voor de harddenkende Rotterdammer

Vers Beton schrijft iedere maand een column voor de Uitagenda Rotterdam, het gratis culturele uitgaansmagazine. In de dubbele editie van januari en februari onderstreept Jelena het belang van tegendraadse radio-dj’s.

Ik vertel niks nieuws als ik zeg dat grote radiozenders tegenwoordig weinig meer zijn dan voorspelbare vergaarbakken van de meest irritante hits. Er zijn andere mensen, vaak oudere mensen, die er veel meer over kunnen zeggen dan ik. Mijn generatie muziekliefhebbers heeft nooit echt naar Slam FM of 538 geluisterd, hooguit tijdens een lange autorit, als de USB-kabel vergeten bleek te zijn.
Toch heb ik soms last van een vreemd soort gemis, omdat ik weet wat radio zou kunnen zijn. Een playlist vol Adele en Dotan in elkaar flansen is nauwelijks een uitdaging. Veel lastiger is het om luisteraars enthousiast te maken voor muziek waar ze nog nooit van hebben gehoord.
Afgelopen oktober was ik bij een vertoning van de documentaire Radio That Changed Lives, over de New Yorkse radio-dj’s Stretch & Bobbito. Dit illustere duo had een neus voor talent, was de eerste die latere supersterren als Nas en Wu Tang Clan draaide en bepaalde zo’n beetje waar hiphopliefhebbers naar luisterden.

DHZpickup
Beeld door: beeld: Marc Kolle - ikRotterdam

Dat waren de jaren negentig, voordat internet de macht van gevestigde radiozenders deed tanen. Maar ook anno nu zijn invloedrijke en eigenzinnige radio-dj’s nog niet uitgestorven. Neem Gilles Peterson, die tot 2012 furore maakte met zijn radioshow op BBC Radio 1. Van obscure jazzplaten tot James Blake, Gilles weet alles dat hij zelf goed vindt op de radio te krijgen zonder luisteraars af te schrikken. Draait hij je plaat, dan geldt dat als een kwaliteitsstempel.
En onze eigen Rotterdamse Gilles Peterson? Die is niet op de radiogolven te horen, maar loopt rond in BIRD. Het duurde even voordat concertbezoekers op de kennis en muzieksmaak van programmeur Guido van Dieren durfden te vertrouwen. Jaren geleden trok hij met zijn Strange Fruit-avonden soms maar een twintigtal bezoekers. Maar inmiddels weet iedereen die wel eens een bezoek aan BIRD brengt: hoe onbekend en experimenteel de artiest of dj ook is, Guido weet wat hij boekt. Real recognize real, heet dat. Niet zo vreemd dus dat juist Guido degene is die Gilles Peterson voor de zoveelste keer naar Rotterdam haalt.
Deze column verscheen eerder in de Uitagenda Rotterdam. Gilles Peterson draait op 30 januari in BIRD.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
profielfoto

Jelena Barisic

Auteur

Jelena Barisic (1990) kan het heus wel over iets anders dan hiphop hebben, maar alleen als het moet. Ze groeide op onder de rook van Rotterdam en werkt nu als freelance journalist, (eind)redacteur en programmamaker.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton