Rotterdamse Nieuwe25 februari 2016

Floris Vervat: “Wij hebben gastvrijheid naar het ziekenhuis gebracht”

Eerste in een nieuwe reeks van drie Rotterdamse Nieuwe-portretten, ditmaal over ondernemers actief in de zorg

Vers Beton interviewt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Vandaag komt Floris Vervat aan bod, een bijzondere ondernemer in de chauffeursbranche. Hij combineert dienstverlening met mantelzorg.

Bij binnenkomst in het kantoor van Floris Vervat valt de muur vol krantenknipsels en foto’s direct op. “Kijk, onze eerste grote valet parking-opdracht”, wijst hij naar een jongere versie van zichzelf en een vriend. “Met mijn handen in mijn zakken, helemaal niet goed natuurlijk, maar dat leer je gaandeweg pas”. Vanuit het bescheiden kantoor nabij de Kralingse Zoom stuurt Vervat Jeeves aan, dat hij in ’98 als student begon. De grootte van het bedrijf is veranderd, zijn Rotterdamse mentaliteit en studentikoze innemendheid zijn gebleven. “Onze kern is: dienstbaarheid. Of dat nou voor een bedrijf, persoon of ziekenhuis is, dat verandert niets.”

Floris Vervat: "Je dienstbaar opstellen, dat moet je maar net liggen" Beeld: Max van Dongen

Jeeves, dat is toch een Engelse butlernaam?

“Klopt. Net als James, maar dat vond ik zo afgezaagd. Wat een butler doet past bij onze diensten, zoals valet parking – een service gericht op het parkeren en afleveren van de auto’s van gasten. We doen ook thuishulp en mantelzorg, dus die keuze was eigenlijk snel gemaakt.”

Al tijdens je studie begon je Jeeves. Hoe ging dat?

“Als jongetje verhuurde ik de grasmaaier al aan de buurt. Van huis uit ben ik gewend te ondernemen, mijn familie is al generaties lang ondernemer in de haven. Zodra ik mijn rijbewijs had, begon ik mijzelf te verhuren als studentchauffeur. Je dienstbaar opstellen – dat moet je maar net liggen. Uit dat chauffeurswerk kwamen vanzelf andere diensten voort. Mijn visie is: een chauffeur heb je om tijd te besparen, om op de achterbank te kunnen werken. In Rotterdam dan, hè. Niet om je bij het terras af te laten zetten, zoals ze in Amsterdam doen, haha! Met die grote opdracht van de foto, daarnet aan de muur, verdienden we naar verhouding écht veel geld. In 2006 – ik was toen 25 – had ik rond de honderd studentchauffeurs in dienst. De studie bedrijfskunde vind ik nog steeds een absolute aanrader. Maar het bedrijf heeft gewonnen, snap je? Ondernemen was het gewoon, dat viel niet tegen te houden.”

Jullie maken een interessante combinatie met mantelzorg. Waar komt dat vandaan?

“In 2006 werden mijn eigen opa en oma tachtig en ze konden lastig thuis blijven wonen. Maar dat wilden ze natuurlijk wel. Toen dacht ik ‘waarom zou ik geen mantelzorgers inzetten?’ Dat was het begin van onze senior service. We matchen vaak één oudere dame met één vaste senior. We krijgen wel commentaar op het feit dat we geld vragen voor mantelzorg. Onzin en ouderwets! Betaalde diensten horen er gewoon bij in de cirkel van mantelzorg.”

Inmiddels werkt Jeeves door het hele land. Hoe Rotterdams is je bedrijf nog?

“Het is onze manier van denken en doen waar mijn Rotterdamse mentaliteit uit spreekt. Niet eerst anderhalf jaar analyseren, maar dingen durven proberen. Doen wat nut heeft. En: overhead is killing. Ik heb 700 mensen in dienst en maar twee kleine kantoren. De werknemers communiceren direct met mij. Een hele platte organisatie dus. Laatst belde één van de chauffeurs mij om half een om te overleggen, hij wist niet hoe hij thuis moest komen. ‘Wat zou je zelf doen?’, zei ik. Zo breng je de zelfstandigheid in je bedrijf.”

Wat was je slimste zet tot nu toe?

“Gastvrijheid bij ziekenhuizen oppakken. Dat bleek een enorm succes. In 2008 ging het bedrijf als een raket naar beneden toen de crisis uitbrak. Waarom? Niemand wilde meer met een chauffeur gezien worden. We zijn met onze mensen om de tafel gaan zitten. Dienstverlening en gastvrijheid, dat is ons idee. Hoe konden we dat in een andere branche toepassen?

Kijk, door die zet zijn 2008 tot 2011 onze beste jaren geworden. Het Oogziekenhuis in Rotterdam is sinds die tijd een van de grootste valet parkings van Nederland. Zonder die wending hadden we er nu heel anders bij gezeten. Met het geld dat daarmee verdiend is konden we in 2010 een mantelzorgbedrijf in het oosten van het land overnemen, in één keer werken we sindsdien over de hele breedte van het land.”

Floris Vervat van Jeeves - twee kantoren, 700 werknemers. Beeld: Max van Dongen

Is jullie strategie drastisch veranderd door je op ziekenhuizen te richten?

“Nee, het was eigenlijk logisch. Onze kern is: dienstbaarheid. Of dat nou voor een bedrijf, persoon of ziekenhuis is, dat verandert niets. Ziekenhuizen zijn niet gewend om gastvrijheid te leveren. Dus bieden we ook gastheren, die helpen met uitstappen, thuisbrengchauffeurs voor na een operatie, of een mantelzorger voor de eerste nacht thuis. Rondom de drieëntwintig ziekenhuizen hebben nu zo’n pakket van diensten.”

En er is vast een tegenhanger, wat is je grootste fout geweest?

“Echt grote problemen hebben we niet gehad…”

…ja, ja...

“Nou vooruit, we hebben wel een behoorlijke misrekening gemaakt. Ik dacht: iedereen heeft opa’s en oma’s waar je lastig thuishulp voor kunt vinden zonder medische noodzaak. Iedereen heeft dus dit probleem en wij de oplossing. Nu is het gas geven’, dacht ik. En dat was onze grootste miscalculatie. Want ouderen bellen niet zomaar. Iedereen had het probleem wel, maar niemand erkent het.”

Is de zorgsector anders geworden de afgelopen jaren?

“Het begint te wennen dat zorg niet gratis meer is. Dat is echt veranderd in de afgelopen tien jaar. Maar de meeste tachtigjarigen hebben een AOW en een aardig budget. Zij kunnen voor het grootste deel hun zorg prima zelf regelen. Daar moeten we niet zielig over doen!”

Wat is af en toe frustrerend?

“Frustrerend is dat het in de rest van het land niet zo werkt als hier. Wil je buiten de regio aan de slag, dat moeten ze er anderhalf jaar over nadenken en een stuurgroep samenstellen. Een stuurgroep! Waarom? Rotterdammers willen gewoon uittesten, vanzelf zien of het een goed idee is. Daarom voel ik me hier zo thuis. Internationaal staat wel op mijn wensenlijstje. Maar dan zou ik de Rotterdamse mentaliteit veel te veel missen. Ik ga hier nooit niet weg.”

Niet internationaal dus. Wat kunnen we wel van Jeeves verwachten de komende jaren?

“Een app. Iedereen heeft er een. Wat een dramatisch woord, eigenlijk. Maar goed. Een app dus, in de eigen huisstijl van elk zorginstituut, die het ouderwetse herinnerings-sms’je vervangt. Die app gaat de hele patient journey voor én na de ziekenhuisafspraak begeleiden. Het geeft de patiënt rust en het gevoel dat hij in de gaten gehouden wordt. Dat is het belangrijkste. Ik denk dat dit onze nieuwe grote sprong wordt.”

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren.Ken of ben jij iemand die hier goed in zou passen, of zou je een branche willen voorstellen?Laat het Marjolein weten!

Reageer of deel op Social Media

Tags:chauffeurs, dienstverlening, floris vervat, jeeves, mantelzorg, ziekenhuizen en zorg

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Steupelstraat 40, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *