Economie13 januari 2016

De toekomst te water

Rotterdam innoveert een natte en drijvende toekomst tegemoet, zo lijkt het. Een paar jaar geleden zette de gemeente haar eerste stappen op het water met een drijvend paviljoen in de Rijnhaven. Eind vorig jaar kwam daar met veel tromgeroffel het Aquadock bij: een ponton in de voortuin van het RDM-gebied. Het doel? Ontwikkeling op en in water mogelijk maken. 

Beeld: Nina Fernande

Rotterdam is de eerste deltastad ter wereld met zo’n waterontwikkellocatie als het Aquadock. Volgens projectleider Jaap Peters is het “een proeftuin om te innoveren en etaleren”. Bedrijven kunnen een afmeerplek huren aan de pontons, die met bruggen van composiet verbonden zijn aan het vaste land. Twee klanten huren er nu zo’n waterkavel. Een mooie manier om aan de wereld te laten zien wat je kunt, stelt Peters. “Gekke, front running projecten, gewoon om te laten zien dat iets mogelijk is. En om het drijvend ontwikkelen op de kaart te zetten.”

Waarom daar nu een hip Aquadock voor nodig is? Op zichzelf is het ‘dock’ in de dokhaven niet meer dan een ponton met trendy bruggen en basisvoorzieningen. Peters lacht. “Die vraag heb ik in mijn hoofd al vaak beantwoord, kort gezegd: regelgeving. Je mag niet zomaar een ponton, testlocatie of wat dan ook neerleggen in een haven. Daar is een veredelde jachthaven als deze voor nodig.”

Drijvend gras en waterdrones

De eerste klant van het Aquadock is ‘Houtdok’, dat allerlei typen hout test. Op een drijvend vlot van zes bij drie onderzoekt Jan de Jong voor kennisinstituut TNO houtsoorten, afdichtingen en coatings. “We passen onze innovaties toe op dit vlot. Bijvoorbeeld verschillende afdekkingen van palen, nieuwe biocoatings en lakken, afsluitingen van de kopse kanten van hout.” Dat gebeurt daar de komende tien jaar, want zo lang blijft het vlot in elk geval liggen, stelt De Jong. Trots is de houtonderzoeker op de afwateringsplaat tussen twee soorten hout. “Water wordt daarmee sneller afgevoerd waardoor het hout beter blijft. Die innovatie is al toegepast in het remmingswerk van een brug in Katwijk”.

Op het Aquadock testen we gekke, front running projecten, gewoon om te laten zien dat iets mogelijk is

Een andere klant is Urban Green. De organisatie heeft een groot project in Kralingen, daarnaast ligt er een een testvlotje begroeid met lang gras met twee lijntjes verbonden aan het Aquadock. Er worden tests uitgevoerd met drijvend groen en de invloed daarvan op waterdieren en -planten. Helaas gebeurt er nu weinig meer met zijn prototype, vertelt oprichter Tieme Haddeman. Voor hem kwam het Aquadock net te laat. De tests voor zijn inmiddels gebouwde, drijvende parkeiland van 300 vierkante meter in het Buizengat, waren al zo goed als voltooid toen het dok opende. “Weggooien is ook zonde, dus het prototype ligt voorlopig goed aan het Aquadock. Wellicht kunnen we er voor een volgend project weer op testen”, stelt Haddeman. “Het vele water in Rotterdam leent zich perfect om het stedelijk gebied te vergroenen.”

Andere technologieën waarvoor de locatie in de dokhaven ruimte kan bieden zijn waterdrones, onbemande robotvaartuigen. “Nu nog verboden, maar in de toekomst wellicht onmisbaar”, zegt projectleider Peters. Ook flora en fauna in havens heeft de aandacht. “Havens zijn versteende plekken. Dobberende bossen zijn bijvoorbeeld een interessante ontwikkeling. Ook zou je hier een bijzondere woning uit kunnen testen. Of een autarkisch kantoor.” Maar voor wonen op het water is de Rijnhaven de aangewezen locatie.

Meer water

“Klimaatverandering is de reden dat drijvend bouwen hip is”, stelt informatietechnoloog Peter van Wingerden. Als CEO van projectontwikkelaar Beladon verlegt hij zijn aandacht steeds meer naar waterprojecten: een drijvend hotel eveneens bij de RDM-campus en een drijvende boerderij in de Merwehaven.

Net als andere belangrijke deltasteden zoals bijvoorbeeld Jakarta en Hamburg, krijgt Rotterdam problemen met een hogere waterspiegel. “Wanneer de zee stijgt blijft er steeds minder land over. De grond die over is hebben we hard nodig om voedsel op te verbouwen en ons in zuurstof te voorzien. De wereldbevolking groeit waarschijnlijk nog met 2 miljard, dus het tekort wordt alleen groter”, rekent Van Wingerden. “De hele wereld is daarmee bezig, en een stad als Jakarta heeft er al veel meer last van dan wij. Alleen hebben wij veel ervaring met water. Wij kijken automatisch naar water als we een oplossing zoeken.”

De nieuwe Maasvlakte neemt de havenfunctie over, de stadshavens blijven over

Dat Rotterdam voorop loopt in de ontwikkeling van drijvend bouwen is ook te danken aan onze stadshavens, weet Van Wingerden. “Het water komt heel dicht in de stad, terwijl de schepen juist vanwege hun grootte steeds verder naar zee gaan. De nieuwe Maasvlakte neemt de havenfunctie over, de stadshavens blijven over. We zoeken dus naar nieuwe functies voor deze havens. Zo kunnen we ze aangrijpen om voedsel te verbouwen en op te wonen.”

Bouwen op het water is voor ons relatief nieuw maar wel aantrekkelijk, besluit Peters. “Door experimentele technieken te verbinden met onze enorme kennis op maritiem gebied, kan Rotterdam hier heel groot in worden.”

Reageer of deel op Social Media

Tags:Aquadock, innovatie, Ponton, RDM, Rijnhaven en Urban Green

Sectie: Economie

kaart: RDM Rotterdam, RDM-kade, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *