid geldt voor zekere bedrijfsterreinen, maar niet voor de gehele haven waardoor er ‘gaten in het hek’ zitten. Havenbrede beveiliging zie ik graag beter. Maar als ondernemer kom ik, op enkele belastingbrieven na, niet met de gemeente in aanraking. Ik woon in Maassluis. Ik heb daar wel een keer succesvol een aparte afvalstoffenheffing voor zelfstandige ondernemers aangevochten, want dat kwam in feite gewoon neer op een verkapte belastingverhoging.”

Wat brengt de toekomst voor SafSec?

“Eén van de projecten die ik verder uit wil bouwen is een app die ik samen met twee partners heb ontwikkeld. In 2011 was ik bezig met walkdowns (inspecties, red.) voor GFD Suez. Als we aandachtspunten ontdekten maakten we een foto die we in een Word-documentje plakten met de locatie erbij. In de praktijk liepen verschillende inspecteurs echter langs dezelfde plek en zo werd er voor één punt meerdere documenten gemaakt. Dat leverde een hoop papierwerk en dubbele uren op. Samen met twee programmeurs ben ik gaan nadenken over een webbased oplossing. Daar is de app Walkdown Pro uit voortgekomen. Die biedt een digitale plattegrond waarin ontdekte aandachtspunten realtime kunnen worden ingevoerd. Ook op dit vlak bieden telefoon en tablet dus uitkomst, haha!”

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ken of ben jij iemand die hier goed in zou passen, of zou je een branche willen voorstellen?Laat het Thijs weten!

Dit was de laatste in een serie van drie over jonge Rotterdamse ondernemers in de haven. Hiervoor maakten we een drieluik over cultureel ondernemers. Zie hier voor alle Rotterdamse Nieuwe-portretten die Vers Beton maakte.

De volgende reeks draait om de creatieve maakindustrie van Rotterdam.

Reageer of deel op Social Media

Tags:consultant, haven, joren schouten, Odfjell, Port of Rotterdam, safsec en veiligheid

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Nieuwe Langeweg, Hoogvliet Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *