Kunst & Cultuur11 april 2016

De Buik van Rotterdam, een uitgehold concept

Opinie

De Buik van Rotterdam is ‘happy’ met de komst van vreetschuur Happy Italy naar het voormalige Bergwegstation. Tara Lewis deelt die blijdschap niet en vraagt zich af: wat is er het afgelopen jaar in hemelsnaam met de populaire culinaire website gebeurd?

Beeld: Annet Scholten

De kogel is door de kerk. Na ongeveer een decennium is er eindelijk een herbestemming gevonden voor het Bergwegstation. Wordt het een bioscoop, of iets anders ‘cultureel-ambachtelijks’? Nee. Het wordt een Happy Italy. Uiteraard werd het nieuws voor het eerst de wereld ingeslingerd door de immer kritische culinaire website De Buik van Rotterdam. Ze worden er vrolijk van bij De Buik, was te lezen in hun nieuwsbrief:  “Meer, meer, meer. Dat lijkt wel het devies dezer dagen. We hadden al een Happy Italy in de stad en op Zuid, en nu krijgen we er ook een in Noord. Daar worden we happy van!”

Moeten we blij zijn dat Angelo Betti, de oudste pizzeria van Rotterdam, straks ingeklemd zit tussen een enorme La Pizza en een ordinaire vreetschuur met lauwe pasta’s? Dat Rotterdam overspoeld wordt door prijsvechtende horeca die het straatbeeld misschien ‘gezelliger’, maar nauwelijks verheffender maken? Dat de diverse culturele en creatieve invullingen die mensen met het pand voor ogen hadden het af hebben gelegd tegen the fast italian? Is er werkelijk nog iemand die De Buik van Rotterdam serieus kan nemen?

Natuurlijk kun je een website gewoon vermijden, maar in het geval van De Buik laat het me maar niet los

Nu heb ik alle digitale banden tussen mijzelf en de Buik een paar maanden geleden hartstochtelijk verbroken. Het laatste stuk dat ik las was zó slecht geschreven dat ik bijna mijn zelfbeheersing verloor. Natuurlijk kun je een website of blog gewoon vermijden en denken: soit. Maar in het geval van De Buik laat het me maar niet los. Ik was er destijds als de kippen bij om te concluderen dat een persprijs iets teveel journalistieke eer is voor een website over eten. Maar ik genoot, leerde en ontdekte zoveel moois op culinair Rotterdams vlak.

Ex-hoofdredacteuren Wim de Jong en Frank van Dijl hadden met De Buik een prachtige combinatie te pakken. Toffe, goed geschreven, originele content over mijn favoriete onderwerp: horeca. Daar is niets meer van over. Van selectie lijkt geen enkele sprake, aangezien bijna elke nieuwe tent wordt besproken. Ook wat betreft schrijvers lijkt er totaal geen ondergrens voor kwaliteit te zijn. De site lijkt maar één doel te hebben: reclame maken. Zelf geeft De Buik aan dat ‘betaalde content’ altijd als zodanig wordt aangekondigd. Maar er is toch niemand die gelooft dat dit verhaal over de Vakantiebeurs in Utrecht niet endorsed is? Ook kunnen bedrijven sinds kort een eigen pagina op de site kopen, dus elke schijn van onafhankelijkheid lijkt inmiddels aan de wilgen gehangen.

Waarom Van Dijl en De Jong het schip een jaar geleden verlieten is een groot, in nevelen gehuld, Rotterdams mysterie. Wat ik concludeer, is dat sinds hun vertrek de kwaliteit tot een bedroevend niveau is gedaald. De huidige redactie heeft een prachtig concept van binnen uitgehold. Het enige wat ik kan verzinnen, is dat De Buik het slachtoffer is geworden van mensen die geld roken. Net als de woningbouwcorporatie, die liever een pastaschuur dan een bioscoop in haar pand ziet.

Reageer of deel op Social Media

Tags:bergwegstation, De Buik Van Rotterdam, Happy Italy en journalistiek

Sectie: Kunst & Cultuur

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *