Stedelijke ontwikkeling & architectuur23 februari 2016

Oost versus West: waar de stadsbrugdiscussie écht over moet gaan

Opinie

Het stadsbestuur wil een derde stadsbrug over de Maas. Misschien zelfs twee. Goed voor Rotterdam, zolang er maar eerst eentje in Oost komt, betoogt Vincent Taapken.  Nee, reageert Inge Spaander. Waar het echt om moet gaan, is het verbinden en versnellen van de stedelijke vooruitgangsprocessen. En daarom moet ‘ie juist in West.

Vincent Taapken: maak af waar je aan begonnen bent

Eindelijk is het debat rondom de derde stadsbrug voor Rotterdam losgebarsten. Nadat het  jarenlang opvallend stil bleef rondom de kansen die een derde oeververbinding biedt voor de stad, presenteerde het college van B&W vorige week haar visie in het Stedelijk Verkeersplan 2030. Er wordt zelfs gesproken over twee nieuwe bruggen over de Maas. Voorstel is nu echter opeens om eerst een brug aan de westkant en daarna aan de oostkant van de stad realiseren. Op het eerste gezicht een ambitieus plan, dat goed is voor Rotterdam. Hoe meer oeververbindingen, des te beter de stad zich verder kan ontwikkelen.

Maar waarom dan nu opeens een eerst een brug aan de westkant, terwijl al decennia lang plannen worden gemaakt voor de oostvariant die Feijenoord met Kralingen verbindt? Wordt de lobby voor de Expo 2025 bepalend voor een historische beslissing over een miljoeneninvestering in infrastructuur?

Locatie van de potentiele derde stadsbrug aan de oostkant van Rotterdam
Locatie voor een oostbrug Beeld: Ossip van Duivenbode

Olievlek

De plannen voor een derde stadsbrug aan de oostkant dateren al uit midden jaren tachtig, toen de plannen voor de Kop van Zuid werden gepresenteerd. De sprong over de rivier naar Zuid werd met de opening van de Erasmusbrug in 1996 een feit. Twintig jaar later staat de Kop van Zuid bekend als een succesvoorbeeld voor herontwikkeling van voormalige havengebieden. Als een olievlek verplaatst het effect van de Erasmusbrug zich Zuidwaarts via Parkstad, Feijenoord en het Stadionpark met een nieuwe Kuip.

De oostvariant van de derde stadsbrug is daarbij cruciaal, zodat je van Feijenoord naar Kralingen kunt wandelen en fietsen. Zo verbind je de Erasmus Universiteit aan De Kuip en creëer je de mogelijkheid voor een metro-ring van Kralingse Zoom naar Zuidplein. Een essentiële investering in fiets, voetgangers en OV-infrastuctuur die geheel Zuid aansluit op de rest van de stad. Maar in plaats van af te maken waar je mee begonnen bent, lijkt nu de westkant voorrang te krijgen.

De oostbrug is een essentiële investering die geheel Zuid aansluit op de rest van de stad

Veel vragen

Ik lees in het Verkeersplan 2030 dat een westbrug verkeerskundig wenselijk is, maar wat is de stedenbouwkundige visie op lange termijn? Hoe gaan Charlois en Delfshaven sociaal-economisch profiteren van een nieuwe westbrug, behalve een ontlasting van het verkeer op de ‘s Gravendijkwal? Wat voor stad ontstaat er aan de beoogde aanlanding aan de Sluisjesdijk?

Belemmert een brug aan de westkant niet de doorvaart van cruiseschepen naar de Wilhelminapier, wat velen zo belangrijk vinden om de binding tussen stad en haven zichtbaar en tastbaar te houden? En stel dat de regering besluit om Rotterdam kandidaat te stellen voor het organiseren van de Expo 2025, is het überhaupt haalbaar om binnen zeven jaar de ruimtelijke procedures en financiering te realiseren? Kortom, er zijn nog veel vragen over de urgentie van de westbrug.

Brug te ver

Net als de oostvariant is een brug aan de westzijde van de stad van groot belang en moet er ooit zeker komen, maar dan wel als vierde stadsbrug op het moment dat het Merwe-Vierhavensgebied (M4H) tot ontwikkeling is gekomen. Zoals is gebleken bij de Erasmusbrug is goede stadsontwikkeling iets van de lange adem. Een oostbrug werkt als katalysator voor de ontwikkeling van de tweede fase Kop van Zuid. Waarom dan opeens prioriteit geven aan een westelijke oeververbinding?

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de plotselinge voorkeur voor de westvariant van de derde stadsbrug te maken heeft met de lobby voor de Expo 2025. Op zich is er niks mis met de ambitie om een internationale manifestatie naar Rotterdam te halen, maar om dit te koppelen aan een historisch besluit voor een derde oeververbinding vind ik een brug te ver!

Inge Spaander: laat natuurlijk succesvolle wijken versmelten

In de discussie over de aanleg van een, twee of geen nieuwe bruggen slaat de politiek de plank volledig mis. Natuurlijk, het is fijn als een brug fysieke verbindingen creëert waardoor Rotterdammers zich sneller door de stad kunnen verplaatsen. En ja,  een prachtige nieuwe brug als blikvanger tijdens de World Expo 2025 is ook niet te versmaden. Maar waar het met het aanleggen van een nieuwe brug echt om zou moeten gaan, is het verbinden en versnellen van de stedelijke vooruitgangsprocessen die plaats vinden. Precies daarom is een brug aan de westkant de beste keuze.

Locatie potentiele nieuwe stadbrug over de Maas aan westzijde
Locatie voor een westbrug Beeld: Ossip van Duivenbode

Broedplaats

Rotterdam West is the place to be voor nieuwe makers, arme en rijke kunstenaars en bakfietsgezinnen. Met het grootste dakpark van Europa, makerspaces en nieuwe bedrijfjes is West hét voorbeeld van een wijk in ontwikkeling zoals de gemeente dat graag ziet. Een broedplaats voor weldenkende Rotterdammers die gewoon doen.  Een gebied waar met steeds meer plezier gewoond en gewerkt wordt.

Een brug die het ontwikkelende westen verbindt aan haar zusje Charlois is onontbeerlijk

En hoewel de oever aan de andere kant van de rivier voor veel Rotterdammers nog steeds een brug te ver is, gebeurt er aan die kant precies hetzelfde. In tegenstelling tot in west iets minder aangespoord door de gemeente, maar ook hier een wijk in ontwikkeling. Steeds meer kunstenaarsinitiatieven en steeds meer kleine bedrijfjes.

Koffietentjes nestelen zich en notoire noordkantbewoners kijken voor nieuwe woningen steeds vaker voorzichtig rond op Zuid. En met de komst van het indoorpretpark in de oude verbrandingsoven krijgt ook Charlois een Europese blikvanger als gezinnetjesmagneet. Charlois groeit in de schaduw van Rotterdam West stilletjes op tot eenzelfde succesvolle wijk.

Eeuwige grens

De gemeente wil Rotterdam op de kaart zetten als een stad waar men doet, ontwikkelt en innoveert.  Een stad met de toekomst in pacht. Een brug die het snel ontwikkelende westen verbindt aan haar kleine, iets tragere, zusje Charlois op Zuid is dan onontbeerlijk. Een nieuwe verbinding zal de stedelijke processen, en dus de wijken, met elkaar laten verbinden en versmelten, de Sluisjesdijk wordt een volgend succesvol ontwikkelgebied en de eeuwige grens tussen Noord en Zuid zal eindelijk vervagen.

Obesitas

Tot slot, de gemeente wil in eerste instantie een brug voor gemotoriseerd vervoer, dat is in het licht van  de ontwikkelwensen voor de stad natuurlijk not done. Veel auto’s worden al geweerd uit de stad en zoals het iedere gelukkige stad betaamt wil ook Rotterdam minder obesitas, minder verkeersopstopping en meer groen gedrag. Een brug waar ook de verstandige fietser en de Rotterdamse hardloopscène wat aan heeft is dan natuurlijk een must.

De sectie Stedelijke Ontwikkeling & Architectuur wordt mede mogelijk gemaakt door AIR, het Architectuur Instituut Rotterdam. (meer info)

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Charlois, Feijenoord, Katendrecht, Kralingen, Maas, Rotterdamse bruggen en world expo 2025

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Sluisjesdijk 151A, 3087 AG Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *