voor de harddenkende Rotterdammer

In onze rubriek Driemaal Scheepsrecht discussiëren drie opiniemakers via WhatsApp over de Rotterdamse actualiteit. Deze week: Inge, Gino en Frank over het nieuwe plan voor de herinrichting van de Coolsingel.

three-crowd-opinie-2-maus-bullhorst-2
Beeld door: beeld: Maus Bullhorst

Inge: Wie van jullie heeft ooit op de Coolsingel gereden met een auto?
Inge: (steekt hand op)
Gino: Ik heb geen rijbewijs.
Inge: Kunstenaar!
Gino: Precies.
Frank: Ik heb ook geen rijbewijs.
Inge: Jongens jongens.
Inge: Nou goed. Dan is de rolverdeling ook gelijk duidelijk.
Gino: Maar als fietser ben ik fan van de Coolsingel. Behalve de bocht van de tram.
Inge: Ja? Hoe dan?
Gino: Het is een lekkere lange racelengte.
Frank: Ik moet wel zeggen dat ik het plan dat er nu ligt tamelijk flauw en onrevolutionair vind. Laat de Coolsingel óf de snelweg blijven die het is, óf gooi die auto’s eraf.
Frank: En dan ben ik voor het laatste. Weg met die uitlaatgassen, het getoeter en de stress.
Inge: Eens. Keuzes maken, Kendoe-kabinet!

Gino: Een mooie boulevard, autovrij tussen 11:00 en 19:00 uur. Dat zou toch geweldig zijn?
Inge: En in het weekend vrij rijden. The Fast and the Furious 010! Met bonuspunten voor neon spoilers en spinning rims.
Gino: En dan ratraces met de fiets overdag, lekker sprints trekken.
Inge: En net als in het zwembad verschillende banen. Oprotten met die trage gekken. Chop chop, met je gele NS-fiets!
Frank: Rechts de snelheidsduivels en links de opa’s.
Inge: Plus, om het spannend te houden: elke dag een andere indeling. Nooit zeker weten waar je moet rijden. Heerlijk!
Gino: Hahaha! Ja, zoals het Kruisplein tijdens de verbouwing.
Inge: Wat ik wel ga missen aan de huidige Coolsingel is het sentiment dat je altijd Frogger kan spelen.
Inge: (Of zijn jullie te jong voor die culturele associatie?)
Frank: Wat is Frogger?
Gino: Hahah nee, dat is aan mij wel besteed. Tegenwoordig heet dat anders, toch?
Inge: Ja. Coolsingel.
Frank: Voor de herinrichting van de Coolsingel is 47 miljoen euro uitgetrokken.
Inge: Zoveel?
Gino: Geef ons 3 flessen whiskey en BAM!
Frank: Kun je ook een referendum voor houden.
Inge: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Inge: Re! Fe! Ren! Dum!
Frank: En dan houden we 7 miljoen over om nog wat leuks mee te doen.
Inge: Maareh, 47 miljoen voor wat? Om op twee rijbanen wat borden voor fietsers te zetten?
Inge: Tram blijft, bomen erbij, twee autobanen eraf, twee fietspaden erbij, klaar.
Frank: Ik heb geen idee: is dat veel geld?
Frank: Verhoudingsgewijs, bedoel ik dan.
Inge: Niet in vergelijking met het ss Rotterdam.

Frank: Ik moet trouwens nog maar zien of dit plan ervan gaat komen.
Gino: Ach, de Binnenrotte vordert aardig. We moeten wel bezig blijven in de binnenstad.
Inge: Ik ook. Kijk naar de nieuwe Kuip. Plannen maken kunnen we wel. Maar uitvoeren?
Inge: Enkel lege bouwplaatsen waar niemand woont kunnen we goed vullen. Maar hier zijn zoveel mensen bij betrokken.
Frank: Het is weer kwebbelen tot we een ons wegen, voor er wat actie ondernomen wordt.
Inge: Winkeliers boos, automobilisten boos, VVD’ers boos, werkgevers boos.

Frank: Soms verlang ik toch een beetje naar hoe dat soort dingen in Shanghai gaan. Dan komt er een overheidsfunctionaris met een grote pot rode verf, zet op 200 woningen een groot kruis en die gaan dan tegen de vlakte.
Frank: Daar kun je best tegen protesteren, maar zin heeft het allemaal niet.
Inge: Ah! De verlichte despoot.
Inge: Vergeet de Rijkswegen van Hitler niet! Genieten!
Frank: Dat bedoel ik. Een beetje de vaart erin.
Gino: Ja, soms verlangen we naar de doelmatigheid van het Rijk.
Inge: Plan Hitler. Prima projectnaam.
Frank: Zal ook weinig weerstand oproepen.
Inge: Spehr erbij als architect. Riefenstahl als videomaakster.
Frank: Ligt er binnen 2 jaar een prachtige nieuwe Coolsingel.
Inge: En ze leefden nog lang en gelukkig.
Gino: Moeten we niet gewoon Rem K. vragen?
Gino: Of hij niet nog even wil kijken?
Inge: Hahahaha!
Inge: Vier banen! Boven elkaar! Onder water! In een tunnel! En een toren erbij!
Inge: Zetten we er gelijk de Kuip bij!
Inge: Doortrekken naar Zuid, is dat ook gelijk gered.
Frank: Hahaha!
Frank: Nou ja, het zou wel weer eens wat anders zijn dan wéér Adriaan Geuze.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Inge

Inge Janse

Inge Janse (1981) is geboren en getogen in Nieuw-Lekkerland, studeerde Nederlands & taalwetenschap en woont in Delfshaven. Hij werkt als freelance journalist, redacteur en presentator.

Profiel-pagina
Gino van Weenen

Gino van Weenen

Gino van Weenen (1986) schreef op de basisschool over onderzeehelden. Jaren later is hij organisator van evenementen, kunsteducator en liefhebber van het woord. Bovenal schrijft hij veel over zin en onzin. Hij zou graag eens met je afspreken voor koffie, tenzij je geen koffie lust, dan is het bier.

Profiel-pagina
Frank Fabian van Keeren

Frank Fabian van Keeren

Frank is een kind van Rotterdam-Zuid. Na een paar jaar in Leiden te hebben gewoond, keerde hij in 2015 terug op het oude nest. Zijn tijd vult hij met schrijven, zich ergeren aan Feyenoord en als lid van GroenLinks. Eind 2015 verscheen bij uitgeverij Geroosterde Hond zijn debuutbundel ‘Massamoord is ook maar een woord’.

Profiel-pagina
Maus avatar 300x300

Maus Bullhorst

Maus Bullhorst (1988) is illustrator en eeuwig student. Dit jaar is hij van plan om af te studeren aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam, de school waar hij vroeger bijna in woonde en volgens sommigen zijn eigen ‘MausBaus Station’ had. Bullhorst illustreert regelmatig voor de Correspondent en Trouw en maakt met liefde werk over Rotterdam voor Vers Beton. Zijn werk is strak en kleurrijk maar vooral herkenbaar.

Profiel-pagina
Lees één reactie