Wetenschap en onderwijs15 februari 2016

Meetup010: een lerarenleven lang leren

Opinie

Betrokken Rotterdamse onderwijzers zoeken via Meetup010 de verbinding met elkaar. Dat lukt, want de bijeenkomsten trekken meer en meer belangstellenden. Zet het initiatief zoden aan de dijk? Loont het leren ook voor de leraar?

Als leraren hun ervaringen delen, wordt het onderwijs daar beter van. Beeld: Anouk van der Meer

Waar de gemeente Amsterdam groots uitpakt met een echte Idols-race voor drie tot vier nieuw op te richten middelbare scholen, houdt de gemeente Rotterdam het bij een simpele cao, als onderdeel van het onderwijsbeleid Leren Loont. In deze Rotterdamse Leraren CAO maken ingevlogen docenten kans op een bonus. De gemeente creëert er ook extra scholing voor Rotterdamse docenten mee. Je zou bijna denken dat het er weinig van bakt, dat Rotterdams docentencorps.

Niets is minder waar. Waar de gemeente in haar onderwijsbeleid traditioneel vooral hamert op de kwaliteit van docenten en het niveau van taal en rekenen, nemen de Rotterdamse docenten bijna zwijgend de taak op zich om andere, even belangrijke aspecten continu van nieuwe impulsen te voorzien. Op Zuid timmert het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI) van Hogeschool Rotterdam aan de weg met prachtige initiatieven om leerlingen een stem te geven. Het Rotterdams Vakcollege De Hef biedt met het project ‘De stem van de leerling’ scholieren de kans te leren participeren in de school. Onder begeleiding nemen zij deel aan de organisatie. Daardoor krijgen leerlingen zelfvertrouwen en worden ze mondiger, terwijl de school meer input krijgt om het onderwijs te verbeteren.

Op scholen, die samenwerken met Rotterdam Vakmanstad, focussen ze naast de geijkte taal- en rekenlessen ook op filosofie, tuin bewerken, aikido en techniek. Door die lessen ontwikkelen leerlingen zich niet alleen cognitief, maar groeien ze ook op mentaal, fysiek en sociaal vlak.

“Niet alleen Rotterdamse leerlingen verbeteren zich, ook de docenten worden steeds beter in hun werk”

Niet alleen aan de inhoud van het onderwijsaanbod wordt gesleuteld. In Rotterdam doen veel scholen en afdelingen mee aan het traject van Stichting Leerkracht. Docenten geven hun leerlingen via dat traject meer inzicht in hun eigen leren, en ook helpt het docententeams om op een andere manier over onderwijs praten. Zowel docenten als leerlingen voelen zich zo meer eigenaar van hun leren. Zo ontwikkelen niet alleen de Rotterdamse leerlingen zich, maar worden ook de Rotterdamse docenten steeds beter in hun werk.

“Onderwijs maak je samen”, is een gevleugelde uitspraak in het onderwijs en in Rotterdam zijn we daar goed in. Maatschappelijke partners werken samen met docenten aan verbeteringen op de werkvloer, docenten werken samen om hun leerlingen beter te bedienen. Daar mogen we trots op zijn. Maar het draait niet alleen om verantwoordelijkheid delen, ook ervaringen moeten gedeeld worden, zodat docenten en scholen van elkaar kunnen leren. Op veel Rotterdamse scholen gebeurt dat niet. Intervisie is niet vanzelfsprekend in het onderwijs: veel leraren sluiten liever de deuren van hun klaslokaal. Als leraren hun ervaringen delen, wordt het onderwijs daar beter van. Uit dat idee is Meetup010 geboren: een plek waar Rotterdamse docenten samen bepalen wat ze willen delen en hoe. Het is een initiatief zonder inkomsten, zonder inmenging van besturen, commercie of overheid. Dat houdt de intentie puur: samen delen leidt tot meer kruisbestuiving en tot nog mooiere en betere initiatieven in het Rotterdams onderwijs.

Zet het zoden aan de dijk? Ik denk het gras langzaam te zien groeien. Het aantal bezoekers neemt toe, het aantal aanwezige scholen stijgt. Ruim een maand voor de volgende bijeenkomst op 2 maart is het maximum aantal deelnemers al bijna bereikt. Belangrijker: steeds meer bezoekers praten mee.

“Pittige woorden die tot een echt gesprek leidden tussen docenten die elkaar anders nooit tegen komen”

Tijdens de laatste bijeenkomst werd op de Rotterdamse locatie van de Gereformeerde Scholengemeenschap Rotterdam gesproken over hoe je in de klas goed kunt omgaan met gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs. Verschillende levensovertuigingen vonden elkaar in openheid. Tegelijkertijd werden er pittige woorden gesproken, onder meer door docent maatschappijleer Halil Karaaslan, die eerder ook op Vers Beton duidelijk maakte dat we te gemakkelijk over de gevoelens van jongeren heen stappen. Pittige woorden die tot een echt gesprek leidden tussen docenten die elkaar anders nooit tegen komen. Ik zie steeds meer leraren-in-opleiding aansluiten, hoor pittige discussies en voel steeds meer tevredenheid en trots tijdens de borrel. Met koffie, thee en fris, want zo doen we dat op school.

De eerstvolgende bijeenkomst van Meetup010 is op woensdag 2 maart om 19.30 uur in Leeszaal West. Meer info of liever een gesprek?

Onderwijsmaand op Vers Beton

Gelijk met de crowdfundingcampagne naar het mbo-onderwijs in Rotterdam, is Vers Beton een ‘onderwijsmaand’ gestart.  Tot aan 15 februari zal er extra aandacht uitgaan naar de staat van het Rotterdamse onderwijs. Lezers kunnen verhalen verwachten die zijn geschreven door Rotterdamse docenten en onderwijsprofessionals. Geïnteresseerden die willen bijdragen met een eigen verhaal of opinie over het onderwijs kunnen ook bij Vers Beton terecht door te mailen naar info@versbeton.nl.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:expertisecentrum maatschappelijke innovatie, Leren Loont, meetup010, Rotterdamse Leraren CAO, stichting leerkracht en vakcollege De Hef

Sectie: Wetenschap en onderwijs

kaart: rijnhoutplein 3
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *