Economie26 januari 2016

Collateral damage van de milieuzone

Wat doe je als je geliefde bak toch echt weg moet?

Sinds 1 januari is de milieuzone van kracht en dat blijft hij ook, oordeelde de rechter vorige week. In Rotterdam zijn 1500 oude diesels, 400 benzinewagens en 1300 bestelauto’s van de straat gehaald. Of ze verblijven er sinds de eerste dag van dit jaar illegaal. Wat doe je dan, als je geliefde bak toch echt weg moet? Vier Rotterdamse oldtimerliefhebbers reageren op de kwestie.

Frank van Wittmarschen: 'Dit is gerommel in de marge' Beeld: Richard Beukelaar

Frans van Wittmarschen - verruilde zijn Eend voor een exemplaar van twintig jaar óuder

“De milieuzone treft vooral speciale auto’s die over het algemeen weinig kilometers maken. Zoals mijn Citroen 2CV, de ‘lelijke eend’.

Onze club, het Eendeëi, is een echte sleutelvereniging, geen originaliteitsfreaks. Ons belangrijkste doel is de ‘Eenden’ op de weg houden. Ze zijn vanaf kort na de oorlog tot in 1990 gemaakt. Mijn voertuig wegdoen is geen optie, dan zou je als lid werkelijk geroyeerd worden. Wat clubleden met de jongere exemplaren dus doen nu de milieuzone er is? Hun jaren tachtig eend verruilen voor een oudere. Auto’s van meer dan veertig jaar oud zijn namelijk uitgezonderd van de regeling. Het stomme is: die oudere eenden hebben exact dezelfde motor als de wat nieuwere. In technisch opzicht zijn ze niet anders. Voor de uitstoot maakt het dus geen verschil.

Gelukkig had ik mijn ‘jongere’ eend nog niet zo lang. Ik was er dus nog niet zo emotioneel aan verbonden. Maar er zijn ook leden die hem eigenhandig helemaal gerestaureerd hebben. Die doen hem niet weg, maar slaan hem voor een aantal jaar op in een garage, tot hij wel veertig jaar oud is. Per saldo verdwijnen er misschien veertig eenden uit het straatbeeld. Dat is toch gerommel in de marge?

Wat naar mijn idee veel zinniger zou zijn is auto’s weren op basis van de Europese milieunormen, in plaats van de Datum Eerste Toelating (DET). Gelukkig is onze club in het Vierhavensgebied bereikbaar gebleven buiten de milieuzone om. Daarmee is voor ons de grootste pijn eruit.”

Niels van ’t Hoff: 'Geef eigenaren de kans om hun oude auto schoner te maken' Beeld: Richard Beukelaar

Niels van ’t Hoff – doet er alles aan om te bewijzen dat zijn Saab ruim binnen de uitzonderingscategorie valt, die hij zelf voor elkaar kreeg

“Ik heb flink gelobbyd voor een uitzondering en uiteindelijk is het me gelukt: ik krijg een ontheffing. Na negen maanden inspreken op gemeenteraadsvergaderingen en het inzenden van onderzoeken is het resultaat is dat oudere auto’s met de aantekening K6, U9 of E2 op het kentekenbewijs automatisch toch de zone in mogen. Die notering duidt op een bepaalde ‘geregelde’ katalysator. Destijds gaf dat een belastingvoordeel, zoiets als de bijtelling nu.

Auto’s met zo’n katalysator komen heel dicht bij de Euro-1 norm waarmee auto’s in de zone mogen. Alleen is nooit goed geregistreerd wie aan welke norm voldoet. Dus er is gekozen voor jaartallen. Het stomme is: in Duitsland is sinds 1985 van elke auto bekend aan welke norm hij voldoet. We kunnen gewoon die lijsten overnemen en zo écht op basis van de uitstoot auto’s wel of niet in de stad laten.

Zo blijkt dat mijn Saab, die één dag te oud is om de stad in te mogen, zelfs aan de strengere Euro-2 norm voldoet. Niemand is natuurlijk tegen schonere lucht. Alleen is het heel vervelend als auto’s uitgesloten worden op bouwjaar, omdat de Nederlandse database van euronormeringen per auto niet compleet is.

In Duitsland kun je bovendien voor bijna alle auto’s een erkend katalysatorkitje laten inbouwen, om te voldoen aan een hogere milieunorm. Maar de milieuzone mag je daarmee alsnog niet in, omdat die hogere milieunorm niet op het kenteken bijgeschreven wordt.

Ik zeg: ‘geef ons nou de kans om aan die schonere eisen te conformeren.’ Als echte liefhebber heb je al zoveel geld in je auto zitten. Dan kan €650 voor het inbouwen van zo’n kitje er echt wel bij. Als er gewoon een oplossing is, in de vorm van een inbouwkitje, waarom mogen we die dan niet gebruiken?

Wat ik zelf heb gedaan? Ik heb in mijn Saab een motor uit een andere auto met U9-aantekening, én een katalysator-kit waardoor hij ruim binnen de normen van de milieuzone valt. Van dat alles heb ik documentatie. Ik heb daarmee een ontheffing gekregen. Het is jammer dat ik zoveel moeite moest doen om dit aan te tonen, alleen omdat de database ontbreekt. Het kostte me duizenden euro’s.”

Marco Laluan: 'Op ecobrandstof had ik 70% minder uitstoot' Beeld: Richard Beukelaar

Marco Laluan - parkeert zijn klassieke cabrio met nieuwe motor in Brabant

“Mijn oude BMW E30 cabrio kreeg ik toevallig als opknapper. Ik heb hem helemaal kaal gehaald, gelast, gespoten en een nieuwere motor erin gezet om op ecobrandstof te kunnen rijden. Dat leek me leuk. Zo’n motor is helemaal milieuvriendelijk, met 70% minder uitstoot. Helaas is die brandstof niet meer verkrijgbaar sinds een jaar, dus reed ik de afgelopen tijd weer op benzine, maar wel met een moderne katalysator. De nieuwe motor mag dan ‘schoon’ zijn, het bouwjaar is te oud.

Mijn vrouw heeft een nieuwere auto met hetzelfde type motor als ik heb. Die zit er bij haar auto origineel in, dus op haar kenteken staat dat ook. Met zo’n U9 aantekening op je kenteken ben je uitgezonderd van de milieuregeling. Zij mag dus nog wel de stad in. Ik weet zeker dat als ik een keuring zou doen, en die vergelijk met de auto van mijn vrouw, de mijne ook voldoet. Het is hetzelfde type motor. Maar de RDW wil niet zo’n herkeuring doen om mijn kenteken aan te passen.

Dus nu staat m’n auto in Brabant bij familie. Ik kan er niet mee naar huis, hoewel ik een paar honderd meter van de zonegrens woon. Ik wilde milieuvriendelijk rijden in een unieke auto. Maar nu moet ik hem verkopen. Heel zonde van mijn hele project.”

Erwin Pols: 'Een camper heb je juist om de stad te ontwijken' Beeld: Richard Beukelaar

Erwin Pols - stalt zijn camper in een ondergrondse garage omdat hij geen parkeervergunning krijgt

“Twaalf jaar lang heb ik in Rotterdam gewoond en geen auto gehad. Vorig jaar kocht ik een camper om mee op vakantie te gaan. Pas toen hoorde ik voor het eerst van de milieuzone, want ik bleek geen parkeervergunning meer te kunnen krijgen voor mijn nieuwe bezit. Ook parkeren in de stad mag niet meer met een oude auto. Een minder leuke manier om erachter te komen.

Ik heb een stallingsplekje gevonden voor mijn camper in een kelder. Wel binnen de zone, ja. Ik weet nog niet wat ik ermee aan moet. Als een tijdelijke ontheffing echt maar voor 24 uur is, moet ik voor ieder weekend weg twee ontheffingen aanvragen. Je kunt er twaalf keer per jaar één aanvragen, dus kan ik maar zes keer per jaar met mijn camper op pad. Niet echt jofel.

Campers zouden ook een ontheffing moeten krijgen. Niet omdat de zone op zich slecht is, of omdat ik er zelf een heb. Maar het gaat mij erom dat zo’n maatregel effectief is. De bijdrage van campers aan de uitstoot is zó minimaal. De meesten staan alleen in de stad geparkeerd, het zijn helemaal geen handige stadsauto’s om mee te rijden. Ik rijd niet meer dan vijftig kilometer per jaar in Rotterdam. Alleen de stad uit. Het is een deel van je levensstijl, je hebt juist een camper om de stad te ontwijken.

Door deze regelgeving word je haast gedwongen om je camper buiten de stad te parkeren en alsnog een auto aan te schaffen om er met je spullen heen te kunnen rijden. Dat is al erkend: we betalen niet voor niets minder wegenbelasting. Natuurlijk is er de sloopregeling. Maar een camper is duurder. De mijne is uit 1998 en €8000 waard. Daarmee staat een slooppremie van 1500 euro niet in verhouding. Ik heb het idee dat de uitbreiding van de milieuzone weinig effect zal hebben. Voorlopig zie ik het nog wel even aan tot er echt beboet gaat worden, misschien krabbelt Rotterdam wel terug nu het Rijk niet achter milieuzones blijkt te staan.”

't Eendeëi Beeld: Richard Beukelaar

Foute aannames

Er is nog hoop voor de autoliefhebbers. Een kerngroep van veertien autoliefhebbers heeft de documentatie doorgespit waarop de milieuzone is gebaseerd en daar gaten in gevonden. Woordvoerder van de groep Sander Jongerius: “een schatting van het effect van de maatregelen is gebaseerd op een wagenparkscan van TNO in 2012. Daarin is rekening gehouden met een jaarlijkse toename van 9% aan auto’s van 25 jaar of ouder, omdat die destijds belastingvrij waren. In 2013 is die wet aangepast. In een klap zijn er daarom heel veel diesels weggedaan. In plaats van een stijging, is er een forse afname van oude diesels gekomen.” De bijdrage van het in 2012 geschatte aantal diesels aan de koolstofuitstoot zou 24% zijn, die van oude benzinemodellen is nihil.

Met andere woorden: de beoogde reductie van 40% aan CO2-uitstoot gaat er niet komen. De groep toont, onderbouwd met cijfers, aan dat het verwachte effect van de milieuzone veel lager is, omdat de schatting gebaseerd is op een foutieve aanname van het aantal dieselauto’s. Door samen te werken met de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) die procedeert tegen de zone in Utrecht, zetten de liefhebbers ‘alles op alles’ om te zorgen dat de zone alsnog niet doorgaat.

Niemand is tegen schonere lucht, benadrukken alle autoliefhebbers. Ze zijn er alleen van overtuigd dat hun auto’s weren daar marginaal aan bijdraagt. In de woorden van Jongerius: “We gaan een échte milieuzone voor elkaar krijgen, die niet een klein groepje target maar een echte oplossing levert waarin de haven en al het verkeer meegenomen wordt. Langenberg, laat slimme Rotterdammers nu meedenken over goede oplossingen”.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:KNAC, milieuzone, oldtimers en portret

Sectie: Economie

kaart: Stadhuis, Rotterdam, Centrum, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *