Advertentie

Banner Vers Beton
Voor de harddenkende Rotterdammer

Docent Halil Karaaslan stoort zich aan het onvermogen van sommige collega’s om boven het wij-zij-denken uit te stijgen. Op Vers Beton pleit hij voor klassikale discussies waarin iedereen zijn mening mag ventileren, ook als die niet binnen de lijntjes past. “We moeten de schuld niet bij leerlingen leggen, maar bij ons. Wat doen wij fout?”

Docenten dienen niet in te kleuren
Docenten dienen leerlingen niet in te kleuren Beeld door: beeld: Renée Westerink

De actualiteit beïnvloedt het lesmateriaal op school, waarbij de impact van het gebeurde bepaalt of de docent besluit zijn les aan te passen. Hoewel in sommige gevallen de organisatie ‘dwingt’ een onderwerp te behandelen in de les, valt niet te ontkennen dat het referentiekader van de docent van invloed is op de gekozen thema’s.

Docenten laten zich te vaak sturen door impulsiviteit en emoties. Daarbij komt nog een ‘gevaar’: timing. Ondoordachte, slecht voorbereide lessen, waarin een docent frustraties en emoties niet serieus neemt, omdat een leerling met een andere mening zich automatisch diskwalificeert, want die past niet bij ‘onze’ westerse normen en waarden.

Tekenend voorbeeld zijn de aanslagen in Parijs. Meerdere docenten kwamen in het nieuws omdat zij het moeilijk vinden om thema’s als radicalisering in de klas bespreekbaar te maken. De leerlingen zouden brutaal zijn, geen respect hebben voor de minuut stilte, geen begrip hebben voor de situatie, etcetera etcetera. Met name moslimkinderen zouden de normen en waarden van de school en daarmee indirect die van de Nederlandse samenleving niet respecteren.

Ideale spiegel

Leerlingen zijn in hun spontane reacties de ideale spiegel die docenten en scholen soms missen. We zijn als onderwijsinstellingen te vaak bezig met het sociaal wenselijke, met wat ouders of de media vinden van de houding van de school. We stellen als onderwijsinstellingen te weinig de vraag: waarom is dit relevant? Wat leren jongeren er van? Hoe gaan we hier als school mee om? Is iedere docent bekwaam om de kwestie te bespreken? En wellicht het belangrijkste van allemaal: hoe zorgen we als school ervoor dat we consequent zijn in ons handelen?

Veel onderwijsinstellingen tellen tegenwoordig meerdere culturen binnen de muren, met name die in de Randstad. In sommige gevallen zijn hele scholen of op zijn minst een groot deel ervan zwart. Deze afspiegeling in de leerlingenpopulatie zien we niet terug in het docententeam – maar dat is een onderwerp voor een andere column. De dominante cultuur, voorgeschreven door blanke, Nederlandse mannen, bepaalt wat wel of niet belangrijk genoeg is om bij stil te staan. Dat mist weleens aansluiting bij de doelgroep. Vooral omdat die dominante cultuur ervan uit gaat dat jongeren, hoewel hier geboren en getogen, zichzelf nog steeds moeten aanpassen.

Selectieve verontwaardiging

Waarom wel stilstaan bij de omgekomen slachtoffers van het ene land, maar niet het andere? Wanneer jongeren die dat als onrechtvaardig beschouwen, die gevoelens niet mogen uiten van hun docent, voed je hun gevoel van tweederangs burgerschap.

En wat leren we onze jongeren door stil te staan bij de aanslagen in Parijs, maar niet bij die van andere landen? Het stellen van deze vraag bagatelliseert het verdriet en de gevoelens van rouw niet. Maar het is een cruciale vraag in een reeks over hoe wij burgers vormen binnen ons onderwijssysteem, die de wereld kunnen verbeteren. Selectieve verontwaardiging is hopelijk geen eigenschap die wij onze jongeren willen meegeven. Het zou erg sneu zijn als onze opvattingen over wereldburgerschap zich beperkt tot de grenzen van de westerse wereld.

In plaats van de schuld van ongeregeldheden bij jongeren neer te leggen zouden we ons als onderwijsinstelling vaker de vraag moeten stellen: wat doen wij fout in onze aanpak? Een kritische blik op ons onderwijs en ruimte voor de inbreng van de leerling, ook als die wringt met die van de school. De docent zou zich uitgedaagd moeten voelen, niet aangevallen of bedreigd. Het is een kans om jongeren te leren stilstaan bij de gevolgen van hun woorden en hen te begeleiden naar een manier van uiten, die anderen niet kwetst.

Als dat onze docenten niet lukt, wie dan wel? Als het geen doel is van docenten om leerlingen af te leveren die hun aandeel nemen in een betere wereld, dan ben ik blijkbaar om de verkeerde redenen docent geworden.

We dienen jongeren niet in te kleuren, we horen ze kleurpotloden te geven, zodat zij de kleurplaat die wij hen voorschotelen, zélf kunnen inkleuren. Wij, docenten, zijn verantwoordelijk voor de sfeer, de veiligheid en de cohesie in de klas. Niemand anders. Het is niet alleen tijd om de regie terug te nemen in de klas, het is ook tijd om na te denken over wat het betekent om docent te zijn. Om terug naar de kern te gaan.

Zolang wij geen antwoord geven op deze vraag, kunnen we de schuld blijven neerleggen bij onze studenten of leerlingen, maar zullen zij enkel verwarde mannen en vrouwen voor de klas zien staan, die zelf ook niet goed weten wat ze aan het doen zijn.

Onderwijsmaand op Vers Beton

Gelijk met de crowdfundingcampagne naar het mbo-onderwijs in Rotterdam, is Vers Beton een ‘onderwijsmaand’ gestart.  Tot aan 15 februari zal er extra aandacht uitgaan naar de staat van het Rotterdamse onderwijs. Lezers kunnen verhalen verwachten die zijn geschreven door Rotterdamse docenten en onderwijsprofessionals. Geïnteresseerden die willen bijdragen met een eigen verhaal of opinie over het onderwijs kunnen ook bij Vers Beton terecht door te mailen naar info@versbeton.nl.

Voordat je verder leest...

Wij kunnen alleen bestaan dankzij support van lezers. Help jij ons om onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk te blijven maken? Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Halil Karaaslan

Halil Ibrahim Karaaslan

Halil Ibrahim Karaaslan (1988) gelooft in de kracht van diversiteit en inclusiviteit. Is secretaris bij het CMO, docent maatschappijleer, Rotterdammert, papa en moslim.

Profiel-pagina
avatar-renee-westerink

Renée Westerink

Wat Renée het liefst zou willen, is de wereld wat meer kleur geven. Daar werkt ze dan ook hard aan – achter de naaimachine, de tekentafel of de computer. Beeld, vorm en kleur zijn haar gereedschap.

Profiel-pagina
Lees 27 reacties
  1. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Sorry Itze, maar ik zie geen artikel van zijn hand op die site of wilde je me gewoon op de aanwezigheid van die site wijzen?
    Sowieso bedankt, maar ik kijk ook nooit op Stormfront en zo.

  2. Profielbeeld van Itze
    Itze

    Vermoedelijk zal Halil Karaaslan zich bij nader inzien niet echt thuis voelen op een seculier blog met lastige feiten in de reacties. Gelukkig kunnen we blijven genieten van zijn klachten over de Nederlandse samenleving op http://www.wijblijvenhier.nl
    En zijn leerlingen……eerlijk gezegd houd ik mijn hart vast.

  3. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Het is tijd om de witte norm te doorbreken.
    Mevrouw Adrianus antwoordt op reacties en gaat het debat niet uit de weg.

    Opvang LHBT vluchtelingen: een teken van humaniteit voor wie in de knel zit.
    Mv. Talbi en dhr. Engberts antwoorden op reacties en gaan het debat niet uit de weg.

    Waarom de Rotterdamwet niet uitgebreid maar afgeschaft moet worden.
    Dhr. Hassan geeft antwoord en gaat het debat niet uit de weg.

  4. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Dhr.Karaaslan blijft er het zwijgen toedoen.

    Misschien wil iemand mijn oud college vertellen hoe onze eeuwenoude Nederlandse mores is.

    Al sinds Geert Grote, Wessel Ganzfort, Erasmus en Spinoza wordt in dit land (anachronisme) kritiek geleverd op bestaande instituties en de bestaande religie.
    Dat heeft in ons land geresulteerd in ongeveel 650 verschillende geloofsgenootschappen, die elkaar mondeling de les leren! Al deze genootschappen menen de waarheid in pacht te hebben en leggen haarfijn uit waarom ze dat vinden.

    Iets anders dan een mening ventileren en daarna met de armen over elkaar gaan zitten als er kritiek wordt geleverd.
    Heel slecht voorbeeld voor leerlingen!

  5. Profielbeeld van Karin
    Karin

    Zo. NRC he, dan mag het geloof ik.

    “Een docente burgerschap van een mbo in Amsterdam was nog maar net begonnen aan de les over discriminatie, toen een meisje met een Marokkaanse achtergrond opstond. Ze deed of ze een wapen vasthield en ermee in de rondte schoot. „Als ik een kalasjnikov had, schoot ik alle Joden dood”, riep ze. De docente zei haar dat Joden en meisjes zoals zij veel met elkaar gemeen hadden. Ze vroeg haar zich in te leven in een willekeurig Joods meisje van vijf jaar uit Amsterdam. Geen spoor van empathie.

    Leerlingen die met de koran in de hand beweringen van hun geschiedenisleraar tegenspreken. Die zeggen: „Juf, we kunnen de vormen van uw lichaam zien.” Leerlingen die midden onder de les opstaan omdat ze willen bidden. Leraren die hun kettinkje met de Davidster maar thuis laten.

    Onderwijs In de klas botsen maatschappelijke opvattingen. Wat kan de leraar doen?”

    http://www.nrc.nl/next/2016/02/02/juf-we-kunnen-de-vormen-van-uw-lichaam-zien-1587600

  6. Profielbeeld van Itze
    Itze

    Natuurlijk kan de redactie van Vers Beton de schrijvers niet dwingen om antwoord te geven op serieuze vragen die hun opinies oproepen. Maar een, in dit geval ongefundeerde, mening op tafel gooien en vervolgens het zwijgen ertoe doen, beschouw ik als een teken van zwakte, op het gevaar af dat ik me nu bezondig aan een ‘Westerse waarde’.
    Wellicht voor de redactie wel iets om mee te geven aan Halil Karaaslan. Voor een eventuele volgende keer.

  7. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Kan Halil dus reageren op een vraag die, niet onlogisch denk ik, bij mij als éérste opkomt?
    Vraag van Itze.

    Op kritiek reageren, nadat je een voor je collega’s zeer beledigend stuk hebt geschreven is ook zo’n verderfelijke norm die afgeleid is van die gruwelijke Westerse waarden.
    Die brug die door meneer Karaslaan gemaakt wordt (zie korte biografie) zal wel een tolbrug zijn.
    Vindt ook zijn slecht onderbouwde en a-wetenschappelijke stukje vol verdachtmakingen niet echt “bruggenbouwend”
    Misschien kan het bij de volgende eenzijdige boodschap van Karaaslan worden weggelaten?

  8. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Democratie valt en staat met de redelijke uitwisseling van meningen, ook als de mening van de ander je niet aanstaat. Je hoeft het zelfs niet met elkaar eens te worden, als je je maar ten diepste realiseert dat jouw mening mag bestaan bij de gratie van het feit dat die van de ander ook mag bestaan.

    Mooi Melissa. Mijn oud college en moslim Karaaslan zal het onderschrijven. Precies wat er in de Koran (Gods onherroepelijke woord) beschreven staat!
    Trouwens zijn profeet was ook gek op vrijheid van meningsuiting. Lees eens een stukje uit de Hadith!

      1. Profielbeeld van R.Sörensen
        R.Sörensen

        Sorry Melissa. Beetje laat , maar ik zit niet iedere dag op deze site.
        Ik begrijp je opmerking niet, want ik heb mijn kritiek op dhr K onderbouwd. In zijn biografie verwijst hij naar zijn moslim zijn. Voor moslims is de Koran Allah’s onherroepelijke woord. De Koran is een boek vol kritiek op andere religies en opvattingen. Een boek dat zelfs een handleiding geeft hoe je met slaven dient om te gaan! Ik beperk me hiertoe, maar zou bladzijden vol kunnen schrijven.
        Ik kan van een moslim dus over het algemeen geen kritiek op onze normen en warden velen. Verbeter de wereld begin bij jezelf en schaf al die zwaar discriminatoire regels af! Er is in onze stad geen hindoestaan, die ons vertelt dat we geen rundervlees mogen eten of die vrouwen die geen stipje op het voorhoofd dragen voor hoer uitmaakt. Het kan dus wel!

  9. Profielbeeld van Melissa
    Melissa

    Ontopic.

    Ik ben het van harte met Halil eens als hij bedoelt dat leren om meningen te vormen en uit te wisselen belangrijker is dan meningen opdringen.

    Democratie valt en staat met de redelijke uitwisseling van meningen, ook als de mening van de ander je niet aanstaat. Je hoeft het zelfs niet met elkaar eens te worden, als je je maar ten diepste realiseert dat jouw mening mag bestaan bij de gratie van het feit dat die van de ander ook mag bestaan.

    Dat zou iedereen die een mening heeft en daaraan hecht zich wel wat vaker mogen realiseren.

    Het enige alternatief is erop rammen. Niet echt in mijn voordeel.

    1. Profielbeeld van Paul
      Paul

      Staat men in NL stil bij aanslagen in Jakarta? Niet echt.
      Hoor je de Indonezen daarover in de klas? Vaak is dat ook religie gebaseerd, hoor je een kerk erover, synagoge, moskee, of welke ruimte dan ook. Nee. Hoor je de Indonezen daarover?

      Selectieve verontwaardigheid is totaal wat anders dan ‘redelijke uitwisseling van meningen’.
      Het ging niet om een mening, maar waarom zij wel en zij niet, oftewel, waarom wel stilstaan bij blanke West-EU cq christelijke doden, maar niet bij niet-blanke, MO cq islamitische doden?

  10. Profielbeeld van Karin
    Karin

    Er is een reactie van mij verwijderd omdat ik op de man zou spelen en niet op de bal. Excuses daarvoor, ik zag even helemaal geen onderscheid tussen de man en de bal :)

    Enfin, als de Soennitische Moslims in Rotterdam/Nederland/Europa/het Westen nu eens stil gaan staan bij de laatste 3 zinnen van Itze – Hoe kan het dat…..? -, komt het vast allemaal goed.
    Maar ja, zelfreflectie, ook weer zo’n cultuurdingetje “voorgeschreven door blanke, Nederlandse mannen” (de schrijver gaat er blijkbaar vanuit dat vrouwen hierin geen aandeel hebben gehad)

  11. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    De schrijver van dit stuk is een volwassen man met een eigen mening.
    Die mening ventileert hij en daarbij schoffeert hij en passant een aantal collega’s. Dat mag van mij, maar ik denk dat dhr. Kaaraslan – Rotterdammer – mans genoeg is de kritiek die hij van Karin kreeg te pareren of geestelijk te verwerken. Het verwijderen van die kritiek door de moderator is een ergerlijk voorbeeld van “willen denken voor anderen” Wij nette blanke journalisten opgevoed met de Westerse waarden en normen moeten die onmondige moslim Kaaraslan beschermen tegen de boze Westerse buitenwereld, waar – zeker in Rotterdam – ongezouten van repliek wordt gediend.
    Ook een beetje ingekleurd zullen we maar zeggen.

    1. Profielbeeld van Jelena Barisic
      Jelena Barisic

      Karins reactie is verwijderd omdat zij op de man speelde, niet op de bal (zie huisregels). Als de redactie van Vers Beton erop uit was om alleen positieve reacties toe te laten, was het merendeel van jouw reacties ook verwijderd. Het tegendeel is het geval, dus laten we vooral on topic blijven – immers ook een van onze huisregels.

      1. Profielbeeld van R.Sörensen
        R.Sörensen

        Ik denk dat u ernaast zit mevrouw Barisic.

        De reactie van Karin was ingegeven door ten eerste het stuk hierboven en ten tweede de korte biografie van dhr. Karaaslan.
        Niet half zo op de man als dhr. Karaaslan gedaan heeft t.o.v. zijn collega’s, die ondertussen natuurlijk ook op de hoogte gesteld zijn van hun jammerlijk didactisch en pedagogisch falen.
        Moderating of censureren is een typisch policor gewoonte om onwelvoegelijke meningen onder het tapijt te vegen.
        Dit stukje gaat over inkleuren. In alle boekjes over inleiding in de didactiek en pedagogiek staat dat de “inkleuring” wordt gedaan door: 1e. gezin. 2e. Omgeving. 3e School.
        Karin liet heel duidelijk merken dat het stukje van meneer Karaaslan is geschreven vanuit zijn inkleuring! Helemaal niet op de man en helemaal niet off topic!

  12. Profielbeeld van Karin
    Karin

    Zelf had ik me al berust in de moderatie, me bij nader inzien realiserend dat het hier natuurlijk wel leuk moet blijven. Dat houdt oa in dat Islamisten als El Ouali en nu dus Karaaslan op Vers Beton een podium krijgen. Mensen die Westerse vrijheden en het democratische politieke bestel omhelzen en tegelijkertijd verwerpen, zo niet verachten. De realiteit echter -dit zijn althans algemeen bekende en regelmatig in de media verschenen issues waar Nederlandse docenten in grote steden mee worstelen- is verre van ‘leuk’.

    Zoals vaker gezegd, ben ik anti-PVV en geenszins een racist/xenofoob, maar ik prik graag met feiten door lulverhalen heen. Van zowel links, rechts, als ook van zwaar religieus gemotiveerde docenten. Maar ja.

  13. Profielbeeld van Itze
    Itze

    Heel toevallig is het meest gelezen artikel in de Volkskrant deze week “Ik geef ze al tien jaar les, maar ik ben lucht voor ze” http://www.volkskrant.nl/binnenland/ik-geef-ze-al-tien-jaar-les-maar-ik-ben-lucht-voor-ze~a4238015/

    Halil klaagt over “Westerse normen en waarden” als leidend die het gevoel van “tweederangs burgerschap” zouden versterken. Welke normen en waarden bedoelt hij precies?

    Van 1 ding ben ik overtuigd: de slachtofferrol en het anti-Westerse sentiment van je leerlingen voeden, is per definitie funest voor hun maatschappelijke toekomst hier. Iets typisch Nederlands: niet klagen en achterover leunen, maar het beste ervan maken en doorzetten. Neem Ahmed Aboutaleb: het levende bewijs dat in ieder geval die “Westerse” waarde zijn vruchten afwerpt. Maar ook bijvoorbeeld Chinezen en Hindoestanen in Rotterdam; de stad van plus minus 175 culturen/nationaliteiten, waarvan er puur feitelijk maar één zich voortdurend publiekelijk miskend/gediscrimineerd/beledigd voelt. Food for thought.

    1. Profielbeeld van Itze
      Itze

      Ter aanvulling nog iets uit de VK. Hier reageert een docent op het ophef-artikel ‘Nederland en ik, we gaan uit elkaar’ van Nadia Ezzeroili. Hij en ik blijken iets te delen:

      …wanneer de autochtone Nederlander werkelijk deze verwerpelijke houdingen zou bezitten, hoe is het dan te verklaren dat bijvoorbeeld Chinezen, Vietnamezen en andere uit Azië afkomstige allochtonen dat gevoel niet hebben? Als docent heb ik deze groepen als buitengewoon gedisciplineerd, correct en hardwerkend ervaren …..

      Zowel Ezzeroili als Halil uiten nogal zware beschuldigingen aan het adres van witte Nederlanders/docenten. Kan Halil dus reageren op een vraag die, niet onlogisch denk ik, bij mij als éérste opkomt?

      1. Profielbeeld van R.Sörensen
        R.Sörensen

        Uiteraard heb ik dezelfde ervaringen opgedaan. Op mijn school studeerden en leefden meer dan zestig nationaliteiten samen. Ik heb het jaren aangezien en toen mijn conclusies getrokken. Geen vooroordeel, zoals ik direct te horen kreeg, maar een oordeel van een ervaringsdeskundige.
        Over de inkleuring gesproken (on topic blijven) Wij gaven les volgens de doelstellingen van het openbaar onderwijs (zie onder) Maar bij het gros van de Islamitische leerlingen was dat ploegen op een rotsachtige bodem!

        Heel bemoedigend voor mij was de houding van prof Hans Jansen. Expert op gebied van de arabische taal en letterkunde. Eerst geroemd, maar na zijn politieke keuze opeens geen geleerde meer en een verwerpelijk mens voor policolor Nederland. Zijn dood was een groot verlies.

        http://www.openbaaronderwijs.nu/wp-content/uploads/2014/10/Daarom-openbaar-onderwijs-verbindt-2e-druk.pdf

  14. Profielbeeld van Paul
    Paul

    Benieuwd hoeveel moskeeen stil hebben gestaan bij de massa aanranding/verkrachting in Keulen.
    Hoe zit het met vrouwen in de moskee? Liever niet, en als ze wel komen, dan ergens weggestopt niet naast de man, want de man kan de verleiding niet aan. Met kerst werd een imam gevraagd of een moslim een fijne kerst mocht wensen, antwoord was NEE. Een goede moslim wenst een ander geloof, viering niet iets goeds. Dit is kerst anno 2015!!! Dit is wat moslim jongeren in NL wordt verteld.

    Altijd maar weer dat slachtoffer rolletje, waarom? We staan ook niet stil bij de afslachtinge in Afrika tussen Huti’s en Tuti’s, hoor je daar iemand over. Afrikanen massaal anti westers gedrag aan het vertonen toch?

    1. Profielbeeld van Melissa
      Melissa

      Goh, ging dit artikel over moskeeën? Ik dacht dat het over onderwijs ging.

      1. Profielbeeld van Paul
        Paul

        Dan heb je het artikel niet gelezen. Het ging o.a. erom dat men in de klas (NL/Christelijk) vragen stelt waarom er in NL meer aandacht is voor de aanslag in Parijs dan in Beiroet of dergelijke. Dus, even de spiegel omdraaien, alsof men in Beiroet stil heeft gestaan bij de aanslagen van Parijs!

  15. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Als leerlingen niet ingekleurd mogen worden, dan moeten we het bijzonder onderwijs en vooral het islamitisch onderwijs maar snel afschaffen. Goed idee! Weg met artikel 21 van de Grondwet, dat scholen in staat stelt leerlingen te vertellen dat andersdenkenden en vrouwen minderwaardig zijn !

    Die Grondwet is overigens een product van blanke Nederlandse vrouwen en mannen, net als b.v. onze dijken en sociale voorzieningen.

    Ten slotte deze collegiale opmerking . Docenten laten zich te vaak sturen door impulsiviteit en emoties. Daarbij komt nog een ‘gevaar’: timing. Ondoordachte, slecht voorbereide lessen, waarin een docent frustraties en emoties niet serieus neemt, omdat een leerling met een andere mening zich automatisch diskwalificeert, want die past niet bij ‘onze’ westerse normen en waarden.

    Verbeter het onderwijs begin bij je eigen school zo te lezen.

    1. Profielbeeld van Marcel
      Marcel

      Van je collega’s moet je het maar weer hebben. Ik mag hopen dat niet alle ‘collega’s’ zo met elkaar omgaan in het onderwijs.

      1. Profielbeeld van R.Sörensen
        R.Sörensen

        Nee Marcel.
        Over het algemeen is men binnen het onderwijs zeer collegiaal, omdat men dezelfde -soms zeer ondankbare – taak heeft. Zoals bekend is onbetaald overwerk een gebruik en neemt men bij afwezigheid elkaars lessen over.
        Mensen in het onderwijs zitten net als mensen in de verzorging gemangeld tussen hun loyaliteit t.o.v. leerlingen, ouders en collega’s en de steeds slechter wordende werkomstandigheden en onbegrip binnen de politiek, die steeds meer maatschappelijke taken op het onderwijs afwentelt.
        Daarom zijn de opmerkingen van oud college Kaaraslaan ook ongepast.
        Daarbij onderbouwt hij zijn kritiek op collega’s totaal niet. Hoe is hij aan zijn observaties gekomen? Achter in de klas gestaan? Naar ontevreden leerlingen geluisterd? Met de schoolleiding c.q. inspectie gesproken?

        Kortom het lijkt er sterk op dat dhr.Kaaraslaan zelf een beetje ingekleurd is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.